Promocodes of Conduct

Publicis Groupe Danmark

for

Elgiganten

Kategori :

Type :

andet

Strategi

Gaming skal være sjovt, men toxic adfærd – flaming, trolling og chikane – ødelægger oplevelsen for millioner af spillere. 76% af gamere har oplevet personlig chikane online. Sammen med Astralis og Elgiganten satte vi os for at skabe en kulturændring i gamingmiljøet. Men hvordan får man spillere til at ændre adfærd i et konkurrencepræget miljø, hvor trash talk er normen? Svaret lå i videnskaben: Nyere forskning viser, at løfter – især når de er offentlige eller skrevet ned – øger sandsynligheden for adfærdsændring.

Løsning

Vi gjorde løfter om til noget, gamere virkelig elsker: rabatkoder. Men ikke bare almindelige koder. Promo Codes of Conduct var ekstreme, opsigtsvækkende – og helt modsat det normale hvor promokoder er ultrakorte som fx SPRING25”. Vores koder var umulige at overse, og samtidig forpligtede gamerne sig med dem til at spille med respekt. For eksempel:

JEGLOVERATJEGIKKEVILRAGEELLERGÅAMOKPÅMINEMATESBARE
FORDIDEIKKEKASTERENGRANATELLERENMOLONÅRMODSTANDEREN
RUSHERAOGVIDERFORTABERDENROUNDGLHF

De ekstreme, lange promokoder fungerede ikke kun som incitamenter, men også som kommunikationsværktøj – en slags visuel "kontrakt", der skabte både opmærksomhed og forpligtelse

Disse koder var ikke kun funktionelle, men i sig selv en kreativ aktivering, der skabte en stærk visuel og viral effekt. Initiativet blev lanceret under BLAST Premier, i partnerskab med Astralis – et af verdens mest ikoniske Counter-Strike teams – som brugte deres platform til at fremme budskabet. Sammen med Astralismedlem og gaminginfluent @Ministern, aktiverede vi gamermemet "For helvede Palle!" og satte ind i en helt ny kontekst. Kampagnen blev derudover forankret i digitale medier, OOH samt på Elgigantens webshop.

Resultat

Det blev kort og godt den mest succesfulde salgsaktivering i Elgigantens gaminghistorie målt på engagements, trafik og salg.

Promo Codes of Conduct forvandlede en videnskabelig indsigt til en underholdende, effektiv og digitalt drevet løsning. Kampagnen brugte et digitalt redskab, promokoder, på en helt ny måde og er et forskningsmæssigt forankret bud på at skabe reel adfærdsændring.

Det aktiverede gamingmiljøet gennem strategisk medieudnyttelse og skabte overskrifter i både danske og internationale gamingmedier.

Elgiganten

Nikolaj Kongsberg

Gaming Lead

Nanna Valentiner

Marketing Manager

Therese Røsland Skov

PR Manager

Jimmi Frederiksen

Nordic Martech Solutions Manager

Publicis Groupe Danmark

Michael Hagen

Client Lead

Magnus Grønnebæk

Art Director

Stine Foss

Art Director

Jakob Lykke

Creative

Sebastian Jensen

Creative Director

Samarbejdspartnere

Astralis
Gaming Partner
Dentsu
Mediebureau

Billeder

Watch Video