Show 13. juni 2024

Ready for tomorrow

Vertica

for

EET Group

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

EET Group er et lokomotiv og en eksportsucces i den danske ehandels-branche med en årlig omsætning på 4,6 milliarder kroner og ikke mindre end 90% af dette hentes som eksport til mere end 70 markeder.

EET formidler over 1,6 millioner produkter på tværs af 1100 brands som HP, Dell, Lenovo, Epson, Sony og Axis. De sælges til kunderne, der består af mere end 30.000 IT-forhandlere og installatører som blandt andre Atea, Dustin, Securitas, COMM2IG, Videlio, MediaMarkt med flere.

I disse år præsenterer virksomheden markante omsætningsstigninger, samtidig med at forretningen udvides på alle leder og kanter. I 2022 blev 71% af ordrerne placeret via digitale kanaler, hvilket betyder, at løsningen er en vital faktor for forretningen. Forventningen er, at dette tal kommer til at stige yderligere i de kommende år.

For at understøtte de høje ambitioner og visioner om fortsat vækst i alt fra bundlinje, produktkatalog og kundetilfredshed, har EET opbygget en ecommerce-løsning, der baserer sig på en state of the art-it arkitektur.

Arkitekturen gør det muligt at udvide forretningen med opkøbte virksomheder, personalisere indhold baseret på indsigt fra data og ikke mindst skabe effektive work flows, der gør det enkelt at skalere yderligere.

Løsningen har fokus på skalerbarhed, stabilitet og sikkerhed. Derfor har man fokus på at bruge nye og effektive teknologier inden for alt fra AI, CDP, IaC og meget mere.

Løsning

EET’s løsning er cloudbaseret og bygget på en headless- og API-first-arkitektur, hvilket betyder, at den kan understøtte et bredt spektrum af kanaler og digitale services. Både nuværende og dem, som EET vil introducere i fremtiden.

Hvert år opkøber EET flere virksomheder, som gnidningsfrit rulles ind i ecommerce-løsningen.
Udover organisk vækst er 50% af EET’s vækst og innovation hentet akkvisitivt. 50 it-virksomheder er blevet opkøbt for at øge merværdien og give kunder adgang til nye brands eller innovative services. Alle akkvisitioner implementeres i den samme underliggende teknologi-stak. EET har kun ét ERP, ét PIM, én CDP, en web-platform mv., der understøtter alle forretningsenheder. Simpliciteten skaber transparens, data-kvalitet, og indfrier tydelige synergieffekter.

EET’s voldsomme vækst i produktkataloget betyder, at man hver måned opretter 8000 nye produkter. Derfor er produktberigelsen automatiseret med en integration til Icecat, der trækker data fra en datapool og automatisk applicerer data på de relevante produkter. Med 1,6 millioner produkter, er det en afgørende feature for fortsat vækst.

For at styrke væksten yderligere har man integreret AI i forskellige dele af værdikæden. Både steder hvor man traditionelt har anvendt AI for eksempel i recommendations – men også på nye områder, som i forbindelse med autokategorisering af produkter.

Ecommerce-løsningen indeholder flows, der understøtter oversættelse af labels og indhold til alle +70 markeder fra centralt hold. Også her er processerne automatiseret med AI, så indhold automatisk publiceres, når den oversættes lokalt.

For at skabe en endnu mere personlig købsoplevelse – og for alvor sætte kunden i centrum – har EET integreret Lytics’ Customer Data Platform (CDP).

I CDP’en bygges segmenter som udstilles på tværs af kanaler. Det giver optimale vilkår for målretning af budskaber og produkter til den enkelte kunde og skaber den bedst tænkelige B2B-købsoplevelse.

Det er muligt at handle på virksomhedens onlinekanaler med EDI og punch out, hvilket giver en friktionsfri købsoplevelse, uanset hvordan kunderne handler.

Via en central content-hub baseret på Umbraco laver EET indhold, som sendes ud på alle kundevendte kanaler. Dermed slipper man for dobbeltarbejde og flere parallelle arbejdsprocesser. Fra content hub sendes indhold til alt fra, Adnuntius (personaliseret indhold), MemSource og Oracles marketing automation-værktøj.

For at sikre en stabil og kontinuerlig drift af ecommerce-løsningen har man lavet en Infrastructure-as-Code-løsning. Det betyder helt konkret, at løsningen kan genoprettes, hvis den af forskellige årsager skulle gå ned. Ved servernedbrud, hackerangreb eller andre utilsigtede hændelser kan hele forretningsmiljøet genskabes med et klik. Det er kernen i EETs ambitiøse disaster recovery-plan.

Resultat

I et år hvor elektronikbranchen oplevede et generelt faldende salg, formåede EET at øge toplinjen med 8% til 4,6 milliarder kroner i 2022. 90% af omsætningen hentes uden for Danmark. Den robuste og skalerbare forretningsmodel har de seneste 10 år præsenteret en CAGR på 12,3% i omsætning.

Ambitionen frem mod 2025 er en omsætning på 7,5 milliarder kroner. Den ambition er i høj grad båret af en omfattende og gennemtænkt arkitektur samt en digitaliseret værdikæde bygget til effektive ekspansioner, lokal forankring og tilstedeværelse på forskellige markeder og markedsforståelse i alle vækstmarkeder.

Væksten og ekspansionen foregår uden, at man går på kompromis med det allervigtigste: kunderne og købsoplevelsen. Siden 2019 er kundetilfredsheden målt på NPS vokset fra 26% til 36%. Det er bemærkelsesværdigt for en branche, hvor gennemsnittet ligger på 3,9%.

I samme periode er antal medarbejdere steget fra 550 til 750, men lønprocenten (løn/salgsprofit) er samtidigt faldet fra 56% til 43%. En klar effektivitetsgevinst, der også er et resultat af den unikke ecommerce-løsning, som sikrer en øget selvservicering og en generel bedre prioritering af den enkelte medarbejders tid og opgaver.

71% af alle ordrer modtages digitalt via EDI eller webshoppen. Selv blandt kunder, der ikke handler online, spiller den digitale løsning en nøglerolle i kunderejsen: ved ordrer der modtages via telefon eller mail har kunden i 65% af tilfældene besøgt webshoppen samme dag, som ordren er indsendt.

Med IoC-løsningen kan hele det forretningskritiske digitale forretningsmiljø genskabes på få timer, såfremt løsningen skulle rammes af et nedbrud eller andre utilsigtede hændelser.

Opsummerende kan det siges, at EETs enestående B2B-forretning vokser år for år i omsætning, produktkatalog og kundetilfredshed. Det er en digital succeshistorie, som fortsætter med at buldre videre de kommende mange år.

EET Group

Dennis

Funk

Vertica

Uffe

Meiner

Samarbejdspartnere


Billeder