Show 13. juni 2024

Uni – verdens første AI-drevne talsperson for børn

Advice

for

Capital of Children

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Det er næppe en nyhed, at menneskeheden står over for en række kolossale opgaver, når det gælder at skabe positiv forandring for vores verden. Uanset hvor vi retter vores blik, møder vi kriser af forskellig karakter, og en følelse af kollektiv pessimisme vokser, jo flere år man tilbringer på kloden. Heldigvis ser vi, at den yngre generation, dem der en dag skal overtage det fælles ansvar for vores planet, derimod er optimistisk, energisk og idérig – de ser muligheder, hvor andre aldrig har overvejet at lede.

Netop denne positive kraft er grundstenen for Capital of Children, der hvert år inviterer mere end 80 børn fra hele verden til Billund for at deltage i Children’s General Assembly – et mini UN-topmøde, der giver børn mulighed for at diskutere, samarbejde og konsolidere deres fælles perspektiver og løsninger på aktuelle verdensproblemer gennem kreativitet. Hvert Children’s General Assembly udmønter sig i et manifest og et idekatalog, der deles med beslutningstagere verden rundt.

Men Capital of Children manglede en fælles frontfigur – en der kunne tage kampen videre og repræsentere børnenes samlede kraft uden at negligere deres forskellighed og individualitet. Vores mål var at forstærke børnenes stemmer gennem innovativ teknologi og være med til at redegøre for dens etiske korrekte anvendelse. Helt fra projektets start havde vi for øje at udvikle et slutprodukt uden udløbsdato. Løsningen skulle i sidste ende være i stand til at indfri Capital of Children’s mål i 2023 og samtidig arbejde på at løfte organisationens ambitioner over længere tid ved at udvikle sig i takt med, at teknologien åbner nye og spændende døre. Derfor udviklede vi Uni – den første digitale talsperson for børn.

Løsning

Uni er den første digitale talsperson for børn, skabt af data doneret af 80 børn fra Capital of Children fra hele verden. De udgør Unis multikulturelle byggesten. Det var essentielt, at børnene var med i selve udviklingen af Uni, fra ideplan til skabelsen af den endelige Uni-avatar. I samarbejde med Capital of Children afholdte vi en indledende workshop, hvor børnene blev inviteret til at samskabe Uni og rådgive om, hvordan Uni bedst kunne fungere som et fælles talerør uden at fjerne fokus fra det enkelte barns bidrag som medlem af Capital of Children.

For at beskytte børnenes data er Unis avatar skabt ved brug af et ’local neural network’ – en metode inden for kunstig intelligens, der lærer computere at behandle data som den menneskelige hjerne. Behandlingen af børnenes data foregik lokalt på en begrænset computer, så data ikke blev uploadet eller gjort tilgængelig på nogen måde.

I modsætning til Unis genkendelige avatar har Uni adskillige stemmer, der fejrer børnenes kulturelle baggrund og unikke dialekter. Hver stemme er klonet med kunstig intelligens ud fra det individuelle barns oprindelige stemme, hvilket gør det muligt for Uni at skifte stemme og dermed repræsentere et bredere udsnit af børn fra Capital of Children og resten af verden. Ved Children’s General Assembly 2023 så Uni dagens lys for første gang.

En central fordel ved Uni er, at Capital of Children nu har en forstærket digital stemme og et fælles symbol, der kan hjælpe med at sende børnenes ideer og synspunkter til beslutningstagere og medier på et globalt plan. Uni skal også bistå i Capital of Children’s kommunikationsarbejde og indgå som et bæredygtigt brand-element på tværs af rekruttering, PR og brand 'awareness'. Ambitionen for fremtiden er, at flere børn skal inddrages i udvikling af Uni og være med til at præge selve avataren, men især Unis rolle som talsperson for alle børn. Hertil arbejder vi også på, at Unis tilstedeværelse og tilgængelighed udvider sig fra Billund og ud mod alle verdens hjørner.

Resultat

Med Uni i spidsen blev børnenes ideer og synspunkter for en bedre fremtid samlet i et manifest ved Children’s General Assembly 2023 og leveret hele vejen fra Billund til FN i New York. Historien om Uni Capital of Children skabte opmærksomhed verden over og blev dækket i 749 nyhedsmedier med en samlet potentiel reach på 377 millioner. Men Unis opgave slutter ikke her, for Uni er udviklet med fremtiden for øje. Flere og flere børn skal have mulighed for at blive hørt. Derfor vil Uni fortsætte med at forstærke børns stemmer, så de kan være med til at forme en verden, der er værd at arve for mange kommende generationer.

Capital of Children

Maria Kümpel Nørgaard

VP, Director of Branding & Communication

Advice

Ralf Lodberg

Strategy Director & Partner

Maj Falcon

Project Leader

Katrine Munch Bechgaard

Project Manager

Andre Vidal

Creative Lead

Oliver Lommer

Senior Creative

Piotr Bieryt

3D Designer

Nis Nørgaard

Sound Designer

Benjamin Aabo

Editor

Samarbejdspartnere

Forte Advice
Digital Leverandør

Billeder

Watch Video