Show 13. juni 2024

WWF Life Ad

Envision

for

WWF

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvert år bruger vi flere resurser, end kloden kan følge med til.

Dette markeres med Earth Overshoot Day – den dag, vi har opbrugt den årlige "resursekvote" – som sidste år allerede faldt d. 22. august. Altså mere end fire måneder for tidligt, hvis kloden skal kunne følge med.

Kigger vi mere specifikt på Danmark, så indtog vi en trist 7. plads over de lande i verden, der hurtigst har ramt et overforbrug. Den danske Overshoot Day var allerede d. 28. marts 2020.

Globalt set har det store overforbrug enorme konsekvenser for både dyre- og planteliv, hvor over en million arter lige nu er truet af udryddelse.

Derfor ønskede WWF Danmark at sætte fokus på overforbruget – og hvad man kan gøre ved det.

Løsning

For at sætte fokus på overforbruget udviklede vi WWF Life Ad – en lille plug-in til din computer, der erstatter reklamerne i browseren med smukke billeder af truede dyr.

Mekanikken er enkel: Reklamer skaber købetrang, købetrang skaber overforbrug, og overforbrug skaber dårligere livsbetingelser for naturen.

WWF Life Ad vender mekanikken på hovedet ved at fjerne reklamer og købetrang og baner dermed vejen for et mere bæredygtigt forbrug med plads til naturen. Og belønner dig samtidig med et meget smukkere internet.

Resultat

WWF Life Ad blev lanceret på Earth Overshoot Day d. 22. August 2020, og efter bare den første uge blev mere end 2.000.000 danske bannerannoncer fjernet og udskiftet med smukke, og livreddende, dyrebilleder.

Cirkeline Buron, daværende kommunikations- og fundraisingchef hos WWF, udtalte i forbindelse med lanceringen af WWF Life Ad:

”Vi danskere er nogle af dem, som forbruger mest. Samtidig virker reklamer på nettet bedre, end mange tror, så det ender tit med klatkøb af sko eller tøj, når du er online. Det går ud over naturen og vores klima, og det håber vi, at WWF Life Ad kan sætte et større fokus på. Den er fuldstændig gratis, så det er en mulighed for at give både naturen og din pengepung en hjælpende hånd."

WWF

Cirkeline Buron

Kommunikations- og fundraisingchef

Envision

Peter Boe

Creative Director

Peter Weichert Madsen

Creative

Emil Gram

Art Director

Daniel Wiklund

Digital Designer

Jesper Heinsvig

Client Service Director

Sanne Frisch Herholt

Projektleder

Samarbejdspartnere

GORM
Teknisk partner

Billeder

Watch Video