Show 13. juni 2024

Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed – VR byggepladsindretning

Cadpeople A/S

for

Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvordan får man morgendagens håndværkere engageret i noget så teoretisk og relativt uhåndgribeligt som ”byggepladsindretning”? Den dag du som udlært står på byggepladsen, er det alfa og omega, at byggepladsen er effektivt indrettet, men i praktikforløbene er det oftest planlagt på forhånd, og på skolen bliver det derfor ved teorien. Så hvordan lærer man, hvad man skal tage højde for? Sådan rigtigt lærer det, så det er en viden og en erfaring som struktørerne, tømrerne og murerne husker og bærer med sig, når virkeligheden rammer?

Det var omtrent den udfordring som det nationale videnscenter, Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed, satte sig for at løse, da de rakte ud til det visuelle kommunikationsbureau Cadpeople, der bl.a. er specialiseret i digital læring. Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed er et nationalt videnscenter, der samarbejder med alle landets tekniske erhvervsskoler. Bag videnscentret er et samarbejde mellem Learnmark Horsens, som er hovedskolen, og partnerskolerne Den jydske Haandværkerskole, i Hadsten, og Roskilde Tekniske Skole.

”I undervisningen søger vi altid at lade eleverne koble opgaver og erfaringer, fx fra virksomhedspraktik, til helhedsorienterede forløb, hvor både erfaringer og refleksion bringes i spil. Det kunne bare ikke lade sig gøre i forhold til byggepladsindretning, for de kommer ikke i berøring med det i deres praktik og som ren teoretisk undervisning, giver det ikke rigtig mening. Vi oplevede derfor at eleverne slet ikke var motiverede.”, siger Iver Gaarsted, Videncenterchef på Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed.

Motivation og læring blev således omdrejningspunktet i et fælles projekt, hvor virtual reality, VR, blev løftestangen for en virtuel, imaginær virkelighed, hvor eleverne med gamification, teknologi og underholdning fik skabt en praksisnær læringssituation.
En læringssituation der endvidere er koblet til ”blended learning”, altså en blanding mellem den traditionelle klasserumsundervisning og VR-træning.
I dette tilfælde blev teknologien, VR, bygget op som et læringsspil med levels og feedback.

Løsning

Som elev tager du et VR-headset på, og du møder nu din mester i form af en animeret karakter. Han guider dig gennem de opgaver, du skal løse. Du starter inde i en skurvogn, hvor du vælger din fagretning, og du bliver herefter præsenteret for et arbejdsbord med en plan over byggepladsen uden for døren. Første level er det samme for alle fagretninger. Der bliver vilkårligt udvalgt en byggegrund og en årstid til eleven, og her er der fokus på, at eleven skal forholde sig til vejrforholdene og placere telt og/eller lys på byggepladsen. Selve planlægningen foregår på arbejdsbordet, hvor en 3D-plantegning af den udvalgte byggegrund er præsenteret ved siden af de emner, der skal placeres i det pågældende level. Efter placering af emnerne på planlægningsbordet går eleverne ud ad døren og ud på byggepladsen. Her går det op for eleven, at det han/hun planlægger på bordet, sker på samme tid i ”virkelighedens byggeplads”. Eleven bevæger sig rundt på grunden og skal godkende de valgte placeringer, hvis han/hun mener, de stadig er placeret korrekt efter at have set det i 1:1 skala.

De efterfølgende fire levels er fagspecifikke, og eleven skal forholde sig til placering af 1-2 emner i hvert level. Det kan være placering af container, materialer og lignende, som eleven skal placere på 3-4 mulige placeringer på planlægningsbordet. Det sjette level er ens for alle fagretninger og omhandler affaldshåndtering.

Her er eleven i skurvognen og står overfor et udvalg af miniature containere til forskellige affaldsfragmenter. Herefter skal eleven sortere en bunke affald ved at kaste det over i de rette containere. Hele simuleringen afsluttes med at give eleven en score som feedback. Her får eleven at vide, om han/hun har klaret det godt, eller om det anbefales at prøve simuleringen igen. Opdelingen i levels er stopklodser, hvor eleven kan reflektere og se, hvad han/hun har placeret på byggepladsen. Hvis eleven godkender placeringen, sender spillet et feedback i form af forudindtalt speak, som vejleder om det er korrekt eller forkert. Det giver eleven en vis form for udenadslære i de basale processer for planlægningen af byggepladsen.

Resultat

Sammen har Cadpeople og Videncenter for Håndværk og Bæredygtighed skabt en løsning, som på kreativ vis udnytter de teknologiske muligheder til at tale til eleverne og ved at gøre læring praksisnært og sjovt i samme ombæring. Den digitale byggepladsindretning kobler teori og praksis og gør det både vedkommende og underholdende. Det har højnet motivationen for dette hjørne af en bred og praksisorienteret uddannelse og betyder i sidste ende, at fremtidens håndværkere er bedre rustede til at træde ud på den virkelige verdens byggepladser – klar til at håndtere virkelighedens udfordringer. Fordi de har prøvet det før.

”Eleverne fortæller, at det er sjovt. Især det med at deres mester taler direkte og uformelt til dem. De oplever også, at hvordan deres handlinger har konsekvenser, fx når de placerer en container forkert eller glemmer at lægge køreplader ud i regnvejr. Der får de feedbacken i situationen”, siger siger Iver Gaarsted, Videncenterchef på Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed, og uddyber:

”Ved at lade eleverne koble opgaver og erfaringer inde fra VR, har vi fået skabt et helhedsorienterede forløb, hvor de – omend virtuelle - erfaringer og refleksioner bringes i spil, når de står overfor byggepladsindretninger i fremtiden."

Udbredelsen af anvendelse af XR og 3D realtime-modeller i undervisningen er en del af strategien for at modernisere undervisningen i hele Danmark.

Med VR-kurset har Cadpeople og Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed skabt et digitalt læringsmedie…
- Som lærer elever i byggefagene om byggepladsindretning på 30-45 minutter.
- Som lader undervisningen tage udgangspunkt i elevens eget niveau og dermed understøtter bl.a. svage læsere.
- Som kan fastholde flere elever på uddannelserne.
- Som i dag kan bruges af ca. 3.000 af LearnMarks årselever.
- Som med tid kan bruges af alle elever i byggefagene i Danmark – svarende til ca. 25.000 årselever.
- Som på den lange bane kan gøres helt uafhængig af instruktører, som i stedet kan fokusere på inklusion af svage elever.

Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed

Lars Jensen

Faglærer og projektudvikler

Iver Gaarsted

Videnscenterchef

Cadpeople A/S

Klaus Dørge

Udvikler

Claus Riekehr Møller

CEO

Solvej Juhl Thallaug

Projektleder

Samarbejdspartnere


Watch Video