Volvo Trucks website havde over tid udviklet sig i en retning, hvor arkitekturen var blevet tung at arbejde med, hvor brand- og produktfortællingerne havde svært med at udfolde sig, og hvor der manglede data at styre efter i forhold til, hvilke indholdselementer, der skulle pushes, promoveres og raffineres.
Udfordringerne kaldte på en fokuseret indsats, hvor der blev arbejde sideløbende i tre forskellige spor.
Spor 1
handlede om at gøre relevant data tilgængelig, så beslutninger fremover kan træffes på et solidt grundlag.
Spor 2
handlede om større fokus på brugernes behov.
Spor 3
skulle identificere quick wins i forhold til at udnytte mulighederne i Adobe Experience Manager bedre.
Implementering af data i vores samarbejde har uden tvivl været den afgørende faktor. Data har været i centrum i vores UX-faser.
Der blev ikke udviklet wireframes, da vi arbejdede med eksisterende moduler. Holdet fokuserede på at formulere hypoteser, der forsøgte at afstemme brugerbehov med forretningsbehov.
Det er næsten umuligt at overvurdere, hvor tidsbesparende det har været at udnytte det, der allerede var, i stedet for at presse på for en redesign-tilgang. Ikke mindst i en tid, hvor bæredygtighed er en helt central parameter.
Tvivl og usikkerhed fik lov til at være en del af vores designproces, da A/B-testtilgangen gav os mulighed for at skabe forskellige løsninger til validering uden at bruge tid på først at blive enige om én vinderløsning.
Desuden valgte vi den ret modige tilgang, at positionere os inden for Volvo Trucks som det hold, der ikke ville lave designantagelser, medmindre data bekræftede det.
I en meget travl Volvo-hverdag med mange samarbejdspartnere og en lang designhistorie og -arv, var det vigtigt at have et andet synspunkt på, hvordan arbejdet skulle udføres.
Det optimerede Volvo Trucks website og de igangsatte, strategiske spor har på kort tid givet bemærkelsesværdige resultater:
102% stigning i klik på ’Select Market’ CTA
215% stigning i kunders tid på produktsider
82% stigning i trafik til Truck Builder
8 x stigning i Dealer locator besøg
718% stigning i at fuldføre Dealer locator
45% stigning i gennemsnit i engagement på testsider
36% reduktion i bounce rate på kontaktsider
206% stigning i visninger af kontaktformular
450% stigning i indsendte kontaktformular på Global websitet
46% stigning i brug af Alternative Fuels kampagneside
239% stigning i Truck Builder konvertering
129% stigning i indsendte kontaktformularer
(gav 20 nye leads/salgsmuligheder på 5 uger)
Resultaterne har ikke alene valideret de strategiske, data-baserede, designmæssige og indholdsmæssige tiltag, men også givet motivation og opbakning til at øge indsatsen.
Arbejdet med Volvo Trucks websitet har vist vejen og potentielt åbnet for lignende fokus på, hele Volvos web ecosystem.
Klik på link til casefilm her på sitet - og husk lyd.