Show 13. juni 2024

Søstrene Grene – en forunderlig arkitektur

Vertica

for

Søstrene Grene

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

I 2020 tog vi i Søstrene Grene hul på en gennemgribende digitalisering af forretningen med en klar vision om at blive markedets bedste omnichannel retailer med en digital tilstedeværelse, der begejstrer kunderne, styrker salget i alle kanaler og agerer fundament for global vækst.

Den strategiske omstilling til omnichannel er navngivet ”Experiences like no other” og er en fuldstændig ændring af vores forretningsmodel, da vi gik fra at være et franchise-baseret retailkoncept til at have et e-commerce-lager med online logistik på tværs af 6 internationale markeder.

Visionen er skabt i et forsøg på at bringe de traditionelle søstre, Anna & Clara, ind i den digitale tidsalder med respekt og forståelses for det brandunivers, som vi har opbygget over de sidste små 50 år.

Det er den samme strategi som i 2023 dikterer retningen for Søstrene Grenes forretning. Ikke bare for de digitale kanaler, men for hele den omnichannel-oplevelse, som gør ethvert møde med Anna og Claras finurlige univers til et sammenhængende og hyggeligt bekendtskab.

Målene for vores ecom platform er klare:
- At etablere en skalerbar omnichannel-platform, som fundament for fremtidige digitale tiltag.
- At gøre Søstrene Grene i stand til hurtigt og nemt at afprøve nye digitale tiltag.
- At etablere e-handel som en global salgskanal og ny indtægtskilde.
- At skabe en kundecentreret, relevant og sammenhængende digital Søstrene Grene-oplevelse på tværs af kanaler.

Løsning

Hovedåren i løsningen er en teknisk platform, der fra start er tænkt omnichannel. Platformen består af en central omnichannel-motor, der indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne (ERP, PIM), og som via API’er udstilles til alle Søstrene Grenes brugervendte kanaler (DIY-univers, webshop, SoMe, app).

Denne arkitektur sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data kan deles på tværs af alle kanaler. De underliggende backend-systemer kan udskiftes uden direkte påvirkning af de brugervendte kanaler. Og de eksisterende kanaler kan gradvist tage nye features i brug, uden at hele løsningen skal skrives om.

Systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, som sikrer en optimal udnyttelse af standardfunktionalitet. Selve webshoppen er baseret på Umbraco og er bygget som en single page application (SPA). Løsningen er hostet i Azure og udnytter en lang række af Azures teknologier, herunder API Management, Redis Cache, CDN, Key Vault m.fl. Den er integreret med bl.a. Dynamics 365 Business Central og InRiver. Øvrige systemer der støtter op om løsningen er bl.a. Elasticsearch og Relewise. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur, der muliggør multiple frontends med samme forretningslogiske understøttende lag.

Under overskriften Wonderful Moments lancerede vi i maj 2022 en ny loyalitetaspp. Appen er – som websitet – fri for rabatter, point og pop-ups. Det primære formål er at skabe engagement og involvering gennem et kreativt og inspirerende content-univers. Appen skræddersyer sit indhold efter den individuelle brugers interesser og behov.

Appen bliver også hjørnestenen i en yderligere sammensmeltning mellem online og offline, da kunderne fremover vil kunne få berigede indkøbsoplevelser gennem appen. Alt dette er muliggjort via den bagvedliggende arkitektur, hvor omnimotoren tilrådighedsstiller produkter, forretningslogik og contenthub på tværs af web, sociale medier og app.

I jagten på at kunne tilbyde vores kunder den ultimative personlige oplevelse - til gavn for både kunder og forretning - har vi det seneste år haft særligt fokus på at øge kendskabet til vores kunder. 
For at realisere netop dét har vi i foråret 2022 implementeret en Customer Data Platform, der skal bringe vores oplevelsesunivers og kommunikationsrelevans til nye højder online og offline.

Før implementeringen af CDP’en bestod Søstrene Grenes 1. parts data af e-mail, fornavn, efternavn og landekode. I dag har vi i gennemsnit 260 datapunkter pr. subscriber, som gør det muligt at skabe endnu mere målrettede og relevant indhold for den enkelte kunde.

Resultat

I kalenderåret 2022 realiserer vi en samlet online omsætning på 234 mio. kr. , og vi har således vækset vores online omsætning med 389% over de sidste to år. I indeværende finansår har vi ydermere realiseret en L4L omsætningsvækst online på +21%. Denne vækst er kommet gennem forbedret performance på stort set alle centrale e-com KPI'er; basket size (+15%) og antal besøgende (+20%). Ligeså har vi i løbet af 2022 både formået at hæve genkøbsprocenten for eksisterende kunder med 60% og hævet volumen af førstegangskunder med 9%.

Ikke nok med at vi øger vores online omsætning signifikant, har vi også realiseret en L4L vækst i 2022 i vores fysiske butikker.
Vi har gennem vores website supporteret +1,7 mio. fysiske butiksbesøg.

Vi har i løbet af 2022 lanceret en helt ny livsstils-app, som allerede har 350.000 brugere (efter de første 8 måneder). Brugere som konverterer 250% bedre end almindelige webbrugere. Brugere som har benyttet appen og kigget på DYI- og inspirationsartikler konverterer 380% bedre end almindelige webbrugere.

Vores Customer Data Platform gør os i stand til at sende +80. mio. personaliserede mails med en åbningsrate på 75%, en klikrate på 20% og en konverteringsrate på 12%. Mails baseret på 1. parts data har hævet omsætningen pr. mail med 303%. Customer Lifetime Value er øget med 197%.

Tallene understreger, at vi i høj grad har formået at løfte vores digitale forretning yderligere efter lanceringen for tre år siden. Via vores unikke og forunderlige univers og kommercielle fokus vi formået at skabe helhedsoplevelser, som i den grad ræsonnerer blandt kunderne. ”Experiences like no other”-strategien og omnimotoren har gjort Søstrene Grene til et skolebogs-eksempel på den forretningssucces, man kan få ved at arbejde ud fra en stærk digital strategi med fokus på omnichannel-oplevelser og unified commerce.

Efter lanceringen er det tilmed lykkedes bredt i organisationen at gøre beslutninger mere datadrevet og professionaliseret gennem avanceret tracking og business intelligens.

Med den komponentbaserede platform kan vi hurtigt og agilt agere på nye digitale forretningsinitiativer, der kan accelerere og forstærke den digitale transformation. Platformen er ligeledes gearet til at understøtte vores ambitiøse vækstplaner om at skrue op for ekspansionen af fysiske butikker, åbne webshops på yderligere 8 europæiske markeder.

Søstrene Grene

Brand & Digitalisation

Søstrene Grene

Vertica

Team SG

Vertica

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video