I 2020 tog vi, Søstrene Grene, hul på en gennemgribende digitalisering af forretningen med en klar vision om at blive markedets bedste omni-channel retailer med en digital tilstedeværelse, der begejstrer kunderne, styrker salget i alle kanaler og agerer fundament for global vækst.
Den strategiske omstilling til omnichannel er navngivet “Experiences like no other” og er i realiteten en fuldstændig ændring af vores forretningsmodel, idet vi er gået fra et franchise-baseret retailkoncept til at have et e-commerce-lager med online logistik på tværs af 6 internationale markeder. Visionen er skabt i et forsøg på at bringe de traditionelle søstre, Anna & Clara, ind i den digitale tidsalder med respekt og forståelses for det brandunivers, som vi har opbygget over de sidste små 50 år.
Det er den samme strategi som i 2022 dikterer retningen for Søstrene Grenes forretning. Ikke bare for de digitale kanaler, men for hele den omnichannel-oplevelse, som gør ethvert møde med Anna og Claras finurlige univers til et sammenhængende og hyggeligt bekendtskab.
Målene for den digitale transformation er klare:
- At etablere en skalerbar omnichannel-platform, som fundament for fremtidige digitale tiltag.
- At gøre os i stand til hurtigt og nemt at afprøve nye digitale tiltag.
- At etablere e-handel som en global salgskanal og ny indtægtskilde.
- At skabe en kundecentreret, relevant og sammenhængende digital Søstrene Grene-oplevelse på tværs af kanaler.
Hovedåren i løsningen er en teknisk platform, der fra start er tænkt omnichannel. Platformen består af en central omnichannel-motor, der indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne (ERP, PIM), og som via API’er udstilles til alle Søstrene Grenes brugervendte kanaler (DIY-univers, webshop, SoMe, app).
Denne arkitektur sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data kan deles på tværs af alle kanaler. De underliggende backend-systemer kan udskiftes uden direkte påvirkning af de brugervendte kanaler. Og de eksisterende kanaler kan gradvist tage nye features i brug, uden at hele løsningen skal skrives om.
Systemerne er valgt ud fra en ”best of breed”-strategi, hvor der ikke går en masse funktionalitet til spilde. Selve webshoppen er baseret på Umbraco og er bygget som en single page application. Løsningen er hostet i Azure og udnytter en lang række af Azures teknologier, herunder API Management, Redis Cache, CDN m.fl. Den er integreret med bl.a. Dynamics 365 Business Central og InRiver. Øvrige systemer der støtter op om løsningen er bl.a. Elasticsearch og Relewise. Endelig er løsningen udviklet med en headless arkitektur, der muliggør multiple frontends med samme forretningslogiske understøttende lag.
I gennemsnit lancerer vi i Søstrene Grene ca. 100 nye varer hver uge, og det stiller krav til håndteringen af produktdata, som skal ensrettes på tværs af kanaler. For at kunne skabe en sammenhængende købsrejse har vi etableret et PIM-system (InRiver), som håndterer al produktberigelse og berigelse af søstrenes mange DIY-projekter. Løsningen er tæt integreret til det bagvedliggende ERP og PDM (Delouge), hvorfra alle stamoplysninger trækkes.
Loyalitetsapp på vej
Under overskriften Wonderful Moments lancerer Anna & Clara i maj 2022 en banebrydende app.
Ud over at tilbyde handel via app, kommer appen til at inspirere kunderne med et personligt feed med udvalgte fund, inspirationsartikler, strikkeopskrifter og meget mere.
Appen bliver hjørnestenen i en yderligere sammensmeltning mellem online og offline, da kunderne fremover vil kunne få berigede indkøbsoplevelser gennem appen og bruge appen som betaling.
Alt dette er muliggjort via den bagvedliggende arkitektur, hvor omnimotoren tilrådighedsstiller produkter, forretningslogik og contenthub på tværs af web, sociale medier og app.
CDP som ny kernekomponent
I jagten på den ultimative personlige oplevelse implementerer vi samtidig et nyt CDP som kernekomponent i arkitekturen. Baseret på mParticle bliver CDP-platformen grundstenen i skabelsen af en personlig kunderejse på tværs af sociale medier, web, app og butik. I sandhed en forunderlig arkitektur, designet til at skabe experiences like no other.
Anna & Clara havde stor succes med lanceringen af en ny ecommerce-løsning i 2020. Tallene fra 2021 er på mange måder endnu mere bemærkelsesværdige og imponerende en fra året før. Blandt de resultater som bør fremhæves:
- Vores samlet online omsætning er steget til +235.000.000 DKK., hvilket svarer til en vækst på 384% sammenlignet med 2020.
- Vi realiserer en L4L omsætningsvækst på 321% i 2021 sammenlignet med 2020.
- Vi runder 8 mio. solgte produkter i 2021. Det er mere end 21.000 produkter om dagen, og svarer til en vækst på 383% sammenlignet med 2020.
- Vi realiserer en vækst i ”avg. basket size” på +9% i 2021.
- Vi realiserer en vækst på +38% i vores gennemsnitlige konverteringsrate sammenlignet med 2020.
- Vi vækster antal besøgende (sessions) med +53% sammenlignet med 2020.
- Gennemsnitlig NPS score på tværs af markeder på 70,6, hvilket anses som excellence.
- Markant øget online engagement med +29% længere besøgstid og 5% lavere afvisningsprocent sammenlignet med 2020.
- Vi hæver vores online-omsætningsandel fra 3,8% i 2020 til 12,4% i 2021 (idx. 326). Største online-share realiserer vi i Holland, hvor vi allerede i 2. år (2021) har 23,7% online-share (idx. 301).
I dag er løsningen online i 14 markeder med mulighed for handel i 6 markeder som tilsammen udgør ca. 90% af vores online salg.
Selvom Anna & Clara sætter en dyd i beskedenhed, tillader vi os alligevel at være stolte over vores performance, og for os understreger det blot, at vi i Søstrene Grene har formået at overføre det vidunerlige og hyggelige sanseunivers, som vores kunder kender fra de fysiske butikker. Igennem vores unikke og forunderlige univers og kommercielle fokus søger vi at skabe helhedsoplevelser, som ræsonnerer blandt kunderne. ”Experiences like no other”-strategien og omnimotoren har været den visionære og tekniske løftestang for vores online succes.
Efter lanceringen er det tilmed lykkedes bredt i organisationen at gøre beslutninger mere datadrevet og professionalisteret gennem avanceret tracking og business intelligens.
Med den komponentbaserede platform kan vi hurtigt og agilt agere på nye digitale forretningsinitiativer, der kan accelerere og forstærke den digitale transformation. Platformen er ligeledes gearet til at understøtte vores ambitiøse vækstplaner om at åbne yderligere 100 butikker over en tre-årig periode og nå en retailomsætning på 3 mia. i 2023.