Show 13. juni 2024

Relancering af Politiken.dk

Politiken

for

Politiken

Kategori :

Type :

Vinder af DESIGN

DESIGN BRONZE VINDER

Der er her tale om et vigtigt skridt i retning af en reel
transformation fra analog til digital, i en vision om at
skabe bedre og stærkere kvalitetsjournalistik på nettet.
Politiken.dk er et gennemtænkt, solidt stykke håndværk,
som trods store mængder information- og indholdstyper,
skaber mere enkelthed i læseoplevelsen. Den intelligente
brug af illustrationer, grafiske elementer, grids, moduler
m.v. skaber en designmæssig konsistent oplevelse, som
bevarer balancen mellem form og funktion. Design er en
integreret del af organisationen og dette DNA fremgår
tydeligt i løsningen.

Baggrund

Med ny ledelse i sommeren 2016 blev der sat fokus på, at kvalitetsjournalistik er noget man skal betale for. Det medførte en ny forretningsmodel med markant øget prispunkt (3,5 gange så højt for det digitale minimumsprodukt) og dermed også et ønske om at produktet politiken.dk i udtryk og indhold understøttede den nye retning og forretningsmodel ved at give markant bedre rammer for journalistikken for at skabe værdi for læserne.
Ønsket var at skabe et mere kvalitativt udtryk og design, hvor den dybdegående og perspektiverende journalistik fik endnu mere plads - samtidig med at nyhedsbeatet kunne opretholdes med de mere generiske nyheder. Desuden var der et ønske om, markant forbedring af journalisternes workflow, så journalisterne kunne bruge mindre tid på opsætning af artikler og mere på at lave indholdet - og samtidig give deres arbejde med indholdet en større gennemslagskraft, når historien møder læseren.
Samtidig var der også et klart behov om et mere integreret site, hvor annoncer salgs-og marketing-aktiviter og journalistisk indhold eksisterer side om side og giver en samlet god brugeroplevelse.
Sitet skulle desuden hjælpe med at opnå den balance mellem indholdssalg og annoncesalg, som var nødvendig med en forretningsmodel, hvor mere premium indhold ville betyde et forventeligt fald i trafik da ‘det låste’ indhold ville fylde mere. Derfor var der behov for et fleksibelt system, hvor sitets annoncer kunne tilpasses for at ramme den rette balance mellem trafik og engagement.
Sidst men ikke mindst var der et ønske om at skabe et solidt og modulært fundament gearet til en fremtid, hvor et mediehus i højere grad skal være fleksible og agile ift. at kunne reagere på tendenser og teste nye initiativer af nemmere. Derfor var der behov for at skabe et modulært fundament, som giver mulighed for løbende eksperimentering og at kunne reagere hurtigt på både begivenheder og tendenser, uden behov for kode. En markant forbedret loadtid er ligeledes også et krav for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse og oplevelsen af et værdifuldt produkt.

Løsning

Løsningen blev lavet i sammenhæng med en versions-opgradering af vores CMS, som gav mulighed for at arbejde udfra en visionen om at simplificere alt; fra journalisternes arbejdsgang, annoncehåndteringen, salg & marketing, til kode og design - det dannede grundlaget for en gennemgribende omskrivning af politiken.dk til en arkitektur med fokus på loadtid og fleksibilitet.
For hvert eneste element på politiken.dk er der blevet udtænkt nye løsninger som lever op til vores vision om et modulært site, der er fleksibelt at opbygge og ændre, simpelt for journalisterne at arbejde med og som samtidig giver mulighed for langt større variation i det visuelle udtryk og præsentation af indholdet.
Politiken er et site, hvor der skal præsenteres meget indhold på lidt plads for at opretholde trafik. For at gøre dette samtidig med at udtrykket blev roligt og gav overblik, er sitet opbygget omkring et visuelt pattern library med cards og regler de forskellige komponenter i designet - som dermed sikrer nemmere og hurtigere nyudvikling.
Annonceringen på politiken.dk er bygget på samme fundament og ud fra samme vision; annonceoplevelsen er modulær og integreret i sitets grid og politiken.dk og optræder naturligt i forlængelse af indholdet.
Det annoncørbetalte native indhold er på samme måde integreret med det øvrige indhold, så læsernes oplevelse bliver organisk; De annoncørbetalte artikler lever op til samme niveau for brugeroplevelsen og journalistiksetik som resten af vores indhold, og afmelding af annoncøren er tydelig.
Salgsafdelingen har mulighed for at nå læserne i indholdsflowet med fleksible vinduer, der kan placeres og segmenteres efter de rette occasions og brugere, så vi målretter salgsaktiviteterne på en relevant, fleksibel og effektfuld måde.

Resultat

Journalisterne har efter lanceringen fået et markant forbedret workflow, hvor det for alle er blevet nemmere at lave og præsentere kvalitetsindhold hurtigt og effektivt. Det har medført en forøgelse i engagement hos læserne/brugerne ved øgede sidesvinger pr. besøg samt længere tid på sitet. Den nye opbygning har også halveret loadtiden på sitet, så brugerne markant hurtigere kommer til indholdet. Dette har samlet ført til det vigtigste resultat; en markant øget konvertering af digitale abonnenter, som siden lancering har ligget i index 120-140 pr måned ift. budget. Dertil skal nævnes, at budgettet er markant øget ift. før lanceringen - og det med et prispunkt, som er 3,5 gange så højt. Et introtilbud på 1. kr, er selvsagt medvirkende til dem øgede konvertering - men da frafaldet er begrænset og som forventet, giver det samlet set en markant forbedring af forretningen på det digitale indholdssalg og produkt.

Politiken

Aske Johan Koppel Stræde

Udviklingschef

Politiken

Troels Ellegaard Hansen

Produktudvikler

Aske Johan Koppel Stræde

Udviklingschef

Barbara Post

Forretningsudvikler

Nikolaj Lauta

Projektleder

Victor Nellemann

Scrummaster

Cecilie Udsen Gleberg

Digital designer

Mette Højlund

Digital designer

Frederik Storm

Digital designer

Thorbjørn Tunroth-Ussing

Udvikler

Kristian Lauge Meldgaard

Udvikler

Steen Jørgensen

Udvikler

Henrik Hansen

Udvikler

Martin Stender

Udvikler

Jesper Nellemann Jakobsen

Udvikler

Anders Rudkjær Nørgaard

Udvikler