Danskerne hader at vente! Og i bilbranchen betyder ventetid på biler ofte et tabt salg. Da lageret af den nuværende Polo på det danske marked var udsolgt - og der samtidig var to måneder til introduktionen af den nye generation af Polo, var Volkswagen nødt til at finde en måde at holde de potentielle købere varme.
At vente føles som spild af tid. Så Volkswagen valgte derfor at gøre ventetiden til en værdifuld valuta.
Med mobilkonceptet Vent og Vind talte hvert eneste sekunds ventetid som et lod i puljen om at vinde den nye Polo. Jo længere man ventede, desto større var chancen for at vinde. Det eneste det krævede, var at skrive sig op og holde begge fingre på skærmen for at starte sin opsparingsperiode af ventetid.
Ventetiden blev brugt til at udforske den nye Polo og samtidig øge sin vinderchance frem for at kigge på andre biler. Volkswagen kunne således målrette informationer om det nye design, de nye egenskaber og vise de obligatoriske kørescener. Det var samtidig muligt at reservere den nye Polo som de allerførste.
Når brugerne ikke ville vente længere fik de en påmindelse om at vende tilbage på et senere tidspunkt for at øge chancen for at vinde den nye Polo.
Samtidig engagerede vi også vores Volkswagen-segmenter i spillet ved brug af målrettede Facebook-reklamer. Vi anvendte endvidere re-targeting på dem, der allerede havde interageret med spillet ved at opfordre dem til at komme tilbage og vente lidt længere.
Typisk vil potentielle bilkunder gerne se, mærke og prøvekøre bilen. Dette gælder stadig. For Polo lykkedes det dog at få potentielle kunder til at udforske og involvere sig i bilen, før de overhovedet kunne se bilen hos forhandleren, og før de havde mulighed for at prøvekøre den. Vent og Vind gav således mulighed for at få en digital prøvetur i den nye Polo, inden den landede hos forhandleren, og brugerne elskede det!
Volkswagens lille for-kampagne for Polo-lanceringen med et samlet mediaspend på under kr. 200.000 formåede virkelig at fange interessen hos et stort og engageret publikum. På kun en måned skrev 11.000 brugere sig op og ”ventede” i mere end 36 millioner sekunder. Det er mere end 10.000 timer!
Hver bruger brugte således i gennemsnit 53 minutter på kampagnesitet. Det er 10-30 gange højere end benchmark for gennemsnitligt tidsforbrug på en kampagnehjemmeside og så til en kontaktpris på kun kr. 0,30 pr. minut brugt med den nye Polo.
Som bonus var der hele 345 brugere, der reserverede den nye Polo via kampagnesitet, og af dem blev 38% konverteret til et efterfølgende salg.
Med Vent & Vind formåede Volkswagen dermed at fastholde interessen for en lang række potentielle kunder og sikre, at kunderne ventede på den nye Polo i stedet for at købe en bil hos en af konkurrenterne.