Hvor dagligdagen for mange børn ofte er fuld af stress og jag, er tiden med bedsteforældre et pusterum, hvor alt handler om hygge og nærvær. Derfor har mange bedsteforældre og børnebørn også haft stor glæde af McDonald’s Happy Meal Readers initiativ. Et initiativ, hvor McDonald’s har gjort det muligt altid at kunne vælge en bog med til Happy Meal’et frem for et stykke legetøj. Baggrunden for initiativet er at øge børns læselyst, samtidig med at det er en del af McDonald’s ønske om at være en virksomhed, der med deres størrelse kan gøre en forskel i samfundet. Initiativet har været en kæmpe succes med mere end 1 million udleverede bøger, hvilket effektivt gør McDonald’s til Danmarks største distributør af børnebøger.
Så da Corona lukkede landet ned og en masse ældre danskere ikke længere kunne se deres familier, gik det især ud over børnebørn og bedsteforældre, der pludselig mistede den nære kontakt.
Men hvordan kunne børn og bedsteforældre stadig mødes omkring bøgerne, nu hvor de ikke længere kunne ses? Hvordan kunne McDonald’s hjælpe de mange ældre, som var isolerede, og som savnede deres børnebørn? Og hvordan kunne McDonald’s gøre det på en måde, som var i tråd med deres strategi om at være en familierestaurant, der agerer troværdigt og ansvarligt?
McDonald’s hjalp børn og bedsteforældre med at være tæt, selvom de var langt fra hinanden, ved at skabe gode læseoplevelser gennem et digitalt værktøj, som alle allerede har ved hånden: mobiltelefonen. Gennem McDonald’s app’en kunne forældre hjælpe deres børn med at bestille en gratis Happy Meal Readers bog til deres bedsteforældre, sammen med en opfordring til at læse bogen højt over et videoopkald.
Bestillingen var let. I app’en tilføjede McDonald’s en bestillings feature, hvor barnets forælder skulle indtaste navn og adresse på den bedsteforælder, bogen skulle sendes til. Dernæst var der mulighed for at tilføje en besked fra barnebarn til bedsteforælder – og så var det bare at vente på, at bogen kom frem. Den blev sendt i en kuvert til bedsteforælderen sammen med en sød hilsen fra barnebarnet, en besked fra McDonald’s om, hvorfor de havde fået bogen samt tips til, hvordan man bedst kunne læse højt via et videoopkald.
På den måde fik McDonald’s omdannet det, som normalt var en hyggelig fysisk oplevelse, til en hyggelig digital oplevelse.
Kampagnen blev kommunikeret via push beskeder i app’en og med en film, der kørte online, og som viste hyggelige højtlæsningssituationer mellem børn og bedsteforældre, og opfordrede forældre til at få sendt en bog til bedsteforældre.
Aktiviteten var en overvældende succes. På under en uge var alle bøger “udsolgt”, og McDonald’s fik skabt en masse gode højtlæsningsoplevelser mellem børnebørn og bedsteforældre i hele landet.
McDonald’s så et løft i mange af de brand parametre, som Happy Meal Readers initiativet skal være med til at påvirke positivt. Disse tal måles året rundt og kan forbindes til de enkelte kampagneaktiviteter:
McDonald’s handler etisk og ansvarligt: +13,5%
McDonald’s er et brand, jeg stoler på: +6%
McDonald’s gør det muligt for familier at have det sjovt sammen: +4,5%
McDonald’s får mig til at føle mig som en værdsat kunde: +13%
Derudover var initiativet med til at løfte kendskabet til Happy Meal Readers initiativet til et all-time high med et kendskab på 68% blandt børnefamilier (børn under 13 år) – en stigning på mere end 23,5%.
Camilla Gregers, Marketing Manager, siger om kampagnen: “At skabe gode øjeblikke hos familier er noget, vi hos McDonald’s altid har som målsætning. Derfor gav det god mening for os at gøre brug af vores eksisterende digitale infrastruktur, for at forældre let kunne bestille en bog til bedsteforældrene og få skabt en god højtlæsningsoplevelse mellem dem og deres børnebørn. Samtidig var det en naturlig forlængelse af Happy Meal Readers initiativet, hvor vi først talte til forældre og nu også til bedsteforældre, som jo for mange er en vigtig del af børns opvækst. Og vi er glade for, at resultaterne har vist, at vi har hjulpet familier med hyggelige oplevelser, og selvfølgelig at vores kampagne også afspejler sig i, at danskerne i højere grad ser os som et brand, der handler etisk og ansvarligt.”
Alt i alt fik aktiviteten leveret på kampagnebudskabet om, at højtlæsning bringer os sammen, selv når vi er langt fra hinanden.