De eksponentielle fremskridt indenfor teknologi på tværs af industrier – tænk bare AI eller machine learning – har skærpet konkurrencen om de bedste digitale talenter. Hos Novo Nordisk spiller en bred vifte af nye teknologier en større og større rolle i at effektivisere og forbedre både udviklingen og produktionen af medicin. Men hvad gør man så, hvis talenterne opfatter virksomheden som en klassisk medicinalvirksomhed – og ikke et sted hvor avanceret teknologi faktisk spiller en helt afgørende rolle? Formålet med at skabe tech.life var at ændre denne opfattelse, og positionere Novo Nordisk som en attraktiv og førende arbejdsplads også inden for tech – både globalt og i Danmark. Hjemmesiden er Novo Nordisks første dedikerede karrieresite for digitale talenter og en strategisk nyskabelse inden for employer branding.
Det strategiske fokus med tech.life har været at skabe en autentisk og engagerende oplevelse, der taler direkte til tech-professionelle. Derfor blev sitet udviklet som en dynamisk og troværdig platform, der afspejler den reelle tech-kultur i Novo Nordisk. Det søger at nedbryde fordomme (såsom at tech i Novo Nordisk primært handler om tunge IT-systemer), for i stedet at fremhæve eksempler på, hvordan banebrydende teknologi anvendes på tværs af Novo Nordisk til at innovere forretningen – til gavn for mere end 45 mio. patienter globalt.
En vigtig del af strategien er at bruge tech.life til at styrke Novo Nordisks synlighed blandt digitale talenter, men også at tiltrække de rette kandidater – specialister med særlige kompetencer, der kan se sig selv i Novo Nordisks tech-miljø. Derfor er tech.life skabt til at være inspirerende og transparent, for at vise potentielle ansøgere, hvordan det reelt er at arbejde med tech i Novo Nordisk.
Kampagne-websitet tech.life er designet som en digital oplevelse, der føles mere personlig, troværdig og relevant for netop tech-talenter. I kontrast til Novo Nordisks corporate website viser tech.life en anden side af virksomheden – i et uformelt, tilgængeligt og visuelt appellerende univers, der kommunikerer direkte til målgruppen i en uhøjtidelig (endda til tider lidt humoristisk) tone, og leder videre til konkrete jobmuligheder inden for teknologi og IT hos Novo Nordisk.
Fra det første møde med sitet guides brugeren af overskuelige og inspirerende indgange, der guider dem igennem fortællinger, jobmuligheder og teknologiske cases. Designet understøtter målgruppens forventninger til en tech-platform: en satureret, kode-inspireret farvepalette kombineret med skarp typografi og interaktive elementer og animationer, der giver en oplevelse af innovation og cutting-edge teknologi. Sitet er designet med en mobile-first tilgang og brugervenligheden sikres også gennem en stærk informationsarkitektur, der giver hurtig adgang til relevant indhold.
En helt central del af løsningen er autenticitet – på tech.life møder man menneskene, der er Novo Nordisk. Gennem personlige og ærlige fortællinger skabes et miljø, hvor potentielle ansøgere kan spejle sig i dem, der allerede arbejder i virksomheden. Videoer, portrætter og cases fremhæver ikke kun teknologiens rolle på arbejdspladsen, men også livet – udfordringer, communities, arbejdskulturen – og den større betydning af arbejdet: at bidrage til livsforandrende innovation for patienter i hele verden. Og sitet er i bevægelse; der bliver løbende tilføjet nye cases og portrætter af nye typer tech-talenter.
For at sikre, at tech.life når de rigtige kandidater, er paid promotion blevet strategisk allokeret på – for Novo Nordisk – nye og mere utraditionelle kanaler såsom GitHub, Reddit og Discord, hvor tech-specialister færdes. Det betyder, at en langt mere relevant målgruppe nås end ved brug af udelukkende mere traditionelle kanaler, såsom fx LinkedIn. Derudover bliver Novo Nordisks jobopslag til digitale jobs skræddersyet med links direkte til tech.life.
tech.life har skabt en mærkbar forskel for Novo Nordisk i indsatsen for at nå de rette tech-profiler og gøre dem opmærksomme på, at man også kan arbejde med cutting-edge teknologi i en snart 102-år gammel virksomhed som Novo Nordisk.
Data viser, at målgruppen bruger tid på sitet og udforsker indholdet. I 2024 var den gennemsnitlige tid per besøg 1 minut og 40 sekunder, og hver besøgende så 2,31 sider, hvilket indikerer en solid interesse for indholdet. Med et lille, geografisk afgrænset fokus har paid promotion i 2024 drevet 90.000 klik til tech.life med en CPC på $1.67, hvilket svarer til en performance der er 3 gange så høj som det forventede.
De positive tendenser afspejles også i effekten: Novo Nordisk har reduceret den gennemsnitlige time-to-fill på stillinger indenfor IT, data og digital med mere end 10% fra 2023 til 2024. Adskillige nyansatte nævner, at tech.life spillede en rolle i deres beslutning om at søge det konkrete job.
I samme periode har Novo Nordisk flyttet sig markant i Universums employer branding rangering af IT-arbejdsgivere i Danmark. Virksomheden er rykket fra #5 til #1 blandt studerende og fra #4 til #2 blandt professionelle i 2024. Novo Nordisk har dermed overhalet etablerede tech-giganter som Microsoft og Google som den foretrukne IT-arbejdsgiver i DK, hvilket bekræfter en markant forbedring af virksomhedens employer brand position blandt digitale talenter.
På et organisatorisk niveau har projektet også ført til en større intern forståelse for værdien af målrettede, digitale rekrutteringsløsninger. Novo Nordisk har fået nye indsigter i, hvordan digitale kampagner kan optimeres, og hvordan en stærk digital tilstedeværelse kan gøre en reel forskel i konkurrencen om de bedste talenter.
Sammenlagt viser resultaterne, at tech.life gør en mærkbar forskel i Novo Nordisks muligheder for at tiltrække topkandidater inden for IT, data og digital og ikke mindst styrke virksomhedens position som en attraktiv tech-arbejdsplads – nu og i fremtiden.
Se Universums rangering her: https://universumglobal.com/rankings/denmark/it/students/