Zero Second Marketing

Atcore

for

Scania

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Den bærende udfordring i personalisering
I en tid hvor begreber som personalisering og automatisering bliver stadig mere fremtrædende i virksomheders bestræbelser på at opnå konkurrencefordele, står det klart, at mængden af indhold og de ressourcer, der kræves for at opnå succes med disse strategier, udgør en betydelig udfordring for mange store organisationer. Udfordringen ligger ikke blot i volumen - det at skulle producere hundredvis af e-mails og landing pages - men også i den kompleksitet og den eksponentielle vækst i arbejdsbyrden, som opstår, når dette indhold skal tilpasses til hver enkelt modtagers specifikke behov i et stadigt voksende antal variationer. Dette bliver endnu mere kompliceret, når opgaven skal udføres på 40 forskellige sprog.

Om Scania
Scania er en af verdens førende producenter af transportløsninger. Deres lastbiler og løsninger til lastbiler er blandt de mest anvendte inden for logistik og transport. Scania står overfor den mest markante transformation af deres forretning nogensinde. Transformationen imod bæredygtige transportløsninger hvor man erstatter traditionelle dieseldrevne lastbiler med el- og gasdrevne transportløsninger.

Scanias transformation og udfordring
Denne overgang repræsenterer ikke kun en markant ændring i produktet og løsningerne, man tilbyder, men også en markant ændring i kundens beslutningsprocesser. Alt er ændret - der er nye interessenter, målsætninger, bekymringer og udfordringer, som Scania skal understøtte i deres kommunikation med kunderne. Hver interessent har unikke og specifikke behov og har brug for personaliserede og automatiserede oplevelser.
I den nye virkelighed skal kommunikationen formes omhyggeligt for at imødekomme behovene hos såvel nye som eksisterende beslutningstagere hos kunder. Sustainability Managers er et eksempel på en beslutningstager, der har helt nye og unikke behov i hver af deres faser af beslutningsprocessen. Disse forskelligartede behov kan kun imødekommes med personaliseret og automatiseret kommunikation, hvilket betød at Scania skulle producere over 100 personaliserede e-mails og landing pages for at imødekomme alle kundesegmenternes behov for relevant information.

Kravene til en løsning var monumentale
Udfordringen for Scanias marketingafdeling var enorm.. Med et begrænset antal medarbejdere og en produktionscyklus, der normalt strækker sig over en halv dag for en enkelt automatiseret e-mail og flere dage for en landing page, var det en nærmest umulig opgave at imødekomme udfordringen. Det blev klart, at for at imødekomme denne udfordring, skulle man kunne producere højkvalitets indhold op til 100 gange hurtigere end tidligere, samtidig med at man sikrede en markant forbedring i brugerengagement så hver interessent optog så meget ny information som muligt.

Løsning

Magnity: Genopfindelsen af Marketing Automation
Atcore har derfor investeret i at bygge Magnity. Magnity er en GenAI-assistent, der revolutionerer marketing automation, designet til hurtigt at skabe personaliserede e-mails, sociale medieopslag og landingssider ved at scrape websider, dokumenter og videoer og anvende dette som kilde til automatisk at bygge indholdet gennem et API til OpenAI, Claude, Mistral eller DeepL. Visionen er at nedbringe tiden, det tager at udvikle personaliserede marketingkampagner til blot få sekunder.

Det innovative grundlag for Magnity
Magnity bygger på ideen om, at websider er rige på indhold, som kan bruges i e-mails for at motivere modtagere til at udføre vigtige handlinger netop på den designerede landing page. Ligesom e-mails, er landing pages også skabt fra kilder som dokumenter og videoer, og hvor e-mails tjener som en kondenseret version af en webside, er landingssider en kondenseret version af deres kildemateriale.

Magnity og GenAI's synergi
GenAI's evne til at kondensere og omdanne store mængder materiale vha. regler og prompts gør, at Magnity nemt kan forvandle websider, PDF'er og videoer til personaliserede e-mails eller landingssider via et enkelt brugerinterface. Ved at integrere med OpenAI skaber Magnity personaliseret indhold hurtigt og effektivt. Oprettelse af e-mails eller landingssider tager sekunder, understøttet af en chatfunktion for finjustering af indholdet til specifikke behov.

Magnity i praksis hos Scania
For Scania har Magnity været en game-changer, fordi den automatiserer skabelsen af e-mail-elementer som overskrifter, bodytekster, subject lines, manchetter og CTAs fra alle Scanias websider. Gennem et drag-and-drop interface kan e-mails og landings pages hurtigt sammensættes, og Magnitys kapacitet for at indarbejde personaprofiler, muliggør skræddersyet og personaliseret kommunikation med et klik. Magnity laver automatisk så mange varianter man ønsker sig, og med den indbyggede chatfunktion kan Scania finjustere elementerne for længde, Lix-score, tone, skrivestil og mere, hvilket giver fuld kontrol over indholdet og sikrer en målrettet og sammenhængende kommunikation.

Effektivitet og integration
Idet Magnity er integreret direkte med Scanias automation platform, Marketo, kan e-mails og landingssider eksporteres til platformen med et enkelt klik og Scania kan gå fra ide til kampagne på ingen tid.

Skaleringsmuligheder for Scania: 10.000x
Scania har potentialet til at forbedre effektiviteten yderligere ved at bruge Magnity til global skalering. Magnity kan oversætte e-mails og landing pages til alle sprog Scania anvender. Dette betyder, at det tager samme tid at producere marketingmateriale på over 40 sprog, som det ville tage at lave én dansk version, hvilket effektivt gør processen yderligere +40 gange hurtigere.

Resultat

Magnity løser - med sin kompleksitet som maskine og sin simpelhed for brugeren - hovedparten af de udfordringer alle virksomheder har i forhold til effektivisering, kvalitet og ikke mindst bedre resultater i deres marketing og kommunikation.

Udover betydelig tidsbesparelse, demonstrerer e-mails og landingssider skabt med Magnity også imponerende performance-resultater. Her er nogle af de fordele og resultater, Scania hurtigt har opnået ved at anvende Magnity.

Effektivitet i produktion/time to market
Med brug af Magnity har Scania reduceret “time to market” på alle automation kampagner dramatisk, og gjort vejen fra ide til engagement mulig at traversere inden for dage snarere end måneder. Scania formåede at bygge 104 personaliserede e-mails og landing pages på under 24 minutter. Dette er over 270 gange hurtigere end hvis Scania havde sat sig for at bygge disse på traditionel vis. Det betyder at markante ressourcer bliver frigivet til mere værdiskabende taktiske opgaver, ligesom at evnen til at udkomme med mere målrettet og værdiskabende kommunikation øges markant.

Personalisering og performance
Evnen til i langt højere og hurtigere grad at kunne personalisere e mails har haft en markant effekt på performance, især ift engagement, der er en af Scanias hoved KPIer. A/B test viser at de e-mails, der er bygget via Magnity, har 65% højere click through-rate end emails bygget manuelt af medarbejderne selv. Ligeledes er Scania nu førende i bæredygtig transport med over 100 elektriske lastbiler på gaden.

Frihedsgrad og prioritering
Når virksomheder planlægger marketingaktiviteter, er prioriteringen af de rigtige aktiviteter forretningskritisk. Magnitys evne til at komme fra ide til koncept og reel aktivering på meget kort tid giver en større frihedsgrad ift. omkostningsfrit at eksperimentere og optimere automatiserede kampagner langt hurtigere end tidligere.

Skaleringsmuligheder
Organisationer, der har international tilstedeværelse, har ofte en organisation med lokale marketingafdelinger, der tit mangler ressourcer og kompetencer. Her kan Magnity både tages i brug både i det enkelte land med store effektiviseringer og performanceresultater, og Magnity kan bruges fra centralt hold og på sekunder bygge, personalisere og ikke mindst oversætte en email til lokalsproget i de markeder, hvor e-mailen skal udsendes. Skaleringsmulighederne giver også Scania som international organisation en mulighed for at på struktureret vis øge og ensarte kvaliteten i kommunikationen på tværs af både store og små markeder.

Atcore fortsætter med at udvikle på Magnity for at komme tættere og tættere på Zero Second Marketing.

Scania

Jannie Christiansen

Marketing & communication manager

Atcore

Ulrik Wivet Sandholt

Chief Innovation Officer

Jan Dalsfort

Senior Data & Insights Consultant

Dennis Piilgard Nielsen

Senior CX Consultant

Samarbejdspartnere


Watch Video