Hvordan skaber man et digitalt UI til et nyt besøgscenter for et af landets største brands, som både er brandets historie og DNA værdig, gør en relativt kompleks købsoplevelse simpel og inviterer til at gøre oplevelsen så spændende som muligt?
Det var de brændende spørgsmål, der lå til grund for UI-løsningen for det nye Home of Carlsbergs fysiske og digitale oplevelser.
Selve arbejdet med at skabe UI’et startede med en omfattende dataanalyse af online-søgninger, samt feedback fra Carlsbergs kundecenter. Derudover lavede man et benchmark af topattraktioner verden over for at sikre, at brugernes forventninger blev matchet, og foretog en lang række ikke-modererede brugertests.
Helt konkret var der nogle udfordringer ved det gamle besøgscenter (Visit Carlsberg), der skulle adresseres:
Kun 6,4% af adgangsbilletter blev solgt online
• 74% af gæster var walk-ins
• Intet incitament for at købe billetter online
• Uudnyttet cross-sell potentiale
• Uudnyttet trafik til hjemmesiden – 475.000 besøg om året
Ingen kapacitetsstyring på billetsalg
• Gæster kommer på samme tid, hvilket skabte en dårlig oplevelse
• Mange døde perioder uden gæster
• Svært at optimere medarbejderplanlægning
Meget begrænset dataindsamling på gæster – Data på under 2% af gæsterne
• Begrænset forståelse for målgrupper, segmenter og deres adfærd
• Ikke muligt at samle feedback fra gæster
• Ingen efterfølgende dialogbaseret marketing
• Intet at tilbyde gæsten i deres ”efter besøg”
Hele UI'et for websitet er nøje designet til at matche historien, arven og identiteten fra det gamle Carlsberg-bryggeri på Valby Bakke. Fra fonte til farver og interaktioner er hver eneste detalje omhyggeligt udvalgt for at skabe en sammenhængende og meningsfuld brugeroplevelse, der sætter scenen og stemningen for oplevelsen, allerede når man besøger hjemmesiden og booker billetten.
Farvepaletten låner særligt fra Gamle Carlsbergs røde, grønne og gyldne nuancer, der understøtter små mikroanimationer på knapper og interaktionselementer, som bidrager til en ubesværet brugerrejse hele vejen.
UI'ets rene design skaber en klar og tydelig følelse af enkelthed og tilgængelighed. Alle oplysninger er præcist grupperet og organiseret, hvilket gør det nemt for brugeren at finde det, de søger efter.
Muligheden for at booke og planlægge sit besøg hjemmefra var en af de primære udfordringer, som blev identificeret i den strategiske planlægning. Her har vi - gennem dynamic pricing - udviklet et online bookingsystem, der automatisk giver mulighed for at se, hvornår billetterne er billigst, så man på den måde kan undgå de tidspunkter, hvor der er allertravlest, og nyde udstillingen i ro og mag.
Når man så ankommer, får man et digitalt (RFID - “Radio Frequency Identification”) armbånd, som både fungerer som billet og mulighed for at gemme sine oplevelser undervejs. Så når man f.eks. brygger sin egen øl og giver den sit eget, personlige mærkat, kan man gemme den på sit armbånd. Udstillingen er nemlig tænkt som en rejse, der ikke stopper, når man kommer hjem.
Som en vigtig sidste detalje er UI-designet ikke kun implementeret digitalt, men også gennemført i hele den fysiske oplevelse i selve Home of Carlsberg - i materialevalg, skilte, digitale skærme og så videre.
UI’et har spillet en afgørende rolle for, at alle kerneproblematikkerne fra det strategiske grundlag er blevet løst over al forventning. Onlinesalg er øget drastisk, kapacitetsstyring er løst gennem bl.a. dynamic pricing, og dataindsamling vokset eksplosivt gennem det digitale armbånd. De umiddelbare resultater siden åbningen d. 1. December er imponerende:
• Fra 6,4 til 60% af billetterne solgt online, i en branche hvor walk-ins og tredjepartssalg fylder meget
• Øget konverteringsrate fra 1,71% til 4,3% for online billetsalg
• Øget krydssalg og add-ons på mellem ølsmagninger fra 9,9% til 25% og guidede ture fra 7,6% til 19%
• Spredning af gæster i løbet af dagen og forbedring af gæsteoplevelse på baggrund af timeslots
• Flere gæster på ”døde” dage (mandag-onsdag) grundet dynamiske priser
• Lavere personaleomkostninger i fysisk billetcenter grundet online og self-service salg
• Lavere personaleomkostninger i bookingafdelingen da B2B bookinger flyttes online med
kundegruppespecifikke produkter og priser
• Optimeret planlægning af personalebemanding pga. forecasting af solgte billetter
Vi indsamler nu førstepartsdata på besøgende:
• Fra data på 1,98% af fysiske gæster til 39,4% igennem online salg og RFID (RFID - “Radio Frequency
Identification”) armbånd
• Stigning i vurderingen af den overordnede besøgsoplevelse fra 4,2 til 4,7 på Google Business Profiles, hvilket er
den højeste score overhovedet i branchen
• Høj NPS score på 88 for hele gæsteoplevelsen
• 28,72% af de fysiske gæster besøger det efterfølgende indholdsunivers på hjemmesiden
• 3,2% af besøgende på websitet tilmelder sig nyhedsbrevet
• Etablering af personaliseret marketing
• Stigende antal af ambassadører, der deler ders digitale minder på sociale medier
Home of Carlsberg er desuden med til at styrke brandets - og hele Danmarks - internationale tilstedeværelse. Siden åbningen er Home of Carlsberg blevet nævnt som en vigtig turistattraktion i medier som The Guardian, Corriere della Sera, Le Monde og ikke mindst Timeout, hvor udstillingen blev nævnt som en af de “24 bedste ting at gøre i hele verdenen i 2024”.
Derfor siger vi: Best digital experience in town? Probably.