Solar Mobile

Shape ApS

for

Solar A/S

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Customer Experience

SØLV:
Solar fortsætter med at bruge CX som differentiator i byggebranchen og får convenience helt ud på byggepladsen. Stærkt, sammenhængende engagement på tværs af butik, app og ecommerce og et flot løft til både forretning og kundeoplevelse.

Baggrund

Solar er en af Europas førende leverandører til håndværkere inden for VVS, el og ventilation. Med udvikling af Solar Mobil-appen har Solar valgt ikke blot at levere en klassisk b2b e-commerce løsning men at tage udgangspunkt i et bredere blik på hele håndværkerens arbejdsdag. I samarbejde med Shape er Solar lykkes med at introducere en app, der skaber mere værdi for brugerne, og som samtidigt har differentieret Solar markant fra sine nærmeste konkurrenter. Shapes rolle omfatter udvikling af kanalstrategi, design af brugeroplevelsen og UI-design samt udvikling af native iOS- og Android-versioner af appen.

I den tekniske del af byggebranchen, som Solar betjener, er effektive indkøbsprocesser helt centrale for, at arbejdet kan skride fremad, og for at projektøkonomien i sidste ende holder. Valg af de rigtige produkter til den rigtige pris er vigtigt, men det mest afgørende er, at ingen skal vente, når varerne skal bruges.

Solars katalog på over 1.000.000 varenumre er et godt billede på, hvor omfattende og kompleks en opgave det er at købe ind. Indkøbet af produkter gøres som regel på byggepladsen på tværs af et større team og er på den måde samlet set en kompleks og til tider stressende opgave.

For at understøtte processerne, er appen opbygget af en omfattende, skræddersyet e-commerce-løsning samt en række specialiserede værktøjer og services, som understøtter kunderne igennem alle trin fra planlægning af bestillinger til levering og returnering af varer.

Målet har hele tiden været, at appen skal fungere på en travl byggeplads, og derfor er appens brugeroplevelse holdt så enkel som muligt. Denne enkelhed har været prioriteret i valg af features og i designet og er resultatet af en tæt dialog med brugerne, hvor brugerønsker løbende bliver taget med i udviklingsplanerne. Ønsket er at positionere sig som håndværkerens faste makker gennem arbejdsdagen.

Visionen om at effektivisere håndværkerens arbejdsdag via et 360 graders perspektiv på håndværkerens indkøbsopgaver er lykkedes, og kunderne har for alvor target Solar Mobil til sig. Samlet set har appen givet kunderne færre bekymringer, mindre tid i bilen og mere tid til arbejdet.

Løsning

Som bruger af Solar Mobil, benytter man sin personlige Solar erhvervskonto, som giver adgang til bestilling, personlige priser, købshistorik, personlige anbefalinger og indkøbslister.

Med de mange specialiserede produkter er produktsøgningen bygget op af avancerede filtre, der er målrettet den tekniske fagmand, og som gør det hurtigt at finde det helt rigtige produkt.

Favoritfunktionen gør det nemt at genbestille personlige favoritter, og widgets på forsiden giver nem adgang til genbestilling af de produkter, kunden oftest har brug for.

Endelig har Solar-appen indbygget varerscanner, der gør det enkelt og praktisk at scanne og genbestille et produkt, som kunden har i hænderne.

For at understøtte en effektiv indkøbsproces yderligere, tilbydes kunderne personaliserede anbefalinger baseret på deres indkøbshistorik og præferencer igennem hele appen.

For at spare ressourcer og tid til koordinering giver appen mulighed for at dele indkøbslister blandt håndværkerne på en opgave.

Som en del af checkout anbefaler appen billigere alternativer til de varer, kunden har på sin indkøbsliste. Kunderne kan med et enkelt klik bytte til billigere alternativer. Med bytte-funktionen, er appen med til at sikre, at kunden opnår den bedst mulige handel uden at skulle bruge tid på at finde det billigste produkt.

Også med leveringsmulighederne, har Solar taget en innovativ tilgang og udviklet leveringskonceptet Fastbox. Med Fastbox-servicen er Solar den eneste leverandør i branchen, der kan levere kritiske varer til byggepladsen på én time. Servicen tager sit udgangspunkt i kundens GPS-lokation og kunder, der bruger servicen, får kun tilbudt de varer, der aktuelt er tilgængelige fra hyldere i det lokale varehus. Én times levering giver håndværkeren en ny mulighed for at holde arbejdet på byggepladsen i gang uden at skulle vente eller bruge tid og brændstof på at køre efter det manglende produkt selv.

Samme enkelhed kan Solar tilbyde i forbindelse med returnering. Her kan kunden scanne varerne og bestille returnering med et enkelt klik i appen. Det er muligt at bestille afhentning på byggepladsen, og derved kan kunden også her fortsat fokusere på, at holde projektet kørende.

Ud over levering til arbejdspladsen, tilbyder Solar et nyt app-baseret in-store-koncept, der giver kunderne mulighed for hurtigere at komme igennem butikken. Via appens information om lagerstatus og placering i butikken kan kunden nemt finde frem til varen selv og derfra bruge appens indbyggede scan og betal-løsning for at registrere og betale for produkterne.

Resultat

Siden lanceringen i 2019 har Solar Mobil været i uafbrudt vækst og spiller i dag en stor rolle på tværs af Solars samlede forretning.

Kun 48 måneder efter lanceringen af første version af appen, passerede den årlige omsætning for året 2022 over DKK 1 mia.

Denne hastige udvikling i omsætning var ikke forventet fra start og er udtryk for, at forventningerne til antallet af kunder og antallet af ordrer pr kunde er blevet overgået med mange længder.

Fundamentet for udviklingen er således en vækst i antallet af ordrer på over 1300% fra 2019 til 2022.

Den hastige vækst i antallet af ordrer og i omsætningen er udtryk for, at brugerne har taget Solar Mobil til sig og benytter dens mange features i hverdagen.

Ud over de kommercielle resultater har Solar Mobil en App Store rating på 4.4. Også dette er et udtryk for brugernes accept. Det er værd at bemærke, at ratingen er væsentligt højere end hos de nærmeste konkurrenter.

Solar A/S

Lars Karlsson

Product Owner

Christian Munk

Project Manager

Kristoffer Fryland

Solution Architect

Jann Damgaard Hansen

Digital Commerce Director

Shape ApS

Kristian Friis

Managing Director

Linea Weien Lippert

Business Developer

Ulrik Stoch Jensen

Designer

Elyes Mansour

Tech Lead

Mathias Emil Mortensen

Tech Lead

Jakob Vinther-Baandrup

Team Lead

Lukas Nielsen

Developer

Mark Skov Jensen

Developer

Kira Skov Nim

Developer

Daniel Rasmussen

Developer

Gergely Borbas

Developer

Christopher Sabroe

QA Engineer

Ziv Lavee

QA Engineer

Allan Aurelius

Creative Director

Samarbejdspartnere


Watch Video