Show 13. juni 2024

Zero Second Marketing

Atcore

for

Scania

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Den bærende udfordring i personalisering
I en tid hvor begreber som personalisering og automatisering bliver stadig mere fremtrædende i virksomheders bestræbelser på at opnå konkurrencefordele, står det klart, at mængden af indhold og de ressourcer, der kræves for at opnå succes med disse strategier, udgør en betydelig friktion for mange store organisationer. Udfordringen ligger ikke blot i volumen - det at skulle producere hundredvis af e-mails og landing pages - men også i den kompleksitet og den eksponentielle vækst i arbejdsbyrden, som opstår, når dette indhold skal tilpasses til hver enkelt modtagers specifikke behov i et stadigt voksende antal personaliserede variationer.

Om Scania
Scania er en af verdens førende producenter af transportløsninger. Deres lastbiler og løsninger til lastbiler er blandt de mest anvendte inden for logistik og transport. Scania står overfor den største transformation af deres forretning nogensinde. Transformationen imod bæredygtige transportløsninger hvor man erstatter traditionelle dieseldrevne lastbiler med el- og gasdrevne transportløsninger.

Scanias udfordring: Tid og kompleksitet
Scanias skifte til bæredygtige løsninger forandrer deres produktudbud og påvirker kundernes beslutningsprocesser radikalt, hvilket kræver ny kommunikation til nye beslutningstagere igennem hele deres beslutningsrejse. Disse gjorde bl.a. at Scania skulle udvikle over 100 personaliserede e-mails og landingpages til et ABM program.

At forene de forskellige beslutningstageres mål, udfordringer og bekymringer på tværs af beslutningsfaser med deres persona profiler og selve kildematerialet krævede at hvert stykke indhold blev omhyggeligt personaliseret. Udfordringen for Scanias marketingafdeling var uoverskuelig, med begrænset personale som historisk brugte dage på et producere hver e-mail og landingpage. Løsningen var at gøre produktionshastigheden over 100 gange hurtigere, og samtidigt øge kundernes engagement med over 50%. En teknologisk landvinding i marketing automation var en nødvendighed.

Eliminering af tid og maksimering af engagement
Tid på at bygge e-mails og landing pages blev primært spildt på følgende fire områder:
1. Det tager tid at gennemlæse, forstå og disponere over det stof man skal skrive om.
2. Det tager markant tid at skrive hvert element således at en engagerende historie formes.
3. Det tager tid at skrive personaliserede varianter af hver historie således at de italesætter den givne modtagers persona profil.
4. Det tager tid at implementere den færdige tekst i de respektive automation og CMS platforme, så indholdet kan publiceres.
Tillige er kvaliteten af output ekstremt afhængigt af den enkelte medarbejders subjektive holdning til hvordan en god historie bør skrives og evne til at sammensætte en engagerende fortælling.

GenAI var løsningen.

Løsning

Magnity: Genopfindelsen af Marketing Automation
Atcore har derfor investeret i at bygge Magnity. Magnity er en GenAI-assistent, der revolutionerer marketing automation, designet til hurtigt at skabe personaliserede e-mails, sociale medieopslag og landingssider ved at scrape websider, dokumenter og videoer og anvende dette som kilde til automatisk at bygge indholdet gennem et API til OpenAI, Claude, Mistral eller DeepL. Visionen er at nedbringe tiden, det tager at udvikle personaliserede marketingkampagner til blot få sekunder.

Det innovative grundlag for Magnity
Magnity bygger på ideen om, at websider er rige på indhold, som kan bruges i e-mails for at motivere modtagere til at udføre vigtige handlinger netop på den designerede landing page. Ligesom e-mails, er landing pages også skabt fra kilder som dokumenter og videoer, og hvor e-mails tjener som en kondenseret version af en webside, er landingssider en kondenseret version af deres kildemateriale.

Magnity og GenAI's synergi
GenAI's evne til at kondensere og omdanne store mængder materiale vha. regler og prompts gør, at Magnity nemt kan forvandle websider, PDF'er og videoer til personaliserede e-mails eller landingssider via et enkelt brugerinterface. Ved at integrere med OpenAI skaber Magnity personaliseret indhold hurtigt og effektivt. Oprettelse af e-mails eller landingssider tager sekunder, understøttet af en chatfunktion for finjustering af indholdet til specifikke behov.

Magnity i praksis hos Scania
For Scania har Magnity været en game-changer, fordi det automatiserer skabelsen af e-mail-elementer som overskrifter, bodytekster, subject lines, manchetter og CTAs fra alle Scanias websider. Gennem et drag-and-drop interface kan e-mails og landings pages hurtigt sammensættes, og Magnitys kapacitet for at indarbejde personaprofiler muliggør skræddersyet og personaliseret kommunikation med et klik. Magnity laver automatisk så mange varianter man ønsker sig, og med den indbyggede chatfunktion kan Scania finjustere elementerne for længde, Lix-score, tone, skrivestil og mere, hvilket giver fuld kontrol over indholdet og sikrer en målrettet og sammenhængende kommunikation.

Effektivitet og integration
Idet Magnity er integreret direkte med Scanias automation platform, Marketo, kan e-mails og landingssider eksporteres til platformen med et enkelt klik og Scania kan gå fra ide til kampagne på ingen tid.

Skaleringsmuligheder for Scania: 10.000x
Scania har potentialet til at forbedre effektiviteten yderligere ved at bruge Magnity til global skalering. Magnity kan oversætte e-mails og landing pages til alle sprog Scania anvender. Dette betyder, at det tager samme tid at producere marketingmateriale på over 40 sprog, som det ville tage at lave én dansk version, hvilket effektivt gør processen yderligere +40 gange hurtigere.

Resultat

Magnity løser - med sin kompleksitet som maskine og sin simpelhed for brugeren - hovedparten af de udfordringer alle virksomheder har i forhold til effektivisering, kvalitet og ikke mindst bedre resultater i deres marketing og kommunikation.

Udover betydelig tidsbesparelse, demonstrerer e-mails og landingssider skabt med Magnity også imponerende performance-resultater. Her er nogle af de fordele og resultater, Scania hurtigt har opnået ved at anvende Magnity.

Effektivitet i produktion/time to market
Med brug af Magnity har Scania reduceret “time to market” på alle automation kampagner dramatisk, og gjort vejen fra ide til engagement mulig at traversere inden for timer snarere end måneder. Scania formåede at bygge 104 personaliserede e-mails og landing pages på under 24 minutter. Dette er over 270 gange hurtigere end hvis Scania havde sat sig for at bygge disse på traditionel vis. Det betyder at markante ressourcer bliver frigivet til mere værdiskabende taktiske opgaver, ligesom at evnen til at udkomme med mere målrettet og værdiskabende kommunikation øges markant.

Personalisering og performance
Evnen til i langt højere og hurtigere grad at kunne personalisere e mails har haft en markant effekt på performance, især ift. engagement, der er en af Scanias hoved KPIer. A/B test viser at de e-mails, der er bygget via Magnity, har 65% højere click through-rate end emails bygget manuelt af medarbejderne selv. Ligeledes er Scania nu førende i bæredygtig transport med over 100 elektriske lastbiler på gaden.

Frihedsgrad og prioritering
Når virksomheder planlægger marketingaktiviteter, er prioriteringen af de rigtige aktiviteter forretningskritisk. Magnitys evne til at komme fra ide til koncept og reel aktivering på meget kort tid giver en større frihedsgrad ift. omkostningsfrit at eksperimentere og optimere automatiserede kampagner langt hurtigere end tidligere.

Skaleringsmuligheder
Organisationer, der har international tilstedeværelse, har ofte en organisation med lokale marketingafdelinger, der tit mangler ressourcer og kompetencer. Her kan Magnity både tages i brug både i det enkelte land med store effektiviseringer og performanceresultater, og Magnity kan bruges fra centralt hold og på sekunder bygge, personalisere og ikke mindst oversætte en email til lokalsproget i de markeder, hvor e-mailen skal udsendes. Skaleringsmulighederne giver også Scania som international organisation en mulighed for at på struktureret vis øge og ensarte kvaliteten i kommunikationen på tværs af både store og små markeder.

Atcore fortsætter med at udvikle på Magnity for at komme tættere og tættere på Zero Second Marketing.

Scania

Jannie Christiansen

Marketing & communication manager

Atcore

Ulrik Wivet Sandholt

Chief Innovation Officer

Jan Dalsfort

Senior Data & Insights Consultant

Dennis Piilgard Nielsen

Senior CX Consultant

Samarbejdspartnere


Watch Video