Show 13. juni 2024

Solar

Shape

for

Solar

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best Value-adding Feature

BRONZE:
Solar vinder bronze med en feature-stærk platform, særligt ”Fastbox”-konceptet med 1 times levering, alternative produktanbefalinger ved lavere pris eller udsolgte varer, er value-adding features. Solars platform har en 4,4 point AppStore rating, hvilket understreger høj brugervenlighed, selvom den ikke er revolutionerende i branchen.

Baggrund

Håndværkerens makker
Solar er en af Europas førende leverandører til håndværkere inden for VVS, el og ventilation. Med udviklingen af Solar Mobil-appen har Solar valgt ikke blot at levere en klassisk b2b e-commerce-løsning, men at tage udgangspunkt i et bredere blik på hele håndværkerens arbejdsdag. I samarbejde med Shape er Solar lykkedes med at introducere en app, der skaber mere værdi for brugerne, og som samtidigt har adskilt Solar markant fra sine nærmeste konkurrenter.

I den tekniske del af byggebranchen, som Solar betjener, er effektive indkøbsprocesser helt centralt for, at arbejdet kan skride fremad, og at projektøkonomien i sidste ende holder. Valg af de rigtige produkter til den rigtige pris er vigtigt, men det mest afgørende er, at ingen skal vente, når varerne skal bruges.

Solars katalog på over 1.000.000 varenumre er et godt billede på, hvor omfattende og kompleks en opgave det er at købe ind. Indkøbet af produkter gøres som regel på byggepladsen på tværs af et større team og er på den måde samlet set en kompleks og til tider stressende opgave.

For at understøtte processerne, er appen opbygget af en omfattende, skræddersyet e-commerce-løsning samt en række specialiserede værktøjer og services, som understøtter kunderne igennem alle trin, fra planlægning af bestillinger til levering og returnering af varer.

Målet har hele tiden været, at appen skal fungere på en travl byggeplads, og derfor er appens brugeroplevelse holdt så enkel som muligt. Denne enkelhed har været prioriteret i valg af funktioner og i designet og er resultatet af en tæt dialog med brugerne, hvor brugerønsker løbende bliver taget med i udviklingsplanerne. Ønsket er at positionere sig som håndværkerens faste makker gennem arbejdsdagen.

Visionen om at effektivisere håndværkerens arbejdsdag via et 360-graders perspektiv på håndværkerens indkøbsopgaver er lykkedes, og kunderne har for alvor taget Solar Mobil til sig. Samlet set har appen givet kunderne færre bekymringer, mindre tid i bilen og mere tid til arbejdet.

Løsning

Et 360-graders perspektiv på opgaven

Da meget af koordinerings- og bestillingsarbejdet foregår på arbejdspladsen, har det været essentielt for appens succes at indtænke den del af brugeroplevelsen. Appen tager derfor udgangspunkt i, at understøtte håndværkerne i at fokusere på deres kerneopgave, håndværket, og ikke alle de omkringliggende ting. Dette gøres gennem konceptet på byggepladsen.

‘På byggepladsen’-konceptet består af en række funktioner, med Fastbox værende den ultimative feature.

Konceptet består af den indbyggede varescanner, der tillader brugeren at scanne et produkt på byggepladsen og tilføje det til indkøbskurven, i kombination med fastbox featuren. Med Fastbox-servicen er Solar den eneste leverandør i branchen, der kan levere kritiske varer til byggepladsen på én time. Servicen tager sit udgangspunkt i kundens GPS-lokation og kunder, der bruger servicen, får kun tilbudt de varer, der aktuelt er tilgængelige fra hylderne i det lokale varehus. Således sikres det, at kunden ikke shopper forgæves. Såfremt kunden måtte ønske produkter, der ikke lokalt er tilgængelige, er dette selvfølgelig muligt, blot ikke med fastbox.

Alle kender situationen, hvor man er godt i gang med et projekt, og selv om man omhyggeligt har planlagt og skrevet ned, mangler man lige præcis den ene skrue i lige præcis den rigtige størrelse, og man kan ikke komme videre uden.
Én times levering giver håndværkeren en ny mulighed for at holde arbejdet på byggepladsen i gang uden at skulle vente eller bruge tid og brændstof på at køre efter det manglende produkt selv.
Samme enkelhed kan Solar tilbyde i forbindelse med returnering. Her kan kunden scanne varerne og bestille returnering med et enkelt tryk i appen. Herefter afhentes det på byggepladsen

Som en del af checkout anbefaler appen billigere alternativer til de varer, kunden har på sin indkøbsliste. Kunderne kan med et enkelt tryk bytte til billigere alternativer.

Resultat

Brugerengagement giver resultater

Siden lanceringen i 2019 har Solar Mobil været i uafbrudt vækst og spiller i dag en stor rolle på tværs af Solars samlede forretning.

Kun 48 måneder efter lanceringen af første version af appen, passerede den årlige omsætning for året 2023 langt over DKK 1 mia - og de mobile platforme er i dag større omsætning kanaler end web.

Denne hastige udvikling i omsætning var ikke forventet fra start og er udtryk for, at forventningerne til antallet af kunder og antallet af ordrer per kunde er blevet overgået med mange længder.

Fundamentet for udviklingen er således en vækst i antallet af ordrer på over 1300% fra 2019 til 2022.

Den hastige vækst i antallet af ordrer og i omsætningen er udtryk for, at brugerne har taget Solar Mobil til sig og benytter dens mange funktioner i hverdagen.

Ud over de kommercielle resultater har Solar Mobil en App Store rating på 4.4. Også dette er et udtryk for brugernes accept. Det er værd at bemærke, at ratingen er væsentligt højere end hos de nærmeste konkurrenter.

Solar

Lars Karlsson

Product Owner

Henrik Weiss

Project Manager

Kristoffer Fryland

Solution Architect

Jann Damgaard Hansen

Digital Commerce Director

Morten Gleerup

Vice President, Marketing, Communications & E-Commerce

Shape

Kristian Friis

Managing Director

Kenni Mose

Tech Lead

Ulrik Stoch Jensen

Design Lead

Guillermo Aznar Gragera

Designer

Lukas Nielsen

Developer

Mark Skov Jensen

Developer

Matilda Cederberg

Developer

Ziv Lavee

QA Engineer

Samarbejdspartnere


Watch Video