Show 13. juni 2024

The Equal Sponsorship

Publicis Danmark

for

Visa

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvad sker der hvis man placerer hele sit sponsorbudget til kvindefoldbold hos et medie, som normalt udelukkende dækker herrefodbold? Det lyder som opskriften på en katastrofal omgang branded content, eller?

Tværtimod. For med ”The Equal Sponsorship” satte vi os for at ændre vanetænkningen. Vende udbud og efterspørgsel på hovedet udfra devisen: Hvis indholdet er der, vil fansene gerne læse/se/høre/opleve det.

For hvordan kan det være at bold.dk – Danmarks største fodboldsite og 5. største site totalt set – slet ikke dækker kvindefodbold? Og hvorfor er det sådan, at et sponsorat af en kvindeturnering på andre store danske mediesites, kun koster 1/5-del af, hvad en mandeturnering koster

Løsning

Dealen var sådan her:
- Visa droppede en traditionel ”Proud sponsor of…” reklamekampagne og lagde i stedet hele sponsorat hos bold.dk (vel og mærke et sponsorat på størrelse med normalprisen for et herresponsorat. Deraf ”The equal sponsorship”)

- så ville bold.dk til gengæld bruger midlerne til dække slutrunden med samme entusiatiske, brede og dybdegående dækning, som de plejer at dække herreturneringer. (The Equal Sponsorship) Dvs. Sende journalister afsted til slutrunden, rapportere fra træning og kampe, skabe podcast med analyser og baggrund, social media stories med opvarmning og nedvarmning fra kampe osv osv os.

Resultat

Virkede det? Ja, det danske landshold levede måske ikke helt op til forventningerne, men det gjorde kampagnen: bold.dk’s brugere tog indholdet til sig i stor stil. Det blev til mere end 400 stykker content – artiklerne på bold.dk, stories på Instagram og TikTok og podcast som i alt opnående mere end 1.5 millioner visninger/streams.
1,5 millioner visninger af indhold som uden ”The equal sponsorship” slet ikke havde set dagens lys.

Allervigtigst: Det øgede interessen for kvindefodbold hos brugerne på Danmarks største fodboldsite. Efter kampagnen sagde 28% flere brugere, at de gerne vil følge med i kvindefodbold, end før kampagnen.

Fik vi nævnt:
- Woman.dk – der normalt ikke dækker sport - gik med og bragte 10 artikler – skrevet af bolds journalister
- Vi opdaterede bold.dks 20 år gamle logo til en "equal udgave"
- Sidst men ikke mindst tog initiativet tog overskrifter i de store mediehuse og blev dermed en PR-historie.

Visa

Paula Stahlberg

Senior Digital & Social media Manager

Rikard Norman

Senior Brand & Product Marketing Manager

Publicis Danmark

Kathrine Lund

Client Lead

Sebastian Jensen

Creative Director

Samarbejdspartnere

bold.dk
Mediepartner

Watch Video