Forsvaret vil gerne i dialog med en yngre målgruppe på 18-24 år for at sikre en stabil tilstrømning af kvalificerede ansøgere til deres mange uddannelser – både nu og fremadrettet. Årligt skal der rekrutteres omkring 7.000 kandidater til ca. 40 forskellige uddannelser.
De årlige uddannelsesmesser er en vigtig rekrutteringskanal, og opgaven var oprindeligt at bringe liv til et brochurekoncept, som Forsvaret kunne uddele til de unge på messer og uddannelsesdage.
Men målgruppen er notorisk svær at aktivere og engagere. Og de unikke oplevelser, man får hos Forsvaret, er svære at formidle i en hal eller ved en messestand – for slet ikke at tale om i en brochure.
Derfor skulle vi udvikle en løsning, der kunne engagere de unge både på og uden for messen og få dem til at overveje en fremtid i Forsvaret – og naturligvis sikre os en mulighed for at komme i dialog med potentielle kandidater.
Det oftest stillede spørgsmål, som Forsvaret får fra de unge på messerne, er: ”Hvordan er det egentlig at være i Forsvaret?”
Det besluttede vi os for at give dem svar på med et helt nyt medie, der modsat en brochure, kunne give den fuld knald på alle de oplevelser, der rykker ved en uddannelse i Forsvaret:
Vi producerede tre 360°-film og inviterede messedeltagere til at se deres fremtid i Forsvarets tre værn - i Flyvevåbnet, i Hæren og i Søværnet.
For at gøre oplevelsen mere intens, uddelte vi specialfremstillede VR-briller. Dels så målgruppen for alvor kunne mærke, hvordan det er at flyve i F16 fly, køre i kampvogn og blive søsat fra et krigsskib, og dels for at give dem et produkt med hjem fra messen, der havde en helt anden gemmeværdi end en brochure.
Parallelt med den fysiske aktivering på messerne aktiverede vi også 360°-filmene på Facebook. Her gav vi en udvidet målgruppe mulighed for at køre i kampvogn, flyve i F-16 fly og sejle med krigsskib, og fik derved formidlet content i et nyt, egangerende format, som fik stor opmærksomhed hos målgruppen.
I løbet af de næste måneder vil filmene blive introduceret på messedage landet over, understøttet af et content spor og promovering på Facebook.
”360° interaktive film giver os en ny og unik mulighed for at kommunikere med unge mennesker”,
Anders Mejnholt-Jacobsen
RESULTATER EFTER 48 TIMER
Ved indsendelsens deadline har kampagnen kun været aktiv i tre dage. De foreløbige resultater er opnået på bare 48 timer via besøgende på uddannelsesmesse i Aarhus samt to sponsorerede Facebook posts på et absolut skrabet mediebudget på 15.000 kr.
Primært mål er awareness. Sekundært: sign ups
PAID:
418.624 reach
117.788 views
EARNED
2.825 likes
1.117 comments
543 shares
OWNED
10,2% newsletter sign ups