Pisner Lancering

Mensch

for

Landbrug & Fødevarer

Kategori :

Type :

Vinder af PR

SØLV - PR
PR-sølvet går til et komplekst og ret usexet budskab, som er blevet kommunikeret gennem et yderst modigt produkt: Pisner-øllen. Det vanskelig emne er blevet oversat til en spændende historie, målgruppen er blevet involveret digital i både navn og design, der er blevet holdt kog i gryden igennem en lang kampagneperiode og Pisner har nået flotte PR-resultater – også i udlandet. Skål og tillykke!

Baggrund

Gammelt pis på nye flasker - Lancering af øllen Pisner

I 2015 lancerede Landbrug & Fødevarer aktiviteten Beercycling på årets Roskilde-festival, hvor der blev opsamlet urin fra festivalgæsterne i særlige tanke. Formålet med eventen var at demonstrere Landbrugets evne til at tænke innovativt indenfor recirkulering, da den offentlige debat ofte kun handler om landbrugets evne til at sprede pesticider mm.

Der blev indsamlet 55.000 liter urin og efterfølgende blev urinen spredt på maltbygmarker og brygget hos det økologiske bryggeri; Nørrebro Bryghus. 2 år efter, i 2017, var Landbrug og Fødevarer klar til at levere den øl tilbage til gæsterne, som de selv havde leveret gødning til.

Løsning

Det var ikke nok, at festivalgæsterne havde leveret pisset. I forbindelse med lanceringen af øllen skulle de også være med til at levere navnet til øllen, designet på flasken og prøvesmage øllen undervejs i processen. Via sociale medier og samarbejde med P3 blev der indsamlet et hav af navneforslag, og det bedste blev afgjort ved afstemning. Også designet på øl-etiketten blev bestemt af danskerne via en afstemning. Og festivalgængere, der havde doneret deres pis, blev rekrutteret til at prøvesmage øllen undervejs.

Nu havde danskerne leverede pisset, navnet, og designet. Og nu havde de i den grad fortjent en øl.

Eneste udfordring var blot, at øllen alligevel ikke kunne få adgang til Roskilde Festival pga. en kontrakt med en anden ølproducerende hovedsponsor. Faktisk så man den helst ikke i Roskilde.

Man kunne tage pisset ud af Roskilde Festival, men man kunne ikke tage Roskilde Festival ud af pisset, og alle dem der havde doneret gødning til Pisner, skulle have deres investering tilbage.

Derfor blev der arrangeret en stor opvarmnings-event til Roskilde Festival på Axeltorv i København, hvor man uddelte gratis Pisner til alle. På Sociale medier, outdoor, print og online medier blev danskerne inviteret på en gratis Pisner før festivallen, så alle kunne smage beviset på, at recirkulation ikke bare er det rene pis. Også på Nørrebro Bryghus blev der afholdt event.

Resultat

• Estimeret reach på 300 millioner via presseomtaler i internationale mediersom: CBS News, World News, International Business Times, BBC News Day (Radio), USA Today, Huffington post, britiske NME og amerikanske Pitchfork mm.
• Mere end 50 omtaler i danske trykte medier.
• Film og posts om Pisner på sociale medier estimeres at have overgået 50 millioner visninger.
o Alene en film-post på 9gag resulterede i 25.000 likes, 6.400 delinger, 4,9 mio. visninger.
• På Twitter blev #Pisner stort, og på blot fem dage blev historien eksponeret for mere end 40 mio. mennesker.
• Der var 2780 mentions alene mellem d. 6. - 10. maj
• Der blev udleveret og solgt 50.000 flasker i sommeren 2017. Efter henvendelser fra
bla. USA, Australien, England, Tyskland, Holland, Italien, Frankrig, Belgien, Norge, Sverige, Island, Polen, Israel mm. er der netop produceret yderligere 25.000 stk.

Lisbeth Olsgaard:
Vi har aldrig haft så succesfuld en kampagne målt på omtale og kendskab hos Landbrug og Fødevarer. Og det er tilmed gjort for et mediebudget på under 300.000 kr. Vi har med Pisner bevist, at også når det gælder recirkulering og bæredygtig fødevareproduktion, er dansk landbrug med helt fremme ift fremtidens innovative løsninger.

Landbrug & Fødevarer

Lisbeth Olsgaard

head of Branding

Mensch

Frederik Preisler

Partner, Kreativ Direktør

Christina Tønnesen

Managing Partner

Andrew Smart

Partner, Kreativ Direktør

Samarbejdspartnere

Nørrebro Bryghus
Bryg af øl
Prikken Design & Produktion
Produktion og praktisk håndtering af eventbar

Billeder

Watch Video