Show 13. juni 2024

Valuestats

Suzumuchi

for

Unibet

Kategori :

Type :

Vinder af Analytics and AI

GULD - Unibet har formået at skabe en gennemtænkt løsning, der på fornem vis kombinerer mange datakilder, store datamængder og intelligente algoritmer, som i realtid tapper ind i kundens behov og adfærd.
Her er en case, der på bedste vis illustrerer den kommercielle styrke i en velsmurt end-to-end marketing tech stack. Casen er så gennemført veleksekveret og spot-on på kundens behov og adfærd, at vi ikke var i tvivl om, at her er årets vinder og en inspiration til os alle.

Vinder af Marketing Automation

GULD - Unibet har formået at skabe en gennemtænkt løsning, der på fornem vis kombinerer mange datakilder, store datamængder og intelligente algoritmer så de kan skabe automatiseret, personligt indhold på tværs af kanaler. Casen viser, at marketing automation kan have mange forskellige udformninger, men når løsningen tapper sikkert ind i kundes behov og adfærd, så opstår den kommercielle værdi.

Baggrund

I de sidste år har Suzumuchi været de førende i Europa til automatiseret markedsføring inden for bettingbranchen. Målet med Valuestats var at automatisere produktionen af indhold, så alt fra indhold til distribution håndteres 100% automatisk af kunstige intelligenser – og optimeres i realtid på tværs af SAMTLIGE mediekanaler på tværs af 11 markeder.

Udfordringen:
• Løsningen skulle fungere på samtlige digitale mediekanaler: TV, Display, SoMe, Affiliates, PPC etc.
• Vi skulle udvikle en fuldautomatisk løsning, der selv driver, udvikler, optimerer og distribuerer den daglige marketing.
• Udgangspunktet er sport – set fra spillernes side.
• Indholdet skulle være begavede og spændende statistiske indsigter kombineret med spilforslag/odds.
• Løsningen skulle fungere både til prematch og live match marketing (real time).
• Løsningen skulle selv producere og distribuere på tværs af mediekanaler.
• Løsningen skulle levere øget effekt (CTR og conversion) på målbare medier.
• Løsningen skulle være selvoptimerende.
• Løsningen skulle frigøre ressourcer fra den traditionelle content produktion.

Løsning

Løsningen blev Valuestats, som er en sammentænkning af datadrevet indhold, optimering og automatisering. Systemet udregner alle signifikante statistikker på samtlige kampe (mere end 100 milliarder datapunkter), hvorefter de sammenlignes med oddsene hos Unibet. Dette foregår i realtid.

På den måde kan Valuestats på et splitsekund vurdere 4-500 spil på en enkelt kamp og udvælge de absolut bedste spil, hvor der er de højeste odds i forhold til statistikken. Dvs. at Unibets odds altid fremstår som høje og attraktive, da de altid sættes i forhold til en meget markant statistik.

1. Eksempel, pre match:
“Tottenham har scoret over 2,5 mål i 11 af deres seneste 12 hjemmekampe”
=> Tottenham scorer over 2,5 mål: Odds 4.35
2. Eksempel, live match:
“Når Sønderjyske er bagud med 1 mål efter 50 minutter, har de ikke tabt i 9 af deres seneste 10 kampe”
=> Sønderjyske taber ikke: Odds 8.60

Selvoptimerende, kunstig intelligens:
Motoren i Valuestats er en fuldblods AI(*), der altid præsenterer det bedste content på samtlige kampe i realtid – mens den samtidig tracker og optimerer effekten i realtid ved at:
1. Udvælge de bedste kombinationer mellem odds og statistikker.
2. Udvælge de kampe, der genererer størst mulig omsætning.
3. Udvælge de rigtige tidspunkter at købe impressions.
4. Udvælge de rette målgrupper/segmenter.

Datagrundlaget:
Alle statistikker beregnes på min. 5 års historisk materiale. Valuestats får desuden live-opdateringer på samtlige kampe, så systemet også kan levere spilforslag til live betting. Desuden har Valuestats sit helt eget tracking software, der leverer samtlige tracking-data i realtid.

Distribution i realtid:
Samtlige medie-integrationer i Valuestats er desuden 100% automatiserede og drives, produceres og indrykkes af den kunstige intelligens.
Alt fra live-ads på tv til html-bannere og widgets er baseret på templates, og styres/opdateres i realtid. Dvs. at Valuestats reelt er et 100% automatiseret marketing tool, der selv driver, producerer, afvikler og optimerer al den løbende digitale kommunikation. Samtidig leverer Valuestats de pt. skarpeste og mest aktuelle kamp- og spil-indsigter på markedet.

(*)
Valuestats’ AI består af 5 neuralnet af typen Multi Layer Perceptron med hver 3 hidden layers, embedding, regularization, batch normalization, dropout, relu activation og hidden features der er trænet ved cross-validation og kører som ensemble.

Resultat

Kim Olesen – General Manager hos Unibet:
”Vi har så mange forskellige integrationer, at det ville kræve 2-5 ekstra mand per marked (10 markeder), hvis vi ikke havde udviklet markedets bedste marketing automation platform, som har været en del af vores langsigtede strategi om at vores markedsføring skal være customer led/datadrevet.”

Resultat #1 - Reduceret CPA på Display.
- 12% reduceret CPA på nye kunder
- 15% reduceret CPA på aktivering af eksisterende kunder.
- 23% reduceret CPA gennem automatiseret Media Investor (real time optimisation).

- Alle online integrationer optimeres i realtid af Valuestats “Media Spender” og “Content Optimizer”.
- “Media Investor” tracker effekten af alle kreativer i realtid, og indkøber kun impressions i de gyldne time slots for hver enkelt kamp.
- “Content Optimizer” tracker effekten af de forskellige budskaber, og sørger for altid at have det bedst performende content (statistik+odds) på de forskellige kampe.

Resultat #2 - 45% reduceret churn.
- Frafaldet af kunder hvervet gennem Valuestats er næsten halveret (45%) i forhold til nye kunder hvervet gennem traditionel bonus-kommunikation.

Resultat #3 - Højere deposit. Større omsætning.
- Nye indbetalende kunder indbetaler i gennemsnit 15% højere beløb på første indbetaling, sammenlignet med kunder hvervet gennem traditionel bonuskommunikation.
- 12% øget omsætning på spil placeret gennem Valuestats.

Resultat #4 - Al marketing afvikles nu 100% automatisk på alle digitale platforme.
• Dynamiske live crawlere i kampe på TV.
• Dynamiske live ads på TV.
• Dynamiske 5” + 10” Live sponsorspots.
• Display/bannere (RTB+ROS, Acquisition og Retention).
• Live kommentering af kampe på Unibets Twitterprofil.
• On site / in app.

Resultat #5 - Automatisk Media Investor på RTB.
- Indkøbet af RTB-bannere styres i dag af Valuestats’ AI, der selv beregner hvilke kampe, der skal vises, hvornår de skal vises og hvor stort budget hver enkelt kamp skal have. Dvs. at media spend i dag er fuldautomatisk og (i realtid) selvoptimerende mod højere CTR.

Resultat #6 - Store besparelser på produktion.
- Automatiseringen af indhold til alle relevante kampe og sportsbegivenheder giver en direkte årlig produktionsbesparelse på 1,3 million euro på tværs af alle markeder.
- Valuestats er nu blevet implementeret på 11 af Unibets europæiske markeder og oversat til 11 forskellige sprog.

Resultat #7 - Implementering på sportsbook.
- Valuestats er nu implementeret på Unibets bettingside, så diverse statistikker kan give indsigt og øge chancen for placering af spil og deposits. 22% interagerer med løsningen, når de tilgår en specifik kamp. 85% af brugerne fuldfører et påbegyndt spil.

Unibet

Kim Olesen

General Manager

Lars Gade Nielsen

Country Manager

Suzumuchi

Martin Elley

CEO

Johan Bryld

Head of Creative Dynamics

Henrik Dreisler

CTO

Kasper Markvorsen

Social Media Director

Susanne Parlov

Project Manager

Pål Østerud

Lead Software Developer

Rasmus Albrecht

Tekstforfatter

Luis Grau

Social Media Manager

Thomas Christiansen

Video Editor

Billeder

Watch Video