The Most Bizarre Wedding Tradition

Robert/Boisen & Like-minded

for

Red Barnet / Danida

Kategori :

Type :

Baggrund

Børneægteskaber er et massivt, globalt problem. Hvert 2. sekund bliver en pige under 18 år gift, hvert 7. sekund en pige under 15 år! Det svarer til ca. 15 mio. barnebrude om året. Udover at det er tragisk for pigerne skaber det samtidig uddannelsesmæssig ulighed. På verdensplan er der i dag nogenlunde lige mange piger og drenge som starter i skole, men i nogle lande, hvor børneægteskaber er udbredt, er det kun 8% af pigerne, som gennemfører skolen, hvilket giver drenge og piger ulige vilkår for at klare sig selv i livet.

Opgaven: For et minimalt medie-
og produktionsbudget, hvordan kunne vi – primært gennem SoMe - engagere danskene i problemet med barnebrude?

Løsning

Et næsten ikke-eksisterende produktionsbudget gjorde, at vi kun kunne benytte et sammenklip af eksisterende billede- og videomateriale, så det satte sine begrænsinger.

Hvordan kunne vi skabe en film, som på få sekunder kunne fange danskernes opmærksomhed og engagere dem i problemet med barnebrude?

Løsningen var at 'highjacke' noget af det, vi vidste folk har nemt ved at engagere sig i og dele på Facebook. Mærkelige traditioner. Sjove bryllups-scener. Top 5 lister. Noget, der vækker de store følelser.

Ideen var at lave en top 5 liste med 'The most bizarre wedding traditions in the world'. Nr. 2-4 var humoristiske og skøre. Lige fra sokkeklipning i Danmark til at smadre porcelæn, som bruden og brudgommen skal feje op i Tyskland. Den mest skøre bryllupstradition var dog at hvert 7. sekund bliver en pige under 15 år gift et eller andet sted i verden.

Med en opfordring til at stoppe denne skøre tradition bad vi danskerne om at dele filmen.

For at skabe maksimal impact, timede vi samtidig lanceringen af filmen på FN's internationale pigedag.

Resultat

Trods et næsten ikke-eksisterende produktionsbudget og et mediebudget på under 50.000 kr, lykkedes det at få 3.2 millioner mennesker til at se filmen og få hele 630.000 til at interagere med den!

View-raten lå 190% over og engagement rate 1.500% over gennemsnittet for Facebook film og imponerende 85% af visningerne var organiske!

Kampagnen nåede 6.064% udover det publikum, der normalt følger Red Barnet og Danida på de sociale media og var den mest omkostningseffektive måde i de to organisationers historie at skabe massiv debat omkring den skøreste bryllupstradition i verden.

Red Barnet / Danida

Karin Hindkær

Chef for engagement, Red Barnet

Line Rasmussen

Kommunikationschef, Red Barnet

Malene Bøgesvang

Kommunikationschef, Danida

Ditte Sofie Vagn Madsen

Kommunikationsmedarbejder, Danida

Robert/Boisen & Like-minded

Klara Vilshammer

Kreativ

Christoffer Boas

Kreativ

Kim Boisen

Strateg

Sabina Langkilde

Projektleder

Stefan Pflug

Producer

Freddie Smith

Editor

Heinrich Vejlgaard

Creative Director

Samarbejdspartnere

Gobsmack Productions
Produktionsselskab
Freezone
Sound design
Upright Music
Musik
Audio Network
Musik

Billeder

Watch Video