Den danske transportsektor befinder sig midt i en fundamental transformation, hvor elbiler, nye reguleringer og skiftende forbrugeradfærd skaber helt nye konkurrencevilkår. I 2024 udgjorde elbiler over 40% af alle nye bilsalg, og med denne udvikling opstår der både nye muligheder og øget konkurrence. Techvirksomheder, el-leverandører og EV pure players har gjort deres indtog på markedet, hvilket betyder, at traditionelle brændstofleverandører som OK må gentænke deres rolle og værditilbud.
I en verden, hvor mobilen er blevet den primære digitale platform, har OK’s strategi været at skabe en friktionsløs, intelligent og værdiskabende mobiloplevelse for bilister. Uanset om brugeren skal tanke, lade, parkere eller vaske bilen, skal OK-appen gøre det nemmere, hurtigere og mere intuitivt end dets konkurrenter og derigennem skabe en konkurrencemæssig fordel i et commoditized marked.
OK’s strategiske afsæt er baseret på en balanceret menneskelig og forretningsmæssig tilgang:
- Menneskelig udfordring: Bilister ønsker en enkel og sammenhængende oplevelse, men de oplever ofte, at digitale løsninger er fragmenterede og kræver flere forskellige apps eller fysiske kort.
- Forretningsmæssig udfordring: OK ønskede at øge kundeloyalitet og engagement ved at samle fire centrale services (brændstof, elbilopladning, vask og parkering) i én platform, der forenkler bilistens dagligdag.
For at løse disse udfordringer har UX- og insights-teamet systematisk arbejdet med at indsamle feedback fra brugere gennem App Store-anmeldelser, brugertests og transaktionelle- og adfærdsanalyser. Disse indsigter har drevet en designvision, hvor mobilen er omdrejningspunktet for en problemfri og integreret kundeoplevelse.
I 2024 gennemgik appen et stort redesign, der skulle konsolidere OK’s samlede produkttilbud, og gøre komplekse funktioner som elbilopladning og parkering endnu mere intuitive. Specielt ladning indeholder mange forskellige ladesituation fra hjemmet, til offentlig og ladning på arbejdet. Målet var at sikre, at mobilen i sig selv blev ‘et produkt’ og at kunne understøtte de forskellige behov man har som henholdsvis tanknings- og opladningsbruger, således at det ikke blot er et supplement til fysiske touchpoints, men en central platform, hvor bilisten kan håndtere alle sine behov med få klik.
Gennem denne strategi har OK skabt en app-first-løsning, der ikke bare følger udviklingen – men sætter nye standarder for digital innovation inden for mobiloplevelser i energi- og transportbranchen.
OK-appen er udviklet til at være bilistens ultimative digitale værktøj og udnytter mobilens unikke potentiale til at skabe en problemfri og intelligent interaktion med brugeren. Appen er opbygget efter et ‘super-app’ koncept, hvor der integreres adskillige forretningsben, så der etableres et forretningsmæssigt potentiale for kryds- og opsalg. Det er gjort gennem et værditilbud, som er meningsfuldt for brugeren - nemlig at være bilistens cockpit. Derudover er der også etableret adskillige funktionaliteter som understøtter en rådgivende rolle overfor brugeren - f.eks. via bilregnskab.
Hvad gør OK-appen unik?
1. Intelligent personalisering & dynamisk forside
Appen tilpasser sig brugerens kontekst, lokation og aktive tjenester. Hvis en elbilist åbner appen, fremhæves opladning automatisk. Hvis brugeren allerede har startet en parkering, vil parkering være let tilgængelig på forsiden. Dette gør det nemt og hurtigt at finde de mest relevante funktioner.
2. Appen som Service Commerce platform
OK Appen ønsker at gå videre end kun at facilitere transaktionen. Derfor er der også indlejret andre værdiskabende funktionalitet for brugeren:
- Øget gennemsigtighed via en ny “bilregnskab”-feature, der giver overblik over de samlede driftsomkostninger for din bil
- Tilknyttet loyalitetskoncept herunder med integration med Coop medlemskab og sponsorstøtte
- Reminders om at starte parkering, så man undgår en bøde
- Nem, og gratis, adgang til kvitteringer
- Planlagt opladning ift. din slutdestination, det økonomisk bedste tidspunkt og/eller grønneste.
3. Mobil som primært touchpoint – dyb OS-integration
OK har sørget for, at appen ikke kun fungerer “i appen”, men også sømløst integreres med OS touchpoints som CarPlay, Siri, widgets og QR-koder på ladestandere. Brugerne kan:
- Starte en ladning ved at scanne en QR-kode direkte på standeren
- Stoppe/forlænge en parkering eller ladeboks via Siri-kommando eller Live Activities
4. Bæredygtighed og grøn omstilling gennem digital tilstedeværelse
OK-appen er en central driver i OK’s strategi for grøn mobilitet. Ved at gøre det nemmere at oplade elbiler og forstå sit forbrug, understøtter appen den grønne omstilling med:
- Optimeret elbilopladning, hvor brugeren kan planlægge sin opladning, når elpriserne er lavest
- Roaming-løsning for elbiler, hvor OK-appen kan bruges til opladning på tværs af flere ladeoperatører såsom Clever og E-On
5. Loyalitetsfunktionalitet som skaber tilhørsforhold
Vi har desuden integreret de forskellige loyalitetskoncepter, til at understøtte et bredere forhold end det transaktionelle.
- Der tilbydes Coop bonus point ifbm. transaktioner i appen.
- Tilknytning af en lokal sportsklub eller andet godt formål. Landsdækkende med over 2.500 lokale klubber og foreninger tilmeldt.
OK-appen har leveret markante resultater, der beviser dens effekt både på brugeroplevelsen og forretningsmæssig succes. Brugertilfredsheden udnyttes desuden som et understøttende element for OK brandet, hvor appen i lige så høj grad som kerneprodukter fremstår som OK’s produkt.
Forretningsmæssig impact
- Omsætning i milliardklassen
- Markant færre henvendelser til kundeservice for app-brugere end OK kort kunder, da brugeroplevelsen er mere intuitiv efter lanceringen af re-designet
- OK-appen er nu en af de bedst bedømte og mest brugte mobile platforme i sin kategori
- OK-appen tjener som trafik generator til andre OK produkter, som ikke håndteres via appen, hvorfor der ikke er behov for yderligere media spend til hvervelsen af disse kunder
Brugertilfredshed & engagement
- 1,3 millioner unikke brugere (+20% af DKs befolkning) → en vækst på +40% YoY
- 65% af alle downloads er aktive brugere af OK appen
- App Store-rating på 4,7/5 baseret på titusindvis af anmeldelser
- Kåret til Danmarks bedste bilist-app i App Pulse/Norstat-måling
Øget transaktioner & loyalitet
- 18% vækst i transaktioner YoY → flere handler foretages via appen
- 65% flere kunder køber to eller flere produkter via appen YoY
- 150% højere tankningsvolumen blandt app-brugere vs. OK kort kunder
- 200% flere vaske for app-brugere vs. OK kort kunder
- 42% flere parkeringer via appen YoY
E-mobilitet & bæredygtig vækst
- 116% vækst i hjemmeladninger YoY
- 248% vækst i opladning på farten YoY
- 3x større sandsynlighed for at købe en ladestander end hvis man kun er fysisk kort kunde, når man er app-bruger
Appen som brand
Yderligere har vi også kunne benytte vores app til både at tiltrække nye talenter til vores organisation, med vores tilgang til den digitale agenda. Men appen har også aktivt kunne benyttes i markedsføringsmæssige øje overfor kommende kunder.
Konklusion: En app som et afgørende forretningskritisk fundament for OK
Disse resultater viser, hvordan OK-appen ikke blot leverer en fremragende digital oplevelse, men også skaber reel forretningsværdi. OK har formået at gentænke mobiloplevelsen i energi- og transportbranchen, og OK-appen er nu en essentiel kanal for kundeloyalitet og engagement.
OK-appen er ikke kun en mobilapplikation. App’en er et strategisk digitalt værktøj, der forenkler bilistens hverdag og etablerer kundeloyalitet og vækst i en branche under radikal transformation.