Danmarks billigste og hurtigste dagligvarelevering
En unik strategi for hurtig levering af dagligvarer
Travle danske kunder har i mange år stadig oftere efterspurgt levering af dagligvarer til døren. Markedet for levering til døren har været i kraftig vækst, og aktørerne på markedet har med blandet succes stræbt efter at imødekomme forbrugernes ønske om både hurtig og billig levering.
I takt med markedets udvikling har REMA 1000, som den eneste i discount-segmentet, undersøgt muligheden for at tilbyde levering af sine varer for at adskille sig i et konkurrencepræget marked.
I klassisk levering af dagligvarer distribueres varerne med lastbil fra store centrallagre, der ofte er langt fra kundernes bopæl. På grund af de lange afstande er denne model grundlæggende ineffektiv og derfor ofte meget dyr og ufleksibel for kunderne. Samlet set harmonerer tilgangen ikke godt med REMA 1000s filosofi om at holde omkostningerne lave og tilbyde kunderne billige dagligvarer af god kvalitet.
REMA 1000s Vigo-leveringsmodel tager udgangspunkt i en enkel idé: Hvad nu hvis kunderne kunne hjælpe hinanden med indkøb af dagligvarer med udgangspunkt i de eksisterende REMA 1000-butikker?
Med næsten 400 butikker i Danmark, er REMA 1000s varer allerede tilgængelige inden for kort afstand til kunderne over hele Danmark. Med REMA 1000-butikkerne som "lagre" og de mange kunder som mulige indkøbshjælpere, tilbyder denne fællesskabsorienterede tilgang en mulighed for langt mere effektiv levering end den klassiske model, som de andre aktører i markedet benytter sig af.
Ud over at udvikle og optimere brugeroplevelsen løbende, har den grundlæggende strategiske udfordring været at skabe en sund balance mellem leveringsfællesskabets to roller: dem, der har brug for hjælp, og dem, der gerne vil hjælpe andre. Balancen mellem disse to gruppers forskellige ønsker og behov har været i fokus fra starten og gennemsyrer i dag den samlede løsning.
REMA 1000 har et af de bedste brands i Danmark og en stærk position som en lokal forankret aktør i dagligvarebranchen. Disse positioner har været udgangspunktet for at udvikle et fællesskab og tilbyde en online levering tjeneste, der ikke kun var økonomisk bæredygtig, men også overgår kundernes forventninger til bekvemmelighed og hastighed og samtidigt mødte forbrugernes stigende efterspørgsel på mere miljøvenlige leveringsmuligheder.
En app-baseret leveringsmodel
REMA 1000 med Vigo-appen er omdrejningspunktet for at levere på de strategiske ambitioner, både for dem, der bestiller varer til levering, og for dem, der hjælper andre med levering. Løsningerne er tæt integrerede, så man en dag kan købe ind for andre og en anden dag selv få hjælp.
Oprettelse af egne indkøbslister
Med REMA 1000 med Vigo-appen kan brugerne nemt oprette en eller flere indkøbslister. Listerne kan være private, deles i familien eller på arbejdspladsen og på den måde effektivt samle alle indkøbsønsker. Udover at facilitere fælles indkøb, kan listerne også bruges til gentagne indkøb af husstandens standardvarer. Ud over indkøbslisterne kan de personlige favoritter også understøtte behovet for effektivt indkøb.
Et særligt element ved REMA 1000 med Vigo-appens favoritfunktion er servicen "favoritter på tilbud". I appen er det nemt at se, hvis nogle af ens favorit varer er på tilbud, få notifikationer, når en af favoritterne kommer på tilbud eller kigge i den fulde tilbudsavis integreret i appen og tilføje varer herfra til indkøbslisten.
Som en sidste måde at understøtte det nemme indkøb indeholder appen mulighed for at finde produkter via en produktscanner. Så kan man som kunde nemt tilføje et produkt til indkøbslisten, som man lige har i hænderne.
Udbud af indkøb
Har man som kunde ikke overskud og tid til at købe ind en given dag, kan man i appen på få overskuelige trin udbyde sin indkøbsliste til Vigo-netværket, så andre kan se den og hjælpe med indkøbet i den lokale REMA 1000-butik.
Indkøb for andre
Hvis en REMA 1000-kunde gerne vil hjælpe andre med indkøb i den lokale butik, har appen en lang række værktøjer og processer, der understøtter denne rolle. Man starter med at se en liste over indkøbslister, som andre har udbudt. På listen kan man se detaljer om opgaven; hvornår varerne skal leveres, hvad varerne fylder og vejer, og hvad man får for at hjælpe med det enkelte indkøb.
Når en indkøbsliste er valgt, muliggør appen kommunikation imellem de 2 parter for at sikre at eventuelle yderligere detaljer kan aftales.
Den kunde, der køber ind, går nu til en lokal REMA 1000-butik. For at gøre det nemt at komme igennem butikken, er varerne på kundens indkøbsliste organiseret efter deres placering i butikken. Ved kassen betaler den indkøbende kunde med MobilePay og det samlede udlæg registreres i appen og bliver godtgjort, så snart varerne er leveret til kunden.
Det mest markante resultat af lanceringen af REMA 1000 med Vigo er beviset på, at levering af dagligvarer mellem naboer kan fungere i stor skala. Både kunderne, der modtager hjælp, og dem, der hjælper andre med indkøb, har succes med appen. Leveringsnetværket understøtter kundens præference for også at handle hos REMA 1000 når man ikke har tid eller mulighed.
REMA 1000 er i dag en blandt få aktører, der tilbyder levering af dagligvarer. REMA 1000 tilbyder som den eneste levering af discountvarer og skiller sig dertil markant ud, når det gælder leveringshastighed.
Siden de første pilotforsøg har appen haft en hastig vækst og i dag har appen og indkøbsfællesskabet over 650.000 aktive brugere og mere end 100.000 engagerede Vigo-indkøbere.
For at få sammenhæng i økonomien har traditionelle leverandører af dagligvarer i Danmark været tvunget til at holde høje minimumskøb. Modsat har REMA 1000 opfordret til små indkøb. Disse mindre indkøb er noget forbrugerne efterspørger, og samtidigt er de nemme for naboen at hjælpe med at købe i butikken. Sammenholdt med de billige varer i REMA 1000, har denne tilgang givet mange flere danskere adgang til få dagligvarer leveret.
Ud over at der ikke er et minimumsindkøb, har fællesskabet vist en bemærkelsesværdig evne til at levere inden for den ambitiøse tidsramme på to timer. Denne korte leveringstid står i skarp kontrast til de mere end 24 timer, som tidligere har været normen for størstedelen af markedet. Dette ændrer den måde brugerne benytter servicen, og de skal ikke længere planlægge.
Den miljømæssige påvirkning har været lige så imponerende med en signifikant reduktion i CO2-udslip, takket være de kortere leveringsruter fra den lokale butik til kunden. Dette har også givet kunderne mulighed for at handle hos deres lokale favorit-REMA 1000.
Brugerne sætter pris på appen for dens evne til at skabe smarte indkøbslister, der kan deles med familie, venner og kolleger, hurtigt finde varer og aktuelle tilbud i REMA 1000, og bestille varer til levering fra en REMA 1000 nær dem.
Sammenfattende har REMA 1000 med Vigo ikke kun demonstreret værdien af nabo-til-nabo leverancer i stor skala, men også bidraget betydeligt til miljøet og styrket lokalsamfund ved at tilbyde en platform, der gavner både hjælpere og dem, der modtager hjælp, samtidig med at den tilbyder en økonomisk fordel for de engagerede parter.