Undo Forsikring

Undo Forsikring

for

Undo Forsikring

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Startups

GULD
Forsikringsudfordreren Undo ligger over skalaen, og det er også en enig jury, som har valgt Undo, som vinder af Guld. Undos forretningsidé om at udfordre et forsikringsmarked er solid. De har bygget en 100% digital og innovativ platform, som gør det nemt for deres brugere at skræddersy en forsikring, der passer til netop deres behov. Deres brug af AI og at det både lykkes dem at innovere inden for deres kategori og også tilbyde nye produkter, bliver særligt fremhævet. Det er godt at se, at en allerede etableret virksomhed teamer op med en startup, og på den måde muliggør innovation i en branche, som er meget konservativ. Juryen hæfter sig desuden ved, at deres model er skalérbar. Det er sympatisk, at de går efter en målgruppe, som der ellers ikke er fokus på. Undo’s flotte vækst og imponerende resultater bekræfter, at de har bygget en fantastisk forretning, som er stærkt efterspurgt.

Vinder af Innovation

GULD
Undo skal honoreres for at innovere en branche fuld af uigennemskuelige policer og ufleksible løsninger. Her kan kunden selv sammensætte forsikringen efter egne behov på en ekstrem brugervenlig måde. Resultaterne er ikke prangende endnu, men det tror vi, at fremtiden kan blive for Undo.

Baggrund

For 3 år siden lancerede Undo sin 100% digitale forsikringsløsning i en app og slog fast, at de var kommet for at udfordre et forsikringsmarked, som var gået i stå.

Da Undo bestemte sig for at udfordre forsikringsbranchen, vidste de godt, at konkurrencen var hård, og at de var oppe imod nogle meget store spillere. Derfor har målgruppen også fra start været en anden end konkurrenternes: De unge som endnu ikke har fået købt en forsikring.

Det første møde med at købe forsikring kan være ret tungt for den yngre målgruppe.
De andre selskaber har skabt et produkt, der passer til unge, men ikke en oplevelse, der passer til dem. Så da Undo ville lave en digital forsikrings-app, hvor kunderne selv kunne skræddersy deres forsikring, rejse frit rundt og melde skader 24/7, var der meget skepsis i branchen. De sagde, at unge bare ikke var interesserede i forsikring, men det har Undo vist, at de faktisk er.

De fleste af Undo’s kunder er i 20’erne, og 85 procent havde ikke en forsikring, før de købte den hos Undo. Så Undo er altså lykkedes med at ramme den målgruppe af underforsikrede unge, som de har gået efter fra start.

Undo har valgt at gøre rigtig mange ting anderledes end den eksisterende forsikringsbranche, samt gjort op med gebyrerne, pakkerne og telefonsælgerne.
Undo’s vækst bekræfter, at det er noget, kunderne efterspørger

Undo leverer forsikringen digitalt og meget effektivt. Alligevel er strategien ikke at være billigst. I stedet handler det om at skabe den bedste brugeroplevelse, og gøre forsikring så gennemskueligt som muligt, hvilket i februar blev anerkendt med en shortlist til Dansk Design Award i kategorien ”Game Changer”. I 2019 modtog Undo ligeledes en award fra ”Nordic Fintech Design” for bedste design.

På den måde gør Undo op med det fortærskede startup-begreb ’disruption’. For det har aldrig været planen at vælte branchen. I stedet er Undo gået efter – og lykkedes med at ramme – en målgruppe, som branchen ikke har været gode nok til at fange. Det er et segment, andre selskaber ikke har vist så meget interesse for, fordi der ikke er så mange penge i dem. Og har du som forsikringsselskab et dyrt setup, kan det ikke betale sig at ringe til en på 21 år og sælge forsikringer. Men vores case viser, at branchen bare ikke har været god nok til at give dem det rigtige tilbud.

Løsning

Enhver der har prøvet at underskrive en forsikringspolice kender udfordringen: Ved at læse over 20 tætskrevne sider skal man finde ud af, hvad forsikringen egentlig dækker og ikke dækker.

Undo vil gøre det nemmere og mere overskueligt at købe forsikringsprodukter, melde skader og få erstatning udbetalt på få timer - alt sammen fra mobilen.

At tegne en forsikring er besværligt og tager lang tid, og mange er skræmte over processen, fordi de ikke rigtig forstår, hvad de køber og de samtidig bliver låst fast med lange bindinger og opsigelsesgebyrer. Næsten alle forsikringsselskaber kører med en fast pakke, men den kan indeholde en masse dækninger, man ikke har brug for. Hos Undo kan man vælge alt det unødvendige fra, og man betaler per måned uden gebyrer eller binding.

Den unge målgruppe vælger den streamingtjeneste, der passer til deres smag, i stedet for at betale for den store kabelpakke. Og det er den samme bland-selv-tilgang Undo bruger, i deres digital-first løsning, der ved hjælp af mobilen skal sikre en hurtigere, mere simpel og problemfri forsikringsoplevelse.

I praksis bruger Undo blandt andet machine learning og automatiseringer til at give brugerne en bedre oplevelse. Det betyder, at brugerne får hjælp fra kunstig intelligens til at finde den helt rigtige dækning, og når skaden er sket, er ventetiden fra anmeldelse til udbetaling kun få timer takket være automatiseringer.

Ved oprettelse stiller appen nogle få spørgsmål og anbefaler den dækning, som passer bedst. På den måde vil Undo give et hurtigt overblik over, hvilke forsikringer kunden rent faktisk har brug for og spare penge på de dækninger, der ikke er behov for.

De fleste kunder har på under fem minutter skræddersyet deres nye forsikring.
Undo opsiger også automatisk en kundes nuværende forsikring.

Samtidig gør Undo appen det muligt at redigere sine forsikringer real time, hvor man altid kan til- eller fravælge dækninger, justere indbosum, tilføje medforsikrede eller melde skader med det samme, samt få erstatning udbetalt indenfor få timer.

Ligeledes har Undo også valgt en anden løsning på deres rejseforsikring, hvor brugerne kun betaler for de dage de faktisk rejser. Gennem appen registrerer GPS’en nemlig selv, hvornår man er på vej ud af landet og dermed betaler Undo’s brugere kun for de dage, de faktisk rejser, og kun for de dækninger de har valgt at have med i bagagen – noget som mange af vores brugere har været rigtig glade for under Covid-19.

Resultat

I maj 2018 lancerede Undo sin 100% digitale forsikringsløsning i en app og slog fast, at de var kommet for at udfordre forsikringsmarkedet.

Dengang var målet 5.000 kunder det første år, hvilket startuppet nåede. Undo appen er siden da blevet downloadet mere end 120.000 gange og Undo har i skrivende stund forsikret hustand nummer 25.000, hvilket svarer til en vækst på 5200% fra ultimo 2018 til ultimo 2020.

Det er 25.000 husstande, der har betroet deres forsikringsbehov til et startup, hvilket vidner om et godt fodfæste i markedet.

Undo forventer en endnu stejlere vækstkurve i 2021 efter at have tilføjet bilforsikring til porteføljen af produkter. Produktet er den første bilforsikrings-app i Danmark, som giver brugeren en pris baseret på, hvordan man rent faktisk kører. Appen bruger sensordata i ens telefon til at vurdere ens kørselsadfærd. Jo bedre du kører, desto lavere pris.

Månedlig omsætning (ekskl. bilforsikring):

Ultimo 2018: 46.000. DKK

Ultimo 2019: 1.400.000 MIO. DKK

Ultimo 2020: 2.500.000 MIO. DKK

Den hurtige vækst har ikke haft negativ indflydelse på brugertilfredsheden og i skrivende stund har Undo en TrustPilot score på 4.3/5.

Siden 2018 er Undo gået fra 4 founders til et stort team på 38 mennesker, hvor alt fra programmører, designere, data analysts og marketing folk dagligt arbejder på, at gøre forsikring så simpelt og transparent som muligt.

Siden 2018 har Undo’s brugere lavet mere end 36.000 selvservicerende policeændringer, anmeldt over 6500 skader, været på 8600 rejser samt sendt over 15.000 chatbeskeder direkte i appen.

Senest har Undo haft en kundetilvækst på 63% på deres rejseprodukt i 2020. En rigtig fin bedrift i et år, der har budt på alt andet end rejser for danskerne. Væksten er dog ikke smittet af på toplinjen, og det er der en rigtig god forklaring på. Kunderne betaler nemlig kun for de dage de faktisk rejser. Gennem appen registrerer GPS’en nemlig selv, hvornår du er på vej ud af landet og dermed betaler Undo’s kunder ikke for et rejseprodukt de ikke bruger.

Undo Forsikring

Sophie Grønbæk

CEO

Anders Valentin

CCO

Søren Buron

CPO

Nikolaj Lund

CTO

Undo Forsikring

Oliver Lilholt

Head of Content

Billeder

Watch Video