Indtil for nyligt var der intet Street View på Færøerne. Google var ikke interesseret i det lille land.
Og med kun 49.000 indbyggere havde Færøerne yderst begrænsede muligheder for at markedsføre sig ude i den store verden.
Hvis Google Street View ikke ville komme til Færøerne, måtte vi gøre Færøerne synlig for resten af verden på en anden måde.
Derfor satte vi 360 kameraer på ryggen af får med solceller og en mobiltelefon. Fårene gik rundt og uploadede billeder via mobiltelefonen og Googles åbne API.
Vi satsede på, at idéen var så stærk, at den ville kunne skabe overskrifter i verdens største medier.
Guðrið Højgaard, Visit Faroe Islands:
"Sheep View kampagnen var en kæmpe succes. Med et samlet budget på knapt 2 mio. DKK fik vi 2 milliarder visninger og en anslået PR-værdi på 300 mio. DKK.
"Kampagnen fangede mediernes interesse i hele verden, og så blev Google lidt mere medgørlige. De besluttede sig for at støtte os og med deres, og en masser af frivilliges hjælp, har vi nu skabt Streetview via Sheepview."
"Kort sagt: Vi fangede hele verdens interesse, øgede antallet af turister markant og skabte en enorm linking og involvering. Alt sammen uden et reelt mediebudget."
Resultater er Sheep View kampagnen:
Reach: +2.000.000.000
Nyhedshistorier: +7.000
Webside historier: 42.200
PR ROI: 150.000 pct.
Anslået PR-værdi: 300 mio DKK