Sheepview

Sansir, Liquidminds

for

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Kategori :

Type :

Vinder af PR

PR GULD VINDER

Vinderen var en klar juryfavorit for den innovative og kreative måde de har tilgået PR opgaven på.
Resultaterne taler for sig selv og kampagnen har over flere omgange fået stor og verdensdækkende presseomtale, med få og simple greb.

Vinder af Integration - Marketing Campaigns

INTEGRATION - MARKETING CAMPAIGNS GULD VINDER

Guld i kategorien Integration - Kampange gives til kampagnen der har excelleret på alle punkter. Med får virkemidler, får man smilet frem på læberne og får alle til at ville dele historien. Kampagnen opnåede med sin genialt simple og kreative vinkel, en vaskeægte viral effekt der i den grad har fåret produktet på landkortet.
Et stort tilykke med den "velfårtjente" pris!

Baggrund

Indtil for nyligt var der intet Street View på Færøerne. Google var ikke interesseret i det lille land.

Og med kun 49.000 indbyggere havde Færøerne yderst begrænsede muligheder for at markedsføre sig ude i den store verden.

Løsning

Hvis Google Street View ikke ville komme til Færøerne, måtte vi gøre Færøerne synlig for resten af verden på en anden måde.

Derfor satte vi 360 kameraer på ryggen af får med solceller og en mobiltelefon. Fårene gik rundt og uploadede billeder via mobiltelefonen og Googles åbne API.

Vi satsede på, at idéen var så stærk, at den ville kunne skabe overskrifter i verdens største medier.

Resultat

Guðrið Højgaard, Visit Faroe Islands:

"Sheep View kampagnen var en kæmpe succes. Med et samlet budget på knapt 2 mio. DKK fik vi 2 milliarder visninger og en anslået PR-værdi på 300 mio. DKK.

"Kampagnen fangede mediernes interesse i hele verden, og så blev Google lidt mere medgørlige. De besluttede sig for at støtte os og med deres, og en masser af frivilliges hjælp, har vi nu skabt Streetview via Sheepview."

"Kort sagt: Vi fangede hele verdens interesse, øgede antallet af turister markant og skabte en enorm linking og involvering. Alt sammen uden et reelt mediebudget."

Resultater er Sheep View kampagnen:

Reach: +2.000.000.000
Nyhedshistorier: +7.000
Webside historier: 42.200
PR ROI: 150.000 pct.
Anslået PR-værdi: 300 mio DKK

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Guðrið Højgaard

Direktør, Visit Faroe Islands

Árni Olsen

Marketingdirektør, Atlantic Airways

Sansir, Liquidminds

Tor Verland Johansen

Direktør, Sansir

Bogi Henriksen

Kreativ direktør, Sansir

Rune Hørslev

Strategisk direktør, Liquidminds

Mads Kold

Kreativ direktør, Liquidminds

Samarbejdspartnere

Kovboyfilm
Film produktion
Ehrenberg kommunikation
PR

Billeder

Watch Video