Lakrids er en rodfæstet del af dansk kultur. Men kærligheden til de sorte lækkerier er ikke noget, vi deler med resten af verden. Faktisk hader halvdelen af verden lakrids. Det er et problem, når man er et lille dansk lakrids-brand på en nærmest naivt ambitiøs mission: ”We make the world love liquorice” står der nemlig på bagvæggen på fabrikken ude i Hvidovre.
Heldigvis er gourmetlakrids fra Lakrids By Bülow (LBB) ikke som andre lakridser. De fleste ændrer faktisk holdning, når de smager lakrids fra LBB. Men hvordan kan man få halvdelen af planeten – som tror de hader lakrids – til at smage det? Løsningen er simpel: Vi tilbyder hvem som helst i hele verden en gratis lakrids-smagsprøve, hvis de lover at dele den med én, som hader lakrids: Share it with a hater. Idéen er lige så simpel, som den er kompliceret og ambitiøs at løse: I en digital kampagne centreret om et microsite, satte vi gang i kampen mellem verdens lakridselskere og lakridshadere og aktiverede, engagerede og involverede både fans og potentielle kundeemner. Kampagnen tog udgangspunkt i internettets muligheder og skabte en historie, der spredte sig på både sociale og i traditionelle medier; som film og som direct mail, og ikke mindst som sampling event.
Share It With A Hater-kampagnen er det største sampling-event i verdenshistorien. Den absurde mission, som har til mål at få 84 % af verden til at elske lakrids, er estimeret til at tage 412 år og 292 dage. Heldigvis er den kommet godt fra start. Hero-filmen, hvor rigtige LBB-medarbejdere søsætter missionen, har fået 7,5 M views på sociale medier og kampagnen har skabt presse med en estimeret reach på 131 M mennesker. På kun 4 måneder steg awareness med 20% i Danmark og fordobledes næsten i Tyskland. På den første dag skrev folk fra 76 lande sig på listen, og på kun én måned har folk fra mere end 120 lande skrevet sig på ventelisten for at få en gratis smagsprøve. På nuværende tidspunkt har mere end 76.000 mennesker skrevet sig op og venter tålmodigt på at dele en gratis smagsprøve med en lakridshader for at se, om de kan omvende verdens haters og én for én og få hele verden til at elske lakrids.