Tak fordi vi er venner

&Co/NoA/NoA Ignite

for

Codan og Ældre Sagen

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Ensomhed er et stigende problem i Danmark. Særligt blandt den ældre del af befolkningen, hvor
mere end 50.000 føler sig ensomme i hverdagen – ofte med store fysiske og psykiske
helbredsmæssige konsekvenser for den enkelte.
Som samarbejdspartnere igennem 30 år gik Codan Forsikring og Ældre Sagen derfor sammen om en digital kampagne, der havde til formål at stimulere en national debat om ensomhed og få flere danskere til at melde sig som besøgsvenner i
Ældresagens besøgstjeneste.

I Danmark står besøgstjenester over for en presserende udfordring: Der er ikke nok frivillige,
organiserede besøgsvenner.
I Frivilligafdelingen hos Ældre Sagen står tilgangen af nye
besøgsvenner ikke mål med antallet af besøgsværter, som føler behov for samvær og nærvær.
Hele 71 % af Ældre Sagens lokale besøgstjenester melder om behov for flere frivillige.

Målet med kampagnen var derfor at rekruttere 1.000 nye frivillige til Ældre Sagens Besøgstjeneste.

Løsning

Kampagnen bygger på indsigten om, at vores omgangskreds med tiden bliver mindre og mindre. Vennerne falder fra og børnene kommer måske ikke så ofte, som de gjorde tidligere. Men selv i livets efterår har vi masser at tilbyde hinanden. Lige under overfladen gemmer sig et væld af rørende fortællinger og ikke så få røverhistorier, som. bare venter på at blive delt.

Indsigten førte til kampagnens bærende budskab: Det er aldrig for sent at få et nyt ´venskab. Og en CTA, der opfordrede potentielle besøgsvenner til at melde sig som frivillige i Ældre Sagen's Besøgstjeneste.

Men for at nå dertil måtte vi først få målgruppen til at mærke sagens presserende karakter.

Ensomhed er uden tvivl et væsentligt samfundsproblem. Men det er overvægtige børn, psykisk sårbare unge og misbrugsramte familier også.

Så hvorfor skal en jeg vælge at gå ind i netop kampen mod ensomhed?

Vi rekrutterer i den samme pulje af socialt frivillige som alle andre organisationer og konkurrerer derfor i praksis om de samme danskere, der i gennemsnit bruger 16 timer om året på frivilligt
arbejde.

Heldigvis er det antal stigende. I 2004 var 35 % af den danske befolkning involveret i frivilligt arbejde, og i 2017 var tallet steget til 41 %.

Da vi hverken kan ændret på den mængde tid, man skal sætte af til at være besøgsven – eller den forpligtelse det er at være noget for et andet menneske – måtte vi kigge på motivationen bag indsatsen hos allerede eksisterende frivillige.

Her identificerede vi to motiver, der skilte sig ud:
1. “At hjælpe andre og gøre en forskel” og 2. “At det er sjovt”.

Disse to “drivers” blev aktiveret som en stærk emotionel appel til de frivillige og en motiverende faktor for at vælge Ældre Sagen's Besøgstjeneste.

Resultat

Codan og Ældre Sagen rekruttererede 1.520 besøgsvenner over en blot 8 ugers kampagneperiode. Målet var 1000 på et kvartal, men grundet den overvældende interesse måtte kampagneindsatsen sættes på hold 2/3 inde i første kampagneperiode. Dette af hensyn til lokalafdelingerne i Ældre Sagen, som ikke havde de nødvendige ressourcer til at håndtere den omfattende rekruttering.

Kampagnen opnåede i alt 6,2 mio. digitale views.

Trods emnets ømtålelige karakter blev kampagnen taget imod med åbne arme på Facebook – med 2.059 kommentarer, 2.147 delinger og 25.628 reaktioner.

Det samme gjaldt kampagnesitet, som blev besøgt af hele 32.889 danskere i løbet af kampagneperioden.

På de otte uger opnåede kampagnen 271 presseklip på national og regional tv samt i aviser, dagblade, radio og politiske sammenhænge, hvor blandt andre Statsminister Mette Frederiksen omtalte kampagnen og dens vigtighed.

Kampagnen affødte i alt 439 presseklip.

Codan og Ældre Sagen

Kenneth Christiansen

Head of Marketing

Morten Kozakewitsch

Senior Brand Manager

Sara Aabolt Christensen

Director of Communication

Louise Murman Spanning

Social Business Consultant

&Co/NoA/NoA Ignite

Thomas Hoffmann

Creative Director

Ole Hoffmann

Art Director

Kristoffer Winther

Art Director

Stefan Sahl

Copywriter

Rasmus Philip

Media Strategist

Mathias Birkvad

Planner

Thomas Christenson

Client Director

Louise Rasmussen

Account Manager

Tore Frandsen

Director

Jasper Spanning

DOP

Jacob Schulsinger

Editor

Thor Brammer Jacobsen

Executive producer

Sara Samsøe

Executive producer

Watch Video