Show 13. juni 2024

Vestas: Mobile løsninger til forretningskritisk data

Trifork Smart Enterprise

for

Vestas Wind Systems A/S

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Vestas Wind Systems A/S er dansk bæredygtighed, når det er bedst. C25-virksomheden har siden 1979 produceret vindmøller, og Vestas har efterfølgende udviklet porteføljen til at inkludere design, produktion, installation og service af ca. 80.000 vindmøller på globalt plan.

Det er lykkes Vestas at sætte lighedstegn mellem bæredygtighed og forretning og dermed etablere en industriledende position i vindmøllebranchen. En stor del af virksomhedens succes beror på evnen til at anvende data til at forudsige, fortolke og udnytte vindens kapacitet bedst muligt – understøttet af ERP-systemet SAP.

Vestas har gennem den seneste årrække styrket serviceforretningen, og monitorering og vedligeholdelse af de majestætiske turbiner varetages af i alt ca. 10.000 serviceteknikere verden rundt. Alle de transaktioner, som er forbundet med serviceforretningen, registreres i SAP, som er et datatungt system med et kompliceret user-interface, der kræver både oplæring og erfaring at bruge.

Virksomheden etablerede for tre år siden ONE FieldService, et globalt program til gennemgribende teknologifornyelse og transformation af de digitale redskaber, som anvendes til teknisk vedligehold og service af Vestas’ vindmøller. Programmet skulle adressere følgende centrale udfordringer:

• Det eksisterende IT-systemlandskab var ufleksibelt, dyrt at vedligeholde og svært at tilpasse til de aktuelle behov
• Med en serviceforretning i vækst, øges antallet af serviceteknikere. Det skaber et reelt behov for brugervenlige digitale værktøjer, som kræver minimal oplæring
• Optimering af serviceforretningen via forbedring af datakvalitet og rettighed i indrapporteringen

Ambitionen for ONE FieldService var at konsolidere de funktioner, som var spredt ud over +40 forskellige systemer og programmer, for dermed at optimere serviceteknikernes arbejdsprocesser med sikkerhed, hastighed og skala for øje.

Løsning

Historien om Vestas’ digitale transformationsprojekt starter og slutter samme sted: Hos serviceteknikerne. I den eksplorative fase blev Vestas hurtigt bevidste om, at den centrale udfordring bestod i at skabe digitale løsninger, som rent faktisk løser et problem for slutbrugeren. Alt for mange udviklingsprojekter lider en krank skæbne, fordi slutbrugerne ikke kan se ideen i at tage løsningen til sig.

Formålet med ONE FieldService programmet var, at serviceteknikerne nemt og gnidningsfrit skulle have adgang til præcis de data, som de har brug for i opgaveløsningen – i en mobil form. Med teknologisk afsæt i SAP og Apple tog Vestas de første, spæde skridt mod digital transformation af serviceforretningen.

Vestas valgte at anvende Design Thinking som metodisk framework i idéfasen, hvor forretning, IT og slutbrugere gennem en serie af workshops fandt frem til kernen i serviceforretningens udfordring – og sammen fandt frem til de bærende principper for den forestående udviklingsfase:

• Vestas vil levere consumer grade mobile applikationer, som er lette at bruge, visuelt appellerende og personaliserede
• Vestas vil designe og udvikle digitale redskaber, som driver adoption uden behov for oplæring
• Vestas vil øge udviklingshastigheden ved at kombinere Agile med Design Thinking som metodisk ramme – og dermed skabe evolutionært design
• Vestas vil sikre, at onboarding sker i et veltilrettelagt flow – lige fra levering og unboxing af iPhones til installation af apps, brugeroprettelse, opgradering, sikkerhed og support

I kraft af en veleksekveret Design Thinking proces, lykkedes det Vestas - med Trifork som strategisk partner - at kortlægge brugernes behov og planlægge en konsolidering af de vigtigste funktioner fra mere end 40 forskellige IT-systemer i én sammenhængende, ensartet og effektiv portefølje af 4 mobile apps til serviceteknikere. App suiten sikrer, at serviceteknikerne altid har adgang til de relevante data i den aktuelle kontekst:

1. My Tasks: Klart overblik over dagens arbejdsopgaver på iPhone eller iPad, inkl. rapportering af udført arbejde, materialeforbrug, anvendte værktøjer mm.

2. My Time: Nem tidsregistrering i SAP via iPhone eller iPad. Understøtter også deling af tidsregistreringer, så serviceteknikerne blot kan godkende eller ændre tidsregistreringer lavet og delt af en kollega.

3. Parts & Tools: Mobilt overblik over materialelager i serviceteknikernes servicebiler, så de altid har det rette værktøj og relevante reservedele med sig, når de kører ud for at løse dagens opgaver.

4. Turbine Info: Information, status og historik for vindmøller, inkl. sensortelemetri (temperatur, energiproduktion, vindhastighed etc.) og fuld vedligeholdelsesordre-historik fra SAP.

Resultat

Vestas har med ONE FieldService transformeret deres serviceforretning. De 10.000 serviceteknikere, som på globalt plan varetager serviceeftersyn og reparation af vindmøller, har fået direkte adgang til SAP-data i et mobilt, enkelt og attraktivt format, hvilket revolutionerer deres daglige opgaveløsning.

Og resultatet er overbevisende: Med den nye app suite sparer Vestas 400.000 teknikertimer om året. Et hurtigt blik bagom dette tal viser, at den digitale transformation ikke blot optimerer tidsforbruget i Vestas. Medarbejderne i felten oplever, at app-suiten forbedrer deres arbejdsgang i en udstrækning, som har øget deres medarbejdertilfredshed.

• 400.000 teknikertimer sparet årligt
• 99% brugeradoption
• 0 timers oplæring

”Det er af afgørende vigtighed for os, at vores serviceteknikere har uhindret afgang til de informationer og data, de har brug for i deres daglige opgaveløsning. Mange af vores processer kører i SAP, og vi har brug for at gøre systemet både nemt og attraktivt at bruge. Med ONE FieldService er det lykkes os at indfri det fulde potentiale i enterprise mobility ved at kombinere SAP og Apple teknologi – alt sammen med Trifork som vores strategiske partner.” fortæller Troels Fleckenstein, Vice President, Global IT hos Vestas

ONE FieldService handler om meget mere end procesoptimering i kraft af fire mobile applikationer, der friktionsløst udveksler data med SAP.

Det er et strategisk, forretningskritisk program, der har skabt en reel transformation: Vestas har med dette fyrtårnsprojekt bevist, at virksomheden er i stand til at skabe consumer grade tech-produkter, som slutbrugerne elsker – med stor volumen, i høj hastighed og med fokus på datakvalitet, arkitektur og en sund, digital kerne.

Det er essensen af digital transformation.

Vestas Wind Systems A/S

Troels Fleckenstein

Vice President Global IT

Trifork Smart Enterprise

Martin Holm Nielsen

Managing Partner

Thomas Ove Rasmussen

Chief Innovation Officer

Billeder