Q8 Erhverv er presset af konkurrenter og et organisk faldende marked for brændstof. Derudover er en kørende salgsstyrke og en telefonbaseret kundeservice dyr.
Sammen med Q8 viste vi i en business case, at et kombineret selvbetjenings- salgs- og redskabsunivers for 80% af den samlede kundegruppe som udgøres af ikke-key accounts, ville give økonomisk mening. Udfordringen var dog at forankre dette univers i en silobaseret organisation med mange stakeholders og at målrette funktionalitet mod en ganske bred målgruppe.
Universet skulle rumme salg, selvbetjening og utilities og løfte Q8s erhvervstilbud fra en række fragmenterede services til en samlet, betydende offering for alle ikke key-account erhvervskunder, uanset branchevertikal.
KPIer blev fastsat som 1) øget omsætning på målgruppen (ikke key-accounts), 2) retention på målgruppen, 3) mindskede akkvisitionsomkostninger og 4) øget krydssalg mellem kategorier, uden at øge omkostninger til salgsstyrken samt 5) øget brug af selvbetjening og dermed en mindsket belastning på kundeservice, ikke mindst ifm. flådekort (leasingselskaber, taxa mv.).
En B2B applikationsplatform, der 1) lader brugeren at segmentere sig selv ved at vælge apps, der passer til hans/hendes virksomhed og rolle, 2) stiller kundens egne data til rådighed for ham/hende selv og for en mere målrettet marketingindsats, end tidligere muligt og 3) lader de enkelte forretningsenheder hos Q8 lancere ny, personaliseret funktionalitet ind i applikationsplatformen, uden at skulle føle ejerskab for hele løsningen. Platformen rummer al generisk funktionalitet, som beskedfunktion, integration til bagvedliggende datakilder, "app store", så de enkelte forretningsenheder blot skal definere egne KPI'er, en del-målgruppe og ønskede funktioner for at lancere ny funktionalitet ind i den.
Platformen rummer således potentielt hele Q8 Danmark B2B-forretning i DK og SE, men stiller ikke krav til en samlet indsats på tværs af forretningsenheder.
De forretningsenheder, der ønsker at accellere udvikling af digitale services kan gøre det med meget lidt koordinering med andre mere konservative dele af forretningen.
Kunden oplever qua personalising og selvsegmentering en høj grad af relevans i det digitale tilbud.
Filmen giver kun et overfladisk indblik i fordelene for organisationen. Det, at løsningen i sin arkitektur er tænkt ind i organisationen og som applikationsplatform i stedet for et konventionelt, monolitisk extranet er afgørende for, at platformen fik traction og for, at den kan udvikles løbende på tværs af forretningsenheder og leverandører.
Designet er fuldt responsivt for at understøtte de mange mobile use cases, vores research påviste.
Vi kan desværre ikke tilbyde et login til løsningen, da login kræver et B2B Kundeforhold til Q8 Erhverv, men vedlægger en samling screenshots fra staging-server.
Uafhængige forretningsenheder i Q8 Erhvervs er i øjeblikket i færd med at design og udvikle nye apps, som udover en ressourcemæssig planlægning hos IT ikke kræver en samlet koordering eller en ændring af platformens design.
Den marketingmæssige effekt vi regner med at se qua platformens evne til at målrette kommunikation mod enkelte brugere udfra adfærd og selvsegmentering er ikke indløst endnu.
Arbejdet med at populere platformen med funktionalitet fortsætter i 2017 og platformen lokaliseres til det svenske marked i 2017/2018.
Fortroligt data og casefilm er fjernet inden offentliggørelse/DDA