The Last Statement T-Shirt

Virtue Northern Europe

for

Carlings

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Big Idea

Opfølgeren til Carlings’ opsigtsvækkende Digitale Tøjkollektion udviklede grundideen fra avant garde til allemandseje.

En kreativ brug af Instagrams nylancerede Spark AR platform gjorte det muligt at prøve digitale tøjdesign direkte i appen for den’s 100 millioner af brugere.

Baggrund

MERE HOLDNING — MINDRE SPILD
Siden ungdomskulturens fødsel har mode været en måde at protestere og udbasunere sine holdninger. En måde de stemmeløse kunne komme til udtryk og sætte deres aftryk på debatten. Og intet tøj gør det tydeligere end Statement T-Shirt’en.

Men mode er også en af klodens mest forurenende industrier. Så hvad gør en generation der vokser op i skyggen af den globale opvarmning? En generation, der vil høres og ses — men tænker to gange før de køber nyt tøj?

Løsning

ET IKONISK STYKKE UNGDOMSKULTUR GENTÆNKT
Hvad hvis designet af dit tøj blev ved med at udvikle sig efter du havde købet det?
Hvad hvis det var lige så let at skifte outfit som at swipe mellem Facebook-Filtre?
Hvad hvis en enkelt T-shirt kunne vise tusinde designs?

The Last Statement T-Shirt er et ikonisk stykke ungdomskultur, gentænkt til en digital generation:
Den første Instagram-integrerede ARq T-Shirt, der kan opdatere sit design med et enkelt swipe. Det giver vores publikum en unik værdi: Hver dag kan de dele et nyt animeret statement design, der spidder en aktuel debat — uden nogensinde at skulle købe en anden T-shirt.

FRA AVANTGARDE TIL ALLEMANDSEJE
Hverken AR eller digitalt tøj er nyheder. Men indtil nu har de været niche-fænomener for den futuristiske avantgarde.

Vi fandt en kreativ måde at bruge Instagrams nylancerede AR platform, så alle kunne bruge T-shirten i en app, de allerede brugte hver dag. Og med et UI, de allerede kendte ud og ind: Ansigtsfiltre.

SÅDAN VIRKER THE LAST STATEMENT T-SHIRT
T-Shirten har et grafisk logo, som din telefon tracker med den indbyggede SPARK AR software i Instagram Appen.
Derefter superimposeres et animeret design hen over billedet. Softwaren kan endda justere billedet til at følge dine bevægelser og folderne i tøjet, så selv videooptagelser bliver fotorealistiske.

Brugere kunne vælge mellem en række animerede designs, der jævnligt blev opdateret for at afspejle aktuelle debatter. Prøv evt. selv markøren på det vedlagte billede.

Resultat

IMPACT OG FORRETNINGSTRANSFORMATION
Med over 150 artikler og næsten 6 millioner læsere blandt toneangivende mode-, teknologi- og businessmedier, blev The Last Statement T-Shirt bannerfører for en verdensomspændende debat om hvordan fysisk tøj og mode kunne indgå i en digital virkelighed.
Store og små aktører i modebranchen måtte forholde sig til en snarlig fremtid, hvor designet for deres produkter ikke længere var låst i salgsøjeblikket, men kunne ændres digitalt. En debat med langt større impact end ren digital mode, fordi det direkte berører de millioner stykker tøj de allerede sælger hvert år — og ikke blot et nicheproduct med fremtidspotentiale.

DIFFERENTIERING
Det hjalp også Carlings, brandet bag, til at differentiere sig fra andre online tøjbutikker og cementere deres førerposition inden for digital mode oven på sidste års digitale tøjkollektion adDRESS THE FUTURE.
Den store omtale har også gjort at Carlings er sprunget adskillige pladser op til første resultat på Google (og forbi ølmærket med samme navn) — uden brug af AdWords.

BRUGERINVOLVERING
Det første oplæg på 1.000 T-shirts blev udsolgt på en måned. Og målgruppen brugte dem flittigt: Hver enkel T-shirt generede i snit 26 unikke stories, med 12.000 visninger hver.

BÆREDYGTIGHED
Og endelig lykkedes alt dette samtidig med at vi sparede miljøet for produktionen af de 25.000 bomulds T-shirts det havde krævet, hvis vi havde skulle printe hvert enkelt statement på gammeldags manér.

NØGLETAL
Artikler: 150+
Samlet PR Visninger: 5.930.000
Stories per T-Shirt: 26
Visninger per T-Shirt: 12.000
Shares: 7.000+

PRESSEUDDRAG
Forbes, HighSnobiety, Vogue, I-D, GQ, Fast Company, Stylus, Vice, Esquire, Elle, DeZeen, SpringWise, Marie Claire, Contagious, BBC Ukraine, Trend Hunter, Campaign, BT.

Carlings

Ronny Mikalsen

CEO

Virtue Northern Europe

Morten Grubak

Executive Creative Director

Emil Asmussen

Creative Director

Tao Thomsen

Senior Copywriter

Jacob Ziegler

Senior Designer

Dimitri Paiva

Art Director

Maria Cristina

Digital Designer

Francois Andrivet

Digital Designer

Emma Søgaard

Creative Intern

Christoffer Vejlo

Creative Intern

Max Siegal

Editor

Emma Beck

Account Director

Megan Horan

Project Manager

Justus Hofer

UX Designer

Oliver Gormsen

Creative Technologist

Hannah Gutkauf

Innovation & Strategy Director

Samarbejdspartnere

Molamil
Digital Agency

Billeder

Watch Video