OK appen – din ven på vejen

Shape ApS

for

OK a.m.b.a.

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hele den danske bilindustri står over for en grøn revolution og regulering, som kommer til at påvirke markedspositioner, konkurrencevilkår, forretningsmodeller osv. En revolution som foregår hurtigt, og elbilen har efterhånden fundet fodfæste på det danske bilmarked, bl.a. med en stigning på 83% i nysalget (februar 2023 vs. februar 2022). Dette er glædeligt for den grønne omstilling – en omstilling som OK amba. gerne vil være med til at understøtte.

Ændringen af drivmiddel ændrer også konkurrencevilkårene, da en lang række nye konkurrenter indtræder på markedet, samt kræver en omlægning af forretningsmodellen til at blive abonnementsdrevet. Andre vilkårene fra, at man primært påfylder drivmiddel på et anlæg til nye touch points som f.eks. hjemmet eller på arbejdspladsen. Et centralt element i denne forbrugermæssige omstilling bliver at fastholde OK’s relevans og kundeloyalitet.

OK er for nuværende Danmarks største anlægsudbyder med over 680 anlæg, så omlægningen af forretningen kommer til at være signifikant. Et arbejde som allerede er påbegyndt. Som et helt centralt strategisk værktøj til at sikre OK det bedst mulige udgangspunkt for at fastholde og udvikle sin markedsposition, står OK’s app til bilisten. Dels fordi den allerede har opnået en markedsdominerende position gennem at fokusere på at være bilistens tidsbesparende ven i hverdagen, men også som eksponeringsplatform for valget af OK, når bilisten fremtidigt skal konvertere til elbil.

Strategien og de digitale værktøjer skal hjælpe OK i at etablere en kunderelation, som er uafhængig af det drivmidler, som bilisten anvender for nuværende. Således at OK’s digitale værditilbud er relevant for både bilister med klassiske fossile brændstoffer, som mere grønne alternativer. Eftersom kerneproduktet er ensartet på tværs af branchen er der etableret en position, som den digitale frontløber indenfor branchen, hvor der konsekvent fokuseres på at fjerne friktion fra kunderejsen, øge muligheden for bilistens selvbetjening og levere en sublim sammenhængende kundeoplevelse.

OK har desuden valgt at samle en lang række bilistprodukter i appen, således at der kan tilbydes maksimal bekvemmelighed til brugeren, mens at potentialet for krydssalg mellem forretningsvertikaler tilsvarende øges. Gennem at opbygge en stærkere kunderelation, opnår OK mindre forretningsmæssig sårbarhed, da man fast har interaktioner med appens brugere.

Visionen om at eje kundeinteraktionen er centralt forankret fra direktionen og hele vejen ned i de berørte teams, så den bagvedliggende værdikædes (bilproducenter, leasingselskaber mv.) D2C tilgang ikke reducerer OK til blot at være en drivmiddel leverandør.

Dette arbejder OK med gennem at skabe en differentierende digital brugeroplevelse i et konformt marked.

Løsning

OK appen er bilejerens cockpit, hvor vores brugere både kan tanke, lade, parkere og vaske på tværs af Danmarks største stationsnetværk med 680 anlæg. Uagtet om du er brændstof (benzin/diesel), hybrid eller el-billist. Dette skaber en konkurrencesituation, hvor vi indenfor hver forretningsvertikal slås med pure players, om at levere den bedste app.

Ikke nok med at løsningen fungerer med alle anlæg, offentlige parkeringspladser og i hjemmet er den også opbygget, således at den skalerer gennem et komponentbaseret setup, således at den forskellige funktionalitet kan udnyttes af både Privat og Erhvervsapps. Herved er det lykkedes at gøre den store app satsning mere kost effektiv. Grundet at vi agerer i commoditized marked har vi valgt at egen udvikle kernesystemerne. Herved opnår vi muligheden for at kunne differentiere os ift. vores konkurrenter.

Vores brugeroplevelse er i dag ikke kun begrænset til at være i ”in-app”, men vi har også integreret os dybt ind i operativsystemerne fra henholdsvis Apple og Google. Man kan f.eks. tilføje widgets til nemt at se el-priser ifbm. ens kommende opladning, udnytte vores app funktionalitet via CarPlay & Android Auto, således at du kan betale direkte via bilens infotainment system, stadigvæk faciliteret af appen. Dette har vi været de første i Danmark til at lave. Yderligere er det også muligt at sige ”åben stander 4” eller stoppe en parkering med Siri, således at vores anlæg kan betjenes håndfrit.

Vi har desuden etableret platformen således at den enkelte kunde kan have en differentieret forretningsmodel, hvor man både kan købe produkterne enkeltvis, men hvor vi også har en abonnementsforretning omkring vask og e-mobilitet, som faciliteres via appen.

Udover håndteringen af vores kerneprodukter, arbejdes der også med et loyalitetskoncept, hvor der tilbydes Coop bonus point i relevante perioder, samt brugeren har mulighed for at støtte en lokal sportsklub eller et andet godt formål. Dette koncept er rullet ud på national skala med over 2.500 lokale klubber og foreninger i Danmark, ligesom der også samarbejdes med bl.a. de Danske Hospitalsklovne, SOS Børnebyerne m.fl. Herigennem arbejder vi aktivt for at knytte en ekstra – både monetær og emotionel værdi til kundens valg af OK frem for vores konkurrenter.

Organisatorisk er vores app tværfagligt forankret i vores app styregruppe, hvor også direktionen indgår, mens arbejdet koordineres mellem den digitale afdeling, forretningsvertikaler, it-afdelingen, direktionen, marketing og kundeservice. Alle arbejder for at skabe positionen som Danmarks bedste bilist app.

Resultat

Med jysk beskedenhed tillader vi os at betragter vores resultater som OK – faktisk nok også lidt mere end det!

OK appen har opnået over 1,2 millioner downloads, men endnu mere imponerende har den i 2022 haft over 700.000 unikke brugere. Det giver en fastholdelsesprocent på næste 60% af alle downloads. Qua vores position med over 700.000 unikke brugere per år, har vi skabt en markedsføringsplatform for sekundære produkter, men også til at sikre den fremtidige eksponering af vores e-mobilitetsprodukter for den kommende elbilsejer.

Helt centralt er det dog, at OK appen ikke primært er en markedsføringsplatform. Den er i endnu højere grad en nuværende meget positiv bidragsyder til både top og bundlinje. Vi formår, at sikre at 78% af vores app brugere er betalende kunder hver måned. Via OK appen formår vi at løfte vores kundeengagement ved både at hverve nye kunder, men også at løfte loyalitetsgraden og reduceret churn for eksisterende kunder. Dette kan bl.a. ses ved at:

- Når en eksisterende kunde begynder at bruge appen, så tanker de 50% flere liter ved OK ift. hvad de gjorde før de fik appen. Dette vidner om øget loyalitet, da deres samlede kørselsbehov forbliver uforandret.
- Vores app kunder vasker over dobbelt så meget som ikke-app kunder.

Vi kan også se, at vi vinder markedsandele qua vores app. I et brændstofmarked som langsomt er aftagende, har vi fortsat rigtig flotte vækstrater. Dette kan bl.a. ses gennem de +40% vækst i transaktioner i 2022 vs. 2021, hvor 2021 var et rekordår. Vi formår her både at løfte de traditionelle områder tankning, parkering og vask massivt i markeder som er relativt konstante, men udover dette også i særdeleshed det strategiske fundamentale e-mobilitetsprojekt, hvor ladefrekvensen er markant forøget .

Vores apps funktionalitet er blevet en fast bestanddel af vores brugeres hverdag med i gennemsnit over 7,5 sessioner i appen per måned. Brugertilfredsheden er også udtalt på App Store, hvor appen anmeldes med 4,7/5,0 på tværs af +95.000 app store anmeldelser.

Udover de forretningsmæssige resultater, så formår vi også at forbedre vores produktkvalitet ved man f.eks. kan forblive siddende i bilen i vores vaskehaller da vaskehallen kan styres via appen og derved er sikkerhedsmæssig forsvarlig.

Yderligere har vi også kunne benytte vores app til både at tiltrække nye talenter til vores organisation, qua vores tilgang til den digitale agenda. Men appen har også aktivt kunne benyttes i markedsføringsmæssigt øje overfor kommende kunder.

OK a.m.b.a.

Mikkel Kaczmarek

Teamleder

Kathrine Bock

App Konsulent

Katrine Østergaard Knudsen

App Konsulent

Line Hansen Bertelsen

Projektleder

Lene Juel

Head of Digital

Shape ApS

Kristian Friis

Managing Director

Allan Aurelius

Creative Director

Bo Overby

Commercial Lead

Linea Weien Lippert

Business Developer

Michelle Aamann

Designer

Michaela Hampachelova

Designer

Mathias Emil Mortensen

Team Lead

Damir Sasivarevic

Tech Lead

Thomas Attermann

Tech Lead

Arkadiusz Otto

Developer

Kimon Kremizas

Developer

Olivio de Freitas Cardoso Mutaquiha

Developer

Martin Stamenkovski

Developer

Alessio Nossa

Developer

Masoud Kardani

Developer

Jonatan Nielavitzky

Developer

Niels Lindberg

Developer

Ziv Lavee

QA Engineer

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video