Show 13. juni 2024

Bliv flyveleder: En Gamer i kontroltårnet

Ogilvy

for

Forsvarets rekruttering

Kategori :

Type :

Baggrund

Opgaven var at skaffe kvalificerede kandidater til Forsvarets flyvelederuddannelse. Men kun 5% af befolkningen har de fornødne psykologiske og kognitive evner, der skal til for at kunne være flyveleder. For det kræver særlig evner at kunne dirigere luftrummet og holde hovedet koldt, når tingene går stærkt og træffe de rigtige beslutninger under pres. Faktisk er det sværere at komme igennem optagelsesprøven til flyvelederuddannelsen end at blive frømand. Men undersøgelser viser, at én gruppe personer faktisk har de evner, der skal til for at komme i betragtning: GAMERS. For League of Legends, Counterstrike og andre spil udfordrer netop de dele af hjernen, der er afgørende for at kunne blive flyveleder.

Løsning

Vi sendte en gamer i kontroltårnet. Lasse Vestergaard, professionel gamer og YouTuber var det perfekte match. Han har mere end 100.000 følgere, hvoraf ca. 40 % af dem er i den primæres målgruppes alder: 18-24. Vi sendte ham op i en flyveledersimulator for at teste, om han havde det, der skulle til. Han fik sendt alskens udfordringer efter sig (et fly, der brød i brand; et andet, der løb tør for brændstof; fly, der var ved at kollidere osv.) Efterfølgende blev han evalueret og fik naturligvis også lejlighed til at interviewe undervisere og flyveledere undervejs.

Lasses oplevelse i kontroltårnet blev til en YouTube-video, som han sendte på sin kanal samt og Instagram. Forsvaret supporterede kampagnen via deres kanaler på Facebook og instagram, hvor en teaser til Lasses video blev delt samt generel information og en invitation til at ansøge til flyvelederuddannelsen. På Youtube teasede vi for Lasses video gennem trueview formatet og retargeting. 
Således blev der skabt trafik til forsvaret.dk/flyveleder, hvor interesserede kunne finde yderlige information samt ansøge til flyvelederuddannelsen.

Resultat

• Vi ramte direkte ned i målgruppen af 18-24 årige gamere, som står for over 40% af alle views af filmen på Lasses kanal.

• Lasses film fik 400.000 views
- Views på Lasses YouTube kanal: 124.597
- Sponsorerede visninger på YouTube: 60.424
- Sponsorerede visninger på Facebook: 209.397
- 33% af målgruppen så over 13 minutter af Lasses video. 

• Filmen øgede trafikken til forsvaret.dk/flyveleder med 835% (fra gns. 31 besøg pr. dag til 291 besøg pr. dag)

• Sidst men ikke mindst: antallet af ansøgere til flyvelederuddannelsen blev fordoblet (Fra 69 ansøgere i 2015 til 141 ansøgere i 2016)

Forsvarets rekruttering

Ronny Vossen Rasmussen

Specialkonsulent

Anders Christian Bech

Major, Chef for Forsvarets Rekruttering og Markedsføring

Ogilvy

Jakob Staalby

kreativ direktør/tekst

Ole Rydal

Kreativ direktør/AD

Mette Lund

Tekst

Solveig Hilleberg

Projektleder

Rasmus Høgdall

Ad/Editor

Billeder

Watch Video