Rema1000

Shape

for

Rema1000

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

En unik strategi for hurtig levering af dagligvarer
Travle danske kunder har i mange år stadig oftere efterspurgt levering af dagligvarer til døren. Markedet for levering til døren har været i kraftig vækst, og aktørerne på markedet har med blandet succes stræbt efter at imødekomme forbrugernes ønske om både hurtig og billig levering.

I takt med markedets udvikling har REMA 1000, som den eneste i discount-segmentet, undersøgt muligheden for at tilbyde levering af sine varer for at adskille sig i et konkurrencepræget marked.

I klassisk levering af dagligvarer distribueres varerne med lastbil fra store centrallagre, der ofte er langt fra kundernes bopæl. På grund af de lange afstande er denne model grundlæggende ineffektiv og derfor ofte meget dyr og ufleksibel for kunderne. Samlet set harmonerer tilgangen ikke godt med REMA 1000s filosofi om at holde omkostningerne lave og tilbyde kunderne billige dagligvarer af god kvalitet.

REMA 1000s Vigo-leveringsmodel tager udgangspunkt i en enkel idé: Hvad nu hvis kunderne kunne hjælpe hinanden med indkøb af dagligvarer med udgangspunkt i de eksisterende REMA 1000-butikker?

Med næsten 400 butikker i Danmark, er REMA 1000s varer allerede tilgængelige inden for kort afstand til kunderne over hele Danmark. Med REMA 1000-butikkerne som "lagre" og de mange kunder som mulige indkøbshjælpere, tilbyder denne fællesskabsorienterede tilgang en mulighed for langt mere effektiv levering end den klassiske model, som de andre aktører i markedet benytter sig af.

Ud over at udvikle og optimere brugeroplevelsen løbende, har den grundlæggende strategiske udfordring været at skabe en sund balance mellem leveringsfællesskabets to roller: dem, der har brug for hjælp, og dem, der gerne vil hjælpe andre. Balancen mellem disse to gruppers forskellige ønsker og behov har været i fokus fra starten og gennemsyrer i dag den samlede løsning.

REMA 1000 har et af de bedste brands i Danmark og en stærk position som en lokal forankret aktør i dagligvarebranchen. Disse positioner har været udgangspunktet for at udvikle et fællesskab og tilbyde en online leveringstjeneste, der ikke kun var økonomisk bæredygtig, men også overgår kundernes forventninger til bekvemmelighed og hastighed og samtidigt mødte forbrugernes stigende efterspørgsel efter mere miljøvenlige leveringsmuligheder.

Løsning

En app-baseret leveringsmodel

Idéen om, at vi hjælper hinanden med indkøb fra den lokale butik, er gammel og i teorien meget enkel. I praksis har det dog vist sig, at omfattende innovation og fortsatte justeringer af appen og dens underliggende teknologier, er helt afgørende for at få dette projekt til at lykkes i stor skala.

Med REMA 1000 med Vigo-appen kan brugerne nemt oprette en eller flere indkøbslister. Listerne kan være private eller deles i familien eller på arbejdspladsen og på den måde effektivt samle alle indkøbsønsker.

Udover at facilitere fælles indkøb kan listerne også bruges til at gøre genkøb af de samme varer mere effektivt. Den personlige favoritfunktion gør det effektivt at skrive det vigtigste på indkøbslisten. Et særligt element ved REMA 1000 med Vigo-appens favoritfunktion er servicen "favoritter på tilbud". I appen er det nemt at se, hvis nogle af ens favoritter er på tilbud. Hvis man som bruger er tilmeldt, vil man modtage notifikationer, når en af favoritterne kommer på tilbud. Udover favoritter på tilbud er den fulde tilbudsavis integreret i appen.

Endelig understøttes muligheden for at finde produkter via en indbygget produktscanner. På den måde kan man nemt tilføje et produkt til indkøbslisten, som man lige har i hænderne.
Har man som kunde ikke overskud og tid til at købe ind en given dag, kan man i appen på få overskuelige trin udbyde sin indkøbsliste, så andre kan se den og hjælpe med indkøbet.

Hvis en REMA 1000-kunde ønsker at hjælpe andre i lokalområdet med indkøb, har appen en række services, der understøtter denne rolle. Her er fokus på at gøre det til en positiv, overskuelig og effektiv oplevelse at hjælpe andre.

Når man vil hjælpe andre med indkøb, kan man se en liste over indkøbsopgaver. Her kan man se detaljer om opgaven; hvornår varerne skal leveres, hvad varerne fylder og vejer, og hvad man får for at hjælpe med indkøbet.

Når man har valgt hvem, man vil hjælpe, får den, der har brug for indkøb, en besked. Nu er der mulighed for dialog direkte mellem de to roller, og de kan nemt koordinere detaljer om indkøbet og leveringen imellem sig.

Ved kassen betaler den indkøbende kunde med MobilePay. Det samlede udlæg registreres i appen og bliver godtgjort, så snart varerne er leveret på adressen. Herefter er det naturligvis muligt at give feedback for begge parter, samt efterlade en anmeldelse.

Resultat

Det mest markante resultat af lanceringen af REMA 1000 med Vigo er beviset på, at levering af dagligvarer med denne helt unikke tilgang kan fungere i stor skala. Både kunderne, der modtager hjælp, og dem, der hjælper andre med indkøb, er glade for appen og Vigo. Leveringsnetværket understøtter kundens præference for også at handle hos REMA 1000, når vedkommende ikke har tid eller mulighed for at gå i det lokale supermarked.

REMA 1000 er i dag én blandt meget få leverandører, der tilbyder levering af dagligvarer til danskerne og den eneste af discountkæderne, der er med i dette marked.

Danskere over hele landet har taget REMA 1000 med Vigo-appen til sig, og indkøbsfællesskabet har over 650.000 aktive brugere og mere end 100.000 engagerede Vigo-indkøbere.

For at understøtte business-casen, har leverandørerne af dagligvarer i Danmark, været tvunget til at fastholde høje minimumskøb. Dette har været godt for helhedsøkonomien, men ikke så attraktivt for små husstande eller småkøb. Modsat har REMA 1000 opfordret kunderne til små indkøb. Disse mindre indkøb passer netop godt til REMA 1000s model, da det er nemt at tage en ekstra pose med til naboen. Sammenholdt med de billige varer hos REMA 1000, har denne tilgang givet flere adgang til at få hjælp til indkøb af dagligvarer.

Ud over ikke at kræve minimumsindkøb, har fællesskabet vist en bemærkelsesværdig evne til at levere inden for den ambitiøse tidsramme på to timer. Denne korte leveringstid står i skarp kontrast til de mere end 24 timer, som tidligere har været normen for størstedelen af markedet.

Den miljømæssige påvirkning har været lige så imponerende med en signifikant reduktion i CO2-udslip, takket være de kortere leveringsruter fra den lokale butik til kunden.

Brugerne sætter pris på appen for dens evne til at skabe smarte indkøbslister, der kan deles med familie, venner og kolleger, hurtigt finde varer og aktuelle tilbud i REMA 1000, og bestille varer til levering fra en REMA 1000-butik nær dem.

Sammenfattende har REMA 1000 med Vigo ikke kun demonstreret værdien af nabo-til-nabo leverancer i stor skala, men også bidraget betydeligt til miljøet og styrket lokalsamfund ved at tilbyde en platform, der gavner både hjælpere og dem, der modtager hjælp, samtidig med at det tilbyder en økonomisk fordel for de engagerede parter.

Rema1000

-

-

Shape

Jesper Schläger

Tech Lead

Anders Hedegren

Design Lead

Mikkel Schläger

Android Development

Loke Zinck

Android Development

Jacob Hauberg Hansen

iOS Development

Casper Boserup

QA

Samarbejdspartnere


Watch Video