Som en af de største udbydere i Danmark af kollektiv og bæredygtig transport har DSB et mål om at gøre Danmark mere bæredygtigt og bilkøerne kortere med en effektiv og miljørigtig kollektiv transport. Gennem vores målrettede indsats skal alle kunne få mere tid til sig selv med en hurtig og komfortabel rejse, der har grønne valgmuligheder fra dør til dør – og det stiller krav til brugeroplevelsen af vores centrale digitale værktøj – DSB’s app.
Et stort antal af kanaler, billetprodukter, regionale variationer i priser og svært forståelige rejseregler har gjort vejen ombord på toget vanskelig for almindelige danskere, der ikke er vant til at rejse med offentlig transport. Svaret på spørgsmål som ”Hvordan kommer jeg nemmest frem”, ”Hvilken billet er billigst for mig”, ”Gælder min billet her”, ”Hvor køber jeg nemmest min billet”, ”Hvordan kommer jeg bedst fra A til B” eller ”Kører alt som det skal” har gemt sig ikke ét sted, men et utal af steder. Det har derfor været for kompliceret at være rejsende med kollektiv transport – indtil nu.
DSB’s app er sat i verden for at være en samlet løsning på alle udfordringer, der står i vejen for at komme afsted. Uanset om du rejser ofte eller sjældent, kort eller langt, er appen med til at:
• Sænke utryghed og give den enkelte kontrol både før, under og efter rejsen.
• Drive kunder ind med fair tilbud og inspiration.
• Gøre det muligt lynhurtigt at planlægge og købe rejser til en fair pris.
• Hjælpe rejsende frem til og videre fra stationen.
• Gøre togrejsen nem og behagelig med præcis og personlig relevant information.
• Skabe en vedvarende relation med kunderne, så næste rejse også bliver kollektiv.
Visionen var klar. For at imødekomme vores udfordringer, skulle vi skabe en ”digital rejsekammerat”, der samler alt ét sted og gør hverdagsrejser enkle, tilgængelige for flere og mere stressfrie – før, under og efter rejsen.
Vi skulle samtidig sikre, at vi skabte en løsning med to bundlinjer: en kommerciel såvel som en samfundsmæssig. Vi skulle øge antallet af købte togrejser og øge tilgængeligheden af offentlig transport for alle danskere – uanset eventuelle fysiske, digitale eller sociale udfordringer.
For at gøre appens samfundsmæssige relevans så bred som muligt, involverede vi vores brugere i design- og udviklingsprocessen. I 12 måneder beta-testede vi primære funktioner med et kundepanel bestående af 12.000 danskere, hvor alle kundetyper var bredt repræsenteret – herunder personer med funktionsnedsættelser. Samarbejdet med kundepanelet gjorde os hen ad vejen klogere og spillede en afgørende rolle i at forbedre brugeroplevelsen.
App’en samler alle relevante funktioner ét sted og reducerer behovet for flere apps. Den understøtter den rejsende med personlig vejledning under alle faser af rejsen på tværs af bus, tog, letbane og metro. Derudover er det nemmere at købe billetter på tværs af transportmidler for at reducere trængsel og fremme miljøvenlige, fælles rejser.
Vi har fulgt en række designprincipper i udviklingen for at optimere app’ens relevans og brugervenlighed:
• Sikker: App’en skal fungere med minimal kognitiv belastning, fordi den rejsende begår sig i hektiske miljøer med mange mennesker i bevægelse, på rulletrapper og på perroner.
• Tryg: App’en skal holde den rejsende i hånden med rettidig, korrekt og relevant information på hele rejsen fra dør til dør.
• Tilgængelig: App’en skal give plads til alle på rejsen og ikke kun teknologi-vante.
De primære funktioner i DSB App er følgende:
• Check ind: Du kan checke ind på tværs af transportmidler uden at skulle forholde dig til zoner eller priser. Du får automatisk den bedste pris, fordi appen ved hjælp af aktivitets- og lokationsdata beregner din pris. Vi skriver til dig, hvis du checker ind så ofte, at du kan spare penge ved at skifte til et abonnement. Du kan inkludere medrejsende og nemt give din børn adgang, så de selv kan rejse (DSB Familie). Derudover kan du vælge at blive mindet om eller automatisk check ud, hvis du er typen, der glemmer det.
• Billetkøb: Du kan gøre et godt køb ved at planlægge din rejse forud og købe Orange billetter til reduceret pris. Hvis du rejser ofte i samme område, kan du også købe et abonnement.
• Rejseplanlægning: Du kan søge og finde den nemmeste, hurtigste eller billigste rejse på tvær af transportmidler, alt efter hvad der er vigtigst for dig.
• Personlig trafikinformation: Du får rejseplan, afgangstavler og personlige push notifikationer timet til, hvor du er på rejsen, så du f.eks. nemt kan finde vej fra ét tog til et andet og følge med i din rejse.
• Bonuspoint: Du kan få point for hver rejse med DSB, som kan omsættes til snacks, mad og drikkevarer fra 7-Eleven på stationen.
2024 har været et rekordår for DSB’s app. Aldrig har app’en haft flere brugere, større omsætning eller højere tilfredshed.
Stigning i antal brugere:
• 850.000 aktive brugere hver måned (+35% sammenlignet med 2023)
• 1,8 millioner medlemmer i DSB Plus (+600.000 nye medlemmer i 2024)
Omsætningsrekord:
• Rekordomsætning på 2,23 milliarder DKK (+30% sammenlignet med 2023)
• DSB’s app er for første gang den største salgskanal inden for offentlig transport, målt på omsætning
Øget rating i app-store:
• Rating på 4,7 (branchens bedst ratede - 136.000 kundevurderinger)
Rekord antal rejser:
• 9 millioner rejser over Storebæltsbroen (+9% sammenlignet med 2023)
• Ikke siden Storebæltsbroen åbnede har så mange rejst over broen med tog
• 112 millioner rejser med S-tog (+6% sammenlignet med 2023)
Tallene taler for sig selv. Danskernes nye digitale rejsekammerat har dermed bevist at være en markant driver for ikke bare DSB, men den kollektive rejse mod et mere bæredygtigt samfund.