2. JUNI 2022

Snap: Pilot Prep school

Ogilvy

for

Forsvarets Rekruttering

Kategori :

Type :

Baggrund

Det er svært at blive pilot. Piloter er overmennesker med perfekt syn og høj IQ, der kan multitaske og handle under pres. Det tror mange potentielle ansøgere i al fald. Derfor undlader de at søge. Og det er ærgerligt, for nogle af disse unge mennesker har netop de kvalifikationer, der skal til. De ved det bare ikke. Så selvom mange drømmer om at blive piloter, mangler Forsvaret ansøgere til pilotuddannelsen – fordi en stor del af målgruppen på forhånd regner drømmen for umulig.
Vi havde brug for at få pilotuddannelsen "ned på jorden". Vi ville vise, at piloter er almindelige mennesker, og give potentielle ansøgere modet til at søge.

Løsning

Vi skabte Pilot Prep School på Snapchat – en preschool, hvor de unge kunne møde piloterne i øjnehøjde og opleve, at de er almindelige og uperfekte, som alle os andre.

Her lod vi to pilotaspiranter fortælle om deres dagligdag – med morgenhår, øvelser i luften, fredagsøl, kampe, tvivl, sejre og uventede oplevelser. De kom med deres egne råd til målgruppen og svarede på spørgsmål om uddannelsen og optagelse.

Det var vigtigt, at dialogen var ustyret, autentisk og ikke-reklamet – fortalt med piloternes egne stemmer, så vi kunne få en troværdig kontakt med målgruppen.

Setuppet krævede meget af vores to aspiranter, så de blev klædt grundigt på inden start. Aspiranterne kom på crashkursus i Snapchat og fik udleveret en "Snap Guide" med gode råd, do's and dont's. Under kampagnen fulgte vi dem tæt, og kom løbende med forslag og sparring. Overordnet havde aspiranterne frie hænder til skabe en ægte og personlig kontakt med målgruppen.

En vigtig del af strategien var, at kampagnen skulle foregå på Snapchat. De hurtige korte og personlige snaps er perfekte til at portrættere en dagligdag bag facaden. Målgruppen af unge mellem 18 og 24 år er notorisk svære at engagere, men Snapchat giver mulighed for en upoleret dialog i øjenhøjde, som de gerne vil involvere sig i.

Resultat

1085 valgte at følge Pilot Prep School

De engagerede sig i mere end 255 samtaler med piloterne
Det svarer til ca. 25 % involvering

Afprøvningen af de 416 ansøgere er i gang og der er indtil videre fundet 26 egnede. Forsvaret mangler stadig at afprøve 113 og er de på samme niveau, når vi målet på 36 egnede kandidater. De skal efterfølgende gennem den fly-medicinske undersøgelse, hvor den sidste frasortering sker, så vi ender med 24 kandidater til uddannelsesstart.

Forsvarets Rekruttering

Gitte Holler Colling

Kommunikationsansvarlig

Anders Christian Bech

Major, Chef for Forsvarets Rekruttering og Markedsføring

Ogilvy

Laila Lundgaard

Tekst/idé

Marcus Loebb

Digital Art Director/idé

Anne Sørensen

Social Strategist

Ole Rydal

Kreativ direktør

Watch Video