System Design with Sisterhood in mind

Vertica

for

Søstrene Grene

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Best in System Design

BRONZE:
Søstrene Grenes systemdesign imponerer med flot eksekvering, gode resultater og digital transformation. Integration af digitale og fysiske kanaler styrker omsætningen gennem en skalerbar, håndværksmæssig stærk e-commerce platform. Løsningen understøtter en bred modtagergruppe og forskelligartet varesortiment, hvilket muliggør enkel udrulning i nye markeder.

Baggrund

Det er 50 år siden, at Søstrene Grene inviterede inden for i Anna og Claras vidunderlige verden for første gang. En verden, der blev digital i 2020, hvor vi tog første skridt mod en gennemgribende digitalisering af forretningen med en klar vision om at blive markedets bedste omnichannel retailer.

Den strategiske omstilling til omnichannel er navngivet ”Experiences like no other” og er en fuldstændig ændring af vores forretningsmodel, da vi gik fra at være et franchise-baseret retailkoncept til at have et e-commerce-lager med online logistik på tværs af 14 internationale markeder.

Visionen er skabt i et forsøg på at bringe de traditionelle søstre, Anna & Clara, ind i den digitale tidsalder med respekt og forståelses for det brandunivers, som vi har opbygget over de sidste 50 år.

Det er den samme strategi som i 2023/2024 dikterer retningen for Søstrene Grenes forretning. Ikke bare for de digitale kanaler, men for hele den omnichannel-oplevelse, som gør ethvert møde med Anna og Claras finurlige univers til et sammenhængende og hyggeligt bekendtskab.

Målene for vores ecommerce platform er klare:
- At etablere en skalerbar omnichannel-platform, som fundament for fremtidige digitale tiltag.
- At gøre Søstrene Grene i stand til hurtigt og nemt at afprøve nye digitale tiltag.
- At etablere e-commerce som en global salgskanal og ny indtægtskilde.
- At skabe en kundecentreret, relevant og sammenhængende digital Søstrene Grene-oplevelse på tværs af kanaler.

Løsning

Hovedåren i løsningen er en teknisk platform, der fra start er tænkt omnichannel. Platformen består af en central omnichannel-motor, der indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne (ERP, PIM), og som via API’er udstilles til alle Søstrene Grenes brugervendte kanaler (webshop, DIY-univers, SoMe, app).

Denne arkitektur sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data kan deles på tværs af alle kanaler. De underliggende backend-systemer kan udskiftes uden direkte påvirkning af de brugervendte kanaler. Og de eksisterende kanaler kan gradvist tage nye features i brug, uden at hele løsningen skal skrives om.

Systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, som sikrer en optimal udnyttelse af standardfunktionalitet. Selve webshoppen er baseret på Umbraco og er bygget som en single page application (SPA). Løsningen er hostet i Azure og udnytter en lang række af Azures teknologier, herunder API Management, Redis Cache, CDN, Key Vault m.fl. Den er integreret med bl.a. Dynamics 365 Business Central og InRiver. Øvrige systemer der støtter op om løsningen er bl.a. Elasticsearch og Relewise. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur, der muliggør multiple frontends med samme forretningslogiske understøttende lag.

Den komponentbaserede platform supporterer vores hurtige vækst og ambitioner. Det ses bl.a. i vores massive og gnidningsfrie ekspansion til nye markeder, der har fundet sted i 2023. Her har vi lanceret vores webshop i otte nye markeder, så vi i dag driver online forrentning på i alt 14 markeder i Europa.

Når vi lancerer nye e-com markeder, skaber vi en ny version af webshoppen og en ny version af appen til både iOS og Android. Det betyder, at vi i løbet af 2023 har lanceret hele 15 nye platforme.

Vi har samtidig udskiftet vores Payment System Provider til Adyen. Alt sammen på under 6 måneder takket være det super fleksible e-commerce setup.

Platformen gør os ligeledes i stand til at understøtte personalisering på tværs af platforme, formater og kampagner. En personaliseringsindsats, som vi allerede satte hårdt ind på, da vi i 2022 implementerede Customer Data Platformen mParticle. Et tiltag, der i løbet af det første år via de afledte indsatser ledte til en 197% increase i Customer Lifetime Value, og førte til en synlig optimering af vores paid social indsats.

Alt dette er muliggjort via den bagvedliggende arkitektur, hvor omnimotoren stiller produkter, forretningslogik og contenthub til rådighed på tværs af web, sociale medier og app.

Resultat

Via vores unikke og forunderlige univers, kommercielle fokus og stærke e-commerce platform har vi formået at skabe oplevelser, som tiltrækker og fastholder kunderne. ”Experiences like no other”-strategien og omnimotoren har taget forretningen til helt nye højder. Det afspejler sig tydeligt i resultaterne:

• I 2023 har vi hævet vores online omsætning med 28%. Både eksisterende markeder (L4L) og nye eCom markeder bidrager positivt til øget vækst. På Bare tre år er vi gået fra en online omsætning på 0 kr. til +275 mio. kr.

• Vi slår besøgsrekorden med +53.000.000 besøgende på sostrenegrene.com - svarende til en vækst på 34%. Vi har solgt +6,4 mio. produkter online, hvilket er +6% mere end året før. Antallet af ordrer er steget med 21%, mens basket size er steget med +5%. Sammenlignet med lanceringsåret 2020 har vi i gennemsnit hævet vores ordreværdi med 275%. Det er blandt andet sket gennem strategiske samarbejder, kommerciel mønstring og beriget recommendations.

• I 2023 har vi haft stort fokus på en lang række drift- og performanceforbedringer, herunder også automatiseringer, hvilket har resulteret i et stærkt forbedret EBITDA-resultat, som giver sorte tal på vores eCom P&L.

• Vi har reduceret vores returns med 13,5%. Vores samlede returns (inkl. returns instore, credit memos etc.) ligger på 4,5% på tværs af alle markeder og bevidner om en høj grad af kundetilfredshed. Dette skyldes i højt grad øget automatisering, anvendelse af AI og forbedret performance på vores pluk-pak-processer, som blandt andet har betydet et markant fald i vores claims/returns.

• Kundetilfredsheden afspejler sig i vores Trustpilotscore, der er steget fra 4,3 til 4,5 på tværs af alle markeder.

Tallene understreger, at vi i høj grad har formået at løfte vores digitale forretning yderligere efter lanceringen for fire år siden.

Med den komponentbaserede platform kan vi hurtigt og agilt agere på nye digitale forretningsinitiativer, der kan accelerere og forstærke den digitale tilstedeværelse samt understøtte de ambitiøse vækstmål for Anna & Clara.

Søstrene Grene

Brand & Digitalisation

Søstrene Grene

Vertica

Team SG

Vertica

Samarbejdspartnere

IMPACT Commerce
SFMC Partner

Billeder