OK Home

Shape ApS

for

OK a.m.b.a.

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Langt de fleste danskere forbinder OK a.m.b.a og det røde logo med tankstationer, men OK er meget mere end det. OK er hele Danmarks energiselskab med landets største sortiment af energiprodukter, herunder el. I mange år har OK arbejdet stenhårdt på at levere en god service til vores el-kunder, hvilket resulterede i landets højeste kundetilfredshed blandt elselskaberne i 2023 med en kundetilfredshedscore på 72,5/100 (jvf. EPSI-rapporten).

El og elpriser ligger mange danskere på sinde - dels qua energikrisen, de volatile priser kombineret med den grønne omstilling, som foregår i vores samfund.
Over hele landet er vi ved at omstille os til bæredygtige energiformer bl.a. illustreret af en hastigt voksende grøn dansk bilpark. Men omstillingen for den almene dansker er ikke nem og ej heller uden omkostninger. Energi har udviklet sig fra fra at være et lavinvolveringsprodukt til i dag at have en langt højere grad af engagement - bl.a. qua de volatile priser omkring opladning af biler.

OK er som koncern fast besluttet på positivt at bidrage til denne rejse og tage ansvar for den grønne omstilling. OK har meldt ud, at den grønne omstilling skal være tilgængelig for alle - og til gavn for alle. Det er netop gennem denne linse, lanceringen af OK Hjem-appen skal ses - så danskerne kan tage kontrol over energiforbruget i deres hjem bl.a. via den omfattende og detaljerede elpris-feature.

Løsning

OK Hjem fokuserer på at give markedets bedste el-overblik - herunder at give det fulde overblik over elprisen time for time, og guider den enkelte bruger til at spare på elregningen og forbruget gennem simple tiltag. Der eksisterer allerede mange apps med fokus på elpriser og forbrug, men i ‘Insights-teamet’ har vi via brugerundersøgelser fundet ud af, at der er et langt større behov for customisering end hvad de tidligere løsninger har tilbudt. Det er ikke tilstrækkeligt med en one-size-fits-all, når det kommer til elpriser og energiforbruget i hjemmet, da vi alle har forskellige fokuspunkter og tilgang til at læse data’en. Derfor er vi gået all-in på customisering med det formål at lave markedets bedst designede elpris-feature. Graferne kan customiseres udfra en række parametre som:

- Simpel eller advanceret visning af priser, således at priserne kan indstilles efter enten totalpris eller totalpris inkl. afgifter
- Ensfarvet eller multifarvet grafvisning, således at grafen kan aflæses efter præferencen.
- Højde på graf - således at grafens udsving kan varieres i dens tydelighed
- Prisinterval - mulighed for at definere sine egne prisintervaller for hvorfor prissætning er lav, middel og høj. En funktionalitet som er efterspurgt af vores elbilsejere.

Vores fokus er på ikke nødvendigvis at lave branchens bredeste featuresæt, men at lave den mest efterspurgte og essentielle funktionalitet til det bedste, som er i markedet. Der er fokus på detaljerne og arbejdet på at skabe det absolut bedste overblik over elpriser skræddersyet til brugeren. Gennem minutiøse designvalg og en nidkær detaljegrad i produktudviklingen er der tænkt over alt fra farver, til ikoner, animationer ved hver interaktion, haptisk feedback mm. Resultatet er en sublim brugeroplevelse, der eliminerer friktion ud over det sædvanlige.

Udover at bygge en stærk in-app brugeroplevelse, har vi sørget for at trække den mest relevante information ud i operativsystemet til brugeren, således at man via Widgets kan tilgå timepriserne uden at skulle åbne appen. Det mener vi er en helt OK service til brugeren.

Udover at se el-priserne kan man via app’en få adgang til ens faktiske forbrug, således at man har nem adgang til at monitorere ens forbrug. Udover at give overblik over dit faktiske forbrug etableres der via appen også en serviceorienteret tilgang til at tilbyde brugeren tips & viden til hvordan man kan nedbringe sit forbrug, se sit forbrug i kontekst af andre boligejere mv. Således nedbrydes kilowatt-timer til noget langt mere handlingsorienteret for brugerne.

Resultat

Resultatet taler sit tydelige sprog, og den høje grad af personalisering i vores elpris-feature værdsættes af danskerne. OK Hjem er den bedst bedømte elpris-app i App Store med en rating på 4,5 fordelt på +5.000 app store anmeldelser, og det er på trods af appens relativt begrænsede feature-sæt på nuværende tidspunkt.

- Downloads +319% YoY 22 vs. 23
- Sessions +221% YoY vækst i unikke aktive brugere
- Engagement: +11 sessioner per bruger per mdr.

Lanceringen af OK Hjem har været en vigtig milepæl i OK’s forretningsstrategi. Appen har kontinuerligt rangeret som den mest downloadede energi-app i produktivitets kategorien i App Store i 2024.

Vi kan i al beskedenhed sige, at vi allerede tilbyder landets mest omfattende app til bilejerne. Med OK Hjem har vi nu appen, som skal være den altomfattende kanal for husejere og vores el-kunder. Dette kanalmix gør, at OK står stærkt positioneret i deres engagement med eksisterende som fremtidige kunder, og de behov den grønne omstilling betyder for forretning.

OK a.m.b.a.

Mikkel Kaczmarek

Teamleder

Casper Køpke

Digital Product Manager

Kathrine Bock

App Konsulent

Katrine Østergaard Knudsen

App Konsulent

Line Hansen Bertelsen

Projektleder

Lene Juel

Head of Digital

Shape ApS

Kristian Friis

Managing Director

Mathias Emil Mortensen

Team Lead

Damir Sasivarevic

Team Lead

Thomas Attermann

Team Lead

Allan Aurelius

Creative Director

Karoline Paarup

Design Lead

Michelle Aamann

Designer

Olivio de Freitas Cardoso Mutaquiha

Developer

Martin Stamenkovski

Developer

Alessio Nossa

Developer

Jonatan Nielavitzky

Platform Lead

Ziv Lavee

QA Engineer

Adrian Blanco

Platform Lead

Zlatan Stadler

Developer

Phong The Pham

Developer

Daniel Mejlvang Rasmussen

Developer

Selim Mouelhi

QA Engineer

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video