Show 13. juni 2024

Coca-Cola Carma Summer

Carat

for

The Coca-Cola Company

Kategori :

Type :

Baggrund

I årtier har Coca-Cola været et love-brand for teenagere, men indenfor de sidste fire år har kategorien mistet flere og flere incidences* indenfor teen målgruppen. I 2016 ønskede Coca-Cola derfor at gøre noget særligt for at få deres produkter tilbage i hænderne og hjerterme på teenageforbrugerne igen.

Derfor introducerede vi de farveskiftende termoetiketter, som fortalte forbrugerne hvornår produktet havde den perfekte drikketemperatur. For at engagere teen målgruppen og stimulere incidences, introducerede vi en digital mekanisme, hvor forbrugerne kunne scanne deres iskolde produkt og vinde fede Coca-Cola præmier.

Men hvordan kunne vi forblive relevant og holde vores teen publikum engageret under hele sommeren?

Danske teenagere elsker sociale medier og over 50% bruger snapchat dagligt med en gennemsnitlig brugstid på mere end 10 timer om ugen.

Løsning

Derfor teamede vi op med Danmarks største Snapchatter – Lakserytteren. Gennem hele sommeren skabte Lakserytteren ni brandede stories på Snapchat. De første tre stories blev kaldt: "The Cooling Challenge", og havde til formål at forklare begrebet "chill, scan og vind" på en sjov, underholdende og engagerende måde. De efterfølgende seks stories, "Snap-Jagten", handlede om at engagere målgruppen og få et Coca-Cola produkt i deres hænder. Jo flere produkter der blev scannet, jo mere content åbnede vi op for, og jo flere præmier fik de mulighed for at vinde.

Når en ny milepæl blev nået ift. antallet af scanninger, drog Lakserytteren afsted til et hemmeligt sted i Danmark, alt imens han snappede live og gav følgerne real-time spor til sin endelige destination. Den der fandt ham først vandt fede Coca-Cola præmier.

For at maksimere reach og drive awareness, blev de ni snap-stories klippede ned til ”snackable bits” og distribueret via Coca-Colas Facebook-side, og vis supporterende indhold opfordrede vi forbrugerne til at blive ved med at scanne etikketer, for at låse den næste Snap-Jagt op.

Resultat

De ni brandede stories på Snapchat genererede mere end 9 millioner visninger med en gennemsnitlig completion-rate på over 80% og en samlet visningstid på 6.900 timer.

Kampagnen nåede 98% af målgruppen, og vores indhold skabte en organisk reach seks gange højere end det normale benchmark for brandet content på Facebook.

1 ud af 10 teenagere siger, at de har kølet og scannet et Coca-Cola produkt, og hver fjerde teenager siger, at de har købt et Coca-Cola produkt efter at have set "The Cooling Challenge" og/eller ”Snap-Jagten” på enten Snapchat eller Facebook.

Kampagnen kørte på tværs af seks europæiske markeder, men kun Danmark tilføjede storytelling elementet via Snapchat, og det virkede!

Danmark udgjorde kun 15% af alle termo-etikket produkter i hele regionen, men genererede 46% af det samlede antal scanningsforsøg, og svimlende 68% af alle succesfulde produktscanninger, hvor produktet havde den korrekte temperatur.

Selvom den danske sommer havde 19% færre timer solskin i 2016 ift. 2015, nåede Coca-Cola alligevel et samlet value sales på tværs af My Coke porteføljen som var 6,6% højere end i 2015, samt et fantastisk resultat som var 9,6% højere i det altafgørenden convinience segment.

Desuden lykkedes det Coca-Cola at drive en imponerende vækst i incidences på 4% i løbet af sommeren 2016. –Og da kampagnen sluttede blev Lakserytteren oversvømmet af Snaps fra sine følgere som ville have ham til at fortsætte med Snapjagten. Hvor har I sidst hørt om at forbrugere KRÆVER mere markedsføring fra et brand?!

*) Incidences: Hvor stor en andel af målgruppen der har købt et Coca-Cola produkt indenfor de seneste 30 dage

The Coca-Cola Company

Lajs Stockholm

Brand Manager

Jakob Møllmann

Nordic Digital Manager

Carat

Thomas Bech Salmon

Head of Carat LIQUEFY

Charlotte Bie

Integrated Business Manager

Pernille Meier-Poulsen

Client Team Director

Johnni Rosenquist

Digital Team Director

Samarbejdspartnere

Isobar
Social posts på Facebook
MKTG
Eksekvering af Snapjagten sammen med Lakserytteren

Billeder

Watch Video