Hele Skole-Danmarks verden bliver vendt på hovedet efter pressemødet i Statsministeriet den 11. marts 2020. Skolerne lukker, elever og lærere bliver sendt hjem. Det er den ultimative brændende platform for et forlag, som lever af at producere læremidler til landets grundskoler. Hvordan kan vi nå vores brugere i en helt ny virkelighed, hvor lærerne har et pludseligt behov for at håndtere en digital undervisningsform, de på ingen måde har forberedt sig på? Og hvordan kan vi være toprelevante i en tid med usikkerhed, pres og mangel på struktur? Vi beslutter at give en hjælpende hånd. 12 timer efter pressemødet er det digitale koncept Sofaskolen udviklet. Og kun 5 døgn efter går Sofaskolen i luften med gratis liveundervisning til alle landets elever på YouTube og i Alineas undervisningsportaler. Konceptet bliver stablet på benene takket være et tæt og smidigt samarbejde mellem forlagsredaktører, marketingafdeling og eksterne kræfter.
Hjemsendelse lugter af kedelig, stillesiddende undervisning og trættende træningsopgaver på skærmen. Derfor er Sofaskolens dogmer, at eleverne skal aktiveres digitalt, være kreative og have medbestemmelse. Den videobaserede undervisning inddrager eleverne, får dem op af stolen og skubber til deres nysgerrighed og kreativitet. Sofaskolen gør op med den typiske tavleundervisning bag skærmen og skaber et fællesskab og interaktioner vha. digitale værktøjer. Det sker bl.a. gennem et afstemningsprogram, hvor de ældre eleverne interagerer anonymt i realtime med Sofaskolens lærere og dermed får medbestemmelse i undervisningen. For de yngre elever er undervisningen optaget på forhånd, så eleverne kan trykke pause og spole frem og tilbage, når de har brug for det. De yngste elever skal løse åbne, kreative opgaver og sammen med deres forældre dele deres produktioner på sociale medier, hvilket spiller en stor rolle i den digitale aktivering.
Sofaskolen løser altså et akut behov hos både elever, lærere OG forældre under hjemsendelse, fordi videoerne med interaktive elementer giver en konkret og letanvendelig løsning. En løsning hvor lærere ikke behøver at være initiator som de plejer, og en løsning som gør Sofaskolen uvurderlig og uundværlig i mange hjem. Sofaskolen er altså tre fluer med et smæk. En alsidig platform, der løbende udvikler sig og kan justeres, når regeringen ændrer på retningslinjer, og som også understøtter undervisning i mindre hold og udendørs aktiviteter.
Tallene fra forskellige platforme taler et tydeligt sprog. Efter få dage bliver Sofaskolen livestreamet på TV2-regionernes sendeflade, og i de første par uger når Sofaskolen op på over 600.000 visninger på Youtube. Vi får massiv pressedækning med en estimeret annonceværdi på 1,7 mio. kr. Et par uger efter lanceringen anerkender LEGO Fonden initiativet for at skabe læring gennem leg og vælger at finansiere Sofaskolen, og vi har løbende fulgt op med nye aktiviteter som f.eks. ”Sofaskolen for lærere”, ”Ordblindeugen”, “Jul i Sofaskolen” og ”Danmarks største juleafslutning”. Alt dette har gjort Sofaskolen til et brand, der i dag har fået over 20,7 mio. impressions på tværs af SoMe-kanaler, over 800.000 websitebesøg, over 10.000 hashtags med ordet Sofaskolen og over 800.000 visninger på YouTube. Vores NPS er i perioden steget fra 17 til 40, og flere landsdækkende medier og influencers har uopfordret anbefalet konceptet.
Lanceringen af Sofaskolen har betydet, at formaterne er blevet til en fast del af forlagets værktøjskasse, som vi bruger aktivt og udvikler løbende. Vi har formået at tilpasse tilbuddene til elevernes ændrede hverdag lige siden første nedlukning. Sofaskolen som koncept har åbnet døre for os, hvor vi før ikke var med, og bidraget til vores markedsledende position inden for undervisningsbranchen.
De forskellige aktiviteters succes igennem 2020 banede også vej for, at vi sammen med Red Barnet i 2021 har afholdt “Sofaskolen: Skolernes Trivselsdag”.