Volvo – The Data Driven Truck

Merkle

for

Volvo Trucks

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best in UX design

SØLV:
Volvo Trucks' hjemmeside’s re-design viser ekstraordinære forbedringer i brugerengagement og effektivitet. Ved at anvende dataintensive UX-strategier og optimering af eksisterende moduler, har hjemmesiden opnået betydelige metrikforbedringer, herunder en 239% stigning i Truck Builder-konverteringer.
Denne tilgang sætter en ny standard for sin industri i digital innovation og brugervenlighed.

Baggrund

Volvo Trucks website havde over tid udviklet sig i en retning, hvor arkitekturen var blevet tung at arbejde med, hvor brand- og produktfortællingerne havde svært med at udfolde sig, og hvor der manglede data at styre efter i forhold til, hvilke indholdselementer, der skulle pushes, promoveres og raffineres.

Udfordringerne kaldte på en fokuseret indsats, hvor der blev arbejde sideløbende i tre forskellige spor.

Spor 1
handlede om at gøre relevant data tilgængelig, så beslutninger fremover kan træffes på et solidt grundlag.

Spor 2
handlede om større fokus på brugernes behov.

Spor 3
skulle identificere quick wins i forhold til at udnytte mulighederne i Adobe Experience Manager bedre.

Løsning

Implementering af data i vores samarbejde har uden tvivl været den afgørende faktor. Data har været i centrum i vores UX-faser.

Der blev ikke udviklet wireframes, da vi arbejdede med eksisterende moduler. Holdet fokuserede på at formulere hypoteser, der forsøgte at afstemme brugerbehov med forretningsbehov.

Det er næsten umuligt at overvurdere, hvor tidsbesparende det har været at udnytte det, der allerede var, i stedet for at presse på for en redesign-tilgang. Ikke mindst i en tid, hvor bæredygtighed er en helt central parameter.

Tvivl og usikkerhed fik lov til at være en del af vores designproces, da A/B-testtilgangen gav os mulighed for at skabe forskellige løsninger til validering uden at bruge tid på først at blive enige om én vinderløsning.

Desuden valgte vi den ret modige tilgang, at positionere os inden for Volvo Trucks som det hold, der ikke ville lave designantagelser, medmindre data bekræftede det.

I en meget travl Volvo-hverdag med mange samarbejdspartnere og en lang designhistorie og -arv, var det vigtigt at have et andet synspunkt på, hvordan arbejdet skulle udføres.

Resultat

Det optimerede Volvo Trucks website og de igangsatte, strategiske spor har på kort tid givet bemærkelsesværdige resultater:

102% stigning i klik på ’Select Market’ CTA

215% stigning i kunders tid på produktsider

82% stigning i trafik til Truck Builder

8 x stigning i Dealer locator besøg

718% stigning i at fuldføre Dealer locator

45% stigning i gennemsnit i engagement på testsider

36% reduktion i bounce rate på kontaktsider

206% stigning i visninger af kontaktformular

450% stigning i indsendte kontaktformular på Global websitet

46% stigning i brug af Alternative Fuels kampagneside

239% stigning i Truck Builder konvertering

129% stigning i indsendte kontaktformularer
(gav 20 nye leads/salgsmuligheder på 5 uger)

Resultaterne har ikke alene valideret de strategiske, data-baserede, designmæssige og indholdsmæssige tiltag, men også givet motivation og opbakning til at øge indsatsen.

Arbejdet med Volvo Trucks websitet har vist vejen og potentielt åbnet for lignende fokus på, hele Volvos web ecosystem.

Klik på link til casefilm her på sitet - og husk lyd.

Volvo Trucks

Eric Engelmann

Business Owner, Web Channel Platform

Martina Steen

Digital Marketing Strategy & Development

R. Sathya Narayanan

Digital Product Owner

Edison Lattes

Head of Volvo Brand Digital Experience

Edison Lattes

Head of Volvo Brand Digital Experience

Merkle

Marcin Niedzialek

Experience Designer

Hanna Gerdeskans

Experience Designer

Alberto Vitullo

Head of Experience Design

Lasse Skytt

Activation Consultant

Dora Kifusz

Data Consultant

Cecilia Linder Sundquist

Account lead

Emilia Wängelin

Project Manager

Ignacio Galaz

Design Lead

Samarbejdspartnere


Billeder