2. JUNI 2022

Open Minds – helping the next generation

&Co. Productions

for

momondo

Kategori :

Type :

Baggrund

Hvordan får vi den næste generation til være mere tillidsfulde og open mindede?
Vi er blevet mindre tillidsfulde overfor andre mennesker og kulturer end vi var for bare 5 år siden. Det kommer nok i bag på de fleste. Det overraskende er, at det særligt gælder den unge generation, hvor kun 36%* mener, at man kan stole på andre mennesker. Tolerance er et højaktuelt emne. Men hvordan involverer man forældre og lærere aktivt og hvordan flytter man børn og unge fra en holdning til aktivt at ændre deres adfærd?

Let’s Open our World – for the next generation.
I 2016 lancerede momondo purpose platformen ”Let’s Open our World”, med det formål at starte et movement for en mere åben verden.

Som udgangspunkt for lanceringen offentliggjorde momondo rapporten ”The Value of Travelling”, der viste, at vi bliver mere og mere intolerante og at tendensen er mest markant hos de unge. Rapporten viste samtidig, at rejser er med til at gøre folk mere tolerante.

Med lanceringen af The DNA Journey fik momondo skabt opmærksomhed omkring problemstillingen med et positivt budskab om, at vi har mere til fælles, end vi tror og momondo indledte et samarbejde med CISV International for at gøre en aktiv indsats i forhold til den unge generation.

CISV er en global non-profit organisation, der uddanner og inspirerer børn og unge til at blive informerede, ansvarlige og aktive globale borgere, og gøre en positiv forskel i deres lokalsamfund og i verden.

Samarbejdet består bl.a. af momondo’s sponsorering af en CISV-Village i Brasilien, hvor 48 forskellige 11-årige børn fra hele verden i sommeren 2017 mødtes i en hel måned for at lære hinanden at kende og knytte globale venskaber på tværs af køn, kultur og religion.

Som en aktivering af dette sponsorship lancerede vi ”dear mom and dad” initiativet, der har til formål at sprede budskabet om, at når børn i en tidlig alder får mulighed for at møde andre nationaliteter, kulturer og religioner, kan vi øge tolerancen i verden.

Det er en dokumentar optaget i CISV-Villagen i Brasilien og er en del af et langsigtet purpose initiativ, hvor vi sammen med CISV International har udarbejdet undervisningsmaterialet ”Open Minds”, der kan hjælpe børn med at blive mere åbne og tolerante via øvelser, der viser de har meget mere til fælles med børn fra andre lande, end de tror.
*The Value of Travelling report bygger på svar fra 7.500 respondenter i 15 lande.

Løsning

Open Minds sees no borders.
Medielandskabet er fyldt med frygt og negative historier. Derfor kan man nemt føle, at der ikke rigtig er noget at gøre ved tingene. Vi kan ikke ændre verden med optimisme alene, men ved at minde os om, at ingen er født med fordomme, kan vi få folk til at tænke over deres fordomme og skabe håb om, at vi rent faktisk kan gøre noget for at skabe en bedre verden – for den næste generation.

Derfor udarbejdede vi en flerstreget strategi som skulle sikre reach der starter samtaler og værktøjer som forankrer viden gennem undervisningsmateriale til skoler.

1) Film: Et globalt budskab for en mere tolerant verden (reach+omtale).
Problemstillingen er alvorlig men tonen er menneskelig, opløftende, emotionel og skaber håb om en bedre fremtid. Netop fordi børn er gode til at sige sandheden, valgte vi at få børnene til at skrive om deres oplevelse af at være hjemmefra og møde børn fra hele verden. Børnene skrev et postkort, da de netop var ankommet i campen og endnu et postkort 14 dage efter. På denne måde får vi skabt en global historie med et globalt budskab med børnenes egne ord.

Postkortene fortæller den enkle og smukke historie om, hvordan vi frygter det vi ikke kender, og hvordan vi ved at lære folk at kende faktisk opdager, at vi har langt mere til fælles, end man skulle tro. Det er en menneskelig historie, der understreger, at hvis børn kan finde ud af det, kan vi andre også.

2) Fra holdning til samfundsmæssig handling (værktøjer).
momondos sponsorat er med til at sætte handling bag vores ord om at skabe en bedre verden. Men skal man for alvor gøre en forskel, er det afgørende, at man som virksomhed bidrager samfundsmæssigt.

Skoleinitiativet ”Open Minds” er det første skridt i denne retning. Det er et globalt initiativ udarbejdet i samarbejde med CISV International, børn og skolelærer.

Open Minds består af 2 øvelser rettet mod børn i alderen 10-15 år.
Undervisningsmaterialet er oversat til 7 sprog og kan downloades gratis på letopenourworld.com, hvor der udover ”dear mom and dad” også er 2 film, der viser de to øvelser og skaber aktualitet omkring problemstillingen.

Analysen ”The Value of Travelling” viste, at næsten 70% af forældre mener, at tolerance og respekt er de vigtigste kvaliteter, børn kan lære hjemmefra. Og derfor var strategien at fokusere på både de voksne og lærere, som den primære målgruppe.

Resultat

Open Minds er momondo’s seneste purpose initiativ.
Filmen, dear mom & dad, som var første del af udrulningsstrategien, fik over 12 millioner views. Filmen sætter fokus på problemstillingen og med den sociale indsats samlende verdenspressen filmen op og det lykkedes at få massiv global medie omtale.

Anden del af udrulningsstrategien var at aktivere forældre og særligt lærerne som tog tiltaget til sig og over 1.500 skoler har indenfor en uge downloadet det nye globale undervisningsmateriale målrettet skolebørn i alderen 10-15 år.

Our Colourful World er en enkel aktivitet, som tager fat om dette problem. Aktiviteten forklarer stereotyper og demonstrerer, hvordan de bruges – selv ubevidst. Målet med øvelsen er at vise, at vores verden er mangfoldig og farverig, at steder ikke kan sættes i kasser, og at de fleste af os har meget mere til fælles med mennesker fra andre lande, end vi nogensinde havde forestillet os.
Filmen og undervisningsmaterialet fik massiv media og vi opnåede en reach på over 110.000.000 impressions.
Total engagement (likes, comments, shares and video views): 7,873,911
Total reach to date: 14,539,977
Total engagement rate = 54%

Vi fik startet samtale i medierne globalt, hvilket blev til i alt 340 presseklip.

Vi fik massiv omtale i både forbruger-, fag- og marketing-medier. Highlights inkluderer:
• YAHOO Finance (US): https://finance.yahoo.com/news/data-shows-younger-generations-trust-060000533.html (66.181.000 UV*)
• Nettavisen (NO): https://reisetips.nettavisen.no/slik-skal-momondo-fremme-toleranse-pa-verdens-basis/ (4.700.000 UV)
• Metro (NL): https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/10/millennials-hebben-het-minst-vertrouwen-in-medemens(4.000.000 UV)
• Sapo (PT): https://viagens.sapo.pt/viajar/viajar-mundo/artigos/os-5-paises-que-mais-valorizam-a-tolerancia (2.182.560 UV)
• Little Black Book (UK): https://lbbonline.com/news/letters-home-from-brazil-reveal-the-importance-of-cross-border-friendships/(100.000 UV)
• Adnews (BR): https://adnews.com.br/publicidade/tornar-o-mundo-mais-aberto-com-foco-nas-criancas-e-proposta-da-momondo.html(645.000 UV)
• Markedsføring (DK): https://markedsforing.dk/artikler/kampagner/momondo-vil-l-re-b-rn-tolerance (42.000 UV)

Derudover blev ’Dear Mom and Dad’ udpeget som “Social Project of the Day” af det nationale, russiske medie Rambler:
https://afisha.rambler.ru/kids/38257852-sotsialka-dnya-momondo-vospityvaet-v-detyah-tolerantnost/ (8.800.000 UV)

* (unique monthly visitors)

momondo

Per Christiansen

VP, Marketing

Allan Askov Christofferesen

Global Partnership & Activation Director

Helle Goodstein

Campaign Director

Denise Farrar

Communications and Fundraising Manager CISV

&Co. Productions

Mads Hemmingssen

Director

Anders Toustrup Darre

Producer

Allan Stenild

Producer

Nicholas Bluff

Director Of Photography

Dennis Stenild

Editor

Nurali Kushkov / Cameo

Colourist

Dennis Lee

Music and sound design

Watch Video