Show 13. juni 2024

Oddset

Shape A/S

for

Danske Licens Spil A/S

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Commerce

Oddset får bronze for at have løftet kundeoplevelse endnu et niveau. En solid strategi omkring brugen af data til at sælge mere, men også løfte kundernes chance for gevinst.

Oddset får bronze for en flot udbygning af kundeoplevelse ved at integrere gamification principper ind i kunderejsen og en win win strategi med at gøre data tilgængelig også for den enkelte kunde for en sjovere og mere succesfuld spille-strategi for kunden.

Baggrund

Efter liberaliseringen af det danske marked for sportsvæddemål i 2012 har Oddset oplevet en stigende konkurrence fra store internationale spiludbydere, der har entreret det Danske marked. Aggressive bonuskampagner er en udbredt vej til at vinde og aktivere nye kunder.
Danske Spil har haft en ambition om at gå en anden vej ift. at skabe produktloyalitet, hvor kunderelationen er bygget på relevans og bedst mulige kundeoplevelse.
Yderligere har Danske Spil ønsket at bygge bro mellem den fysiske retail-oplevelse og online-oplevelsen og skabe en omnichannel-oplevelse, der servicerer kunderne bedst muligt uanset hvor og hvornår de sætter deres spil.
Vejen har været at bygge et best-in-class produkt i en best-in-class app.
En række indsigtsstudier og kundeanalyser har vist, at Oddset-brugere elsker statistik og muligheden for at få overblik over, både hvad de spiller og hvad de har succes med - eller ikke succes med - når de spiller. Oddset Inside blev lanceret i 2019 for at imødekomme dette behov og skabe et univers, der omfavner alle fra de almindeligt sportsinteresserede til hardcore nørdede spillere.
Oddset Inside har tilføjet en ny dimension til sportsspil. Der er lagt et ekstra lag på den velkendte sportsspiloplevelse, hvor kunderne får personlige, værdifulde indsigter om deres spiladfærd igennem et gamification-modul, som gør det sjovt og datadrevet at være spiller. Aktivering af den enkelte kundes data er det centrale element.
Oddset Inside er målrettet en af de mest centrale kundedrivere for den klassiske Oddset-kunde: at forbedre sit spil gennem brug af statistik. Oddset Inside bygger dermed på en stærk trend i markedet og industrien: brug af data til at skabe værdi for den enkelte spiller.
For Danske Spil er det essentielt at gøre kundeoplevelsen så nærværende og unik som muligt. Ambitionen har fra begyndelsen været at tilbyde kunderne en ekstra dimension til deres spil, så de kan få værdifuld indsigt i deres egne spildata. Det bærende strategiske punkt for Oddset Inside har været at skabe at incitament for kunder til både at vælge Oddset fremfor konkurrerende produkter samt at registrere deres spil i retail for dermed skabe det mest komplette billede af deres spiladfærd. Oddset Inside er et unikt univers, som differentierer Danske Spil markant fra andre udbydere i markedet. Rent forretningsmæssigt er ønsket at øge share of time og share of wallet, der hos mange spillere ligger spredt ud på flere udbydere i markedet.

Løsning

Danske Spils native Oddset app blev først lanceret i Q2 2016, hvor udenlandske konkurrenter allerede havde været i Danmark i flere år. I et marked hvor internationale giganter bruger enorme summer på at videreudvikling er det altafgørende, at Danske Spils produkter både er best-in-class samt adskiller sig ved at ramme den danske sjæl. At levere en oplevelse rundt omkring selve spiludbuddet er en vigtig differentieringsparameter. Med en markant tilstedeværelse i retail er det ligeledes afgørende, at der er brandkonsistens på tværs af touch points såvel online som i retail.
På mobil og iPad kombinerer app’en væddemål og underholdning i ét ved, at brugeren har live-streaming af diverse sportsbegivenheder - herunder muligheden for op til seks simultane live-streaminger på iPad. Derved udgør Oddset app’en et cockpit for sportsvæddemål. Denne positionering og produktkvalitet har været med til at skabe en stærkt øget loyalitet hos Danske Spils brugere på Oddset-platformen.
Helt unikt giver Oddset til iPad mulighed for at multitaske, så man kan spille på en kamp, se en live-stream eller holde øje med resultaterne på de kampe man har spillet på, medens man laver noget helt andet på sin iPad.
I retail giver Oddset-løsningen en nem mulighed for at spille på kampe både inden de er gået i gang og undervejs. Når der vises live-kampe i butikken, giver Oddset-løsningen adgang til de relevante spilmuligheder til den viste kamp. Ved at benytte et spillekort kan kundens køb i retail ligeledes knyttes sammen med de digitale køb.
Med Oddset Inside har Danske Spil samtidig tilføjet en ny ekstra dimension til sportsspil på tværs af mobile devices og retail. Her præsenteres kundens personlige, akkumulerede data på en brugervenlig og visuelt letforståelig måde, som giver større indsigt i væddemålshistorik og spilleadfærd. Dermed kan Danske Spil opbygge en god relation til kunderne og tilbyde større transparens ift. deres spilhistorik og adfærd.
Oddset Inside giver brugerne et nyt statistik-modul, hvor man kan finde en oversigt over sine top-3 ligaer, sportsgrene og hold, samt hvor stor brugerens succesrate er i disse kategorier. Oddset Inside visualiserer spilmønstre ift. mulige væddemålstyper og succesraterne på disse. Der er mulighed for at kunne sammenligne sig med andre Oddsere i Danmark, se oversigter over egne bedste bets, højeste vinderodds og de længste vinderkombinationer. Særligt høje odds, et specielt marked eller konkurrencer fejres med trofæer som kunderne samler i et trofæskab. Et eksempel er “Odds 1000-klub” trofæet, som man opnår ved et odds på over 1000. Bemærk at dette trofæ kan vindes uanset indsatsens størrelse.

Resultat

Siden Oddset app’ens lancering i 2016 har Oddsets mobile løsninger halet ind på - og endda overhalet de internationale konkurrenter. Med en gennemsnits rating på 4,3/5 fra over 29.000 anmeldelser (pr. 15. feb 2020) er Oddset nu den mest populære betting-app på det danske marked.
Løsningerne har markeret sig i udlandet. Oddsets native app til smartphone og iPad er blevet kåret til den Bedste Native App ved EGR (spilbranchens svar på Oscar-prisuddelingen) hele to år i træk i 2018 og 2019 foran branches internationale sværvægtere. Danske Spil er den første nationale spiludbyder, der har vundet denne pris.

Derudover har Oddset app’en skabt flotte resultater:
Native commerce er siden 2016 vokset fra 0% - 57,5%*
Den månedlige eksponentielle vækstrate siden 2016 er 15%
Den månedlige vækst i aktive brugere i 2019 er 21%
Den månedlige vækst i omsætning i 2019 er 20%
Antallet af væddemål pr. måned i 2019 er vækstet med 37%
72% af alle retail transaktioner var digitale i 2019
Digitale retail transaktioner i 2019 er vækstet med 175%.

Målsætningen med Oddset Inside er at øge loyaliteten og engagementet hos brugerne, samt share of time og share of wallet. Siden Oddset Inside blev lanceret maj 2019 har resultaterne overgået forventningerne: Over halvdelen af brugerne i Oddset-appen har stiftet bekendtskab med Oddset Inside i løbet af de første 8 måneder, og 33% af dem er blevet faste brugere. Share of time for hvert besøg er øget med 246% i gennemsnit for de brugere, der interagerer med Oddset Inside, hvilket er et helt unikt resultat for Danske Spil.
Hvad angår share of time har især trofæ-sektionen leveret bemærkelsesværdige resultater. Hver Oddset Inside-bruger har i gennemsnit optjent fire trofæer i perioden, hvilket i alt giver over 200.000 tildelte trofæer.
Danske Spil har haft succes siden lanceringen af Oddsets omni-channel produkt-suite. Man har formået at fastholde sin position i markedet, som den eneste nationale udbyder i Europa. Med innovative funktioner såsom Oddset Inside er der skabt et unikt, transparent og personaliseret digitalt produkt, som påviseligt giver en reel værdi for Oddset-brugerne.
Danske Spil leverede i 2019 et rekordregnskab, som blandt andet kan tilskrives deres digitale løsninger, der skaber man en tydelig differentiering og positionering af Oddset som brand.

*Native commerce - omsætning drevet gennem dedikerede native apps optimeret til platformen for at give brugen den bedst mulige oplevelse.

Danske Licens Spil A/S

Tobias Vebel

App Manager

Frederik Skov

Head of Sales & Loyalty

Ulrik Heins Borgen

PMO Director

Thomas Hansen

Product Specialist - Sales and Loyalty

Martin Hyldahl

Projektleder

Shape A/S

Nicolas Linde

Co-Founder, Chief Creative Officer

Christian Risom

Co-Founder, Chief Executive Officer

Philip Bruce

Co-Founder, Chief Technical Officer

Ole Gammelgaard

Co-Founder, Chief Technical Officer

Mads Frandsen

Platform Lead

Srdan Rasic

Platform Lead

Anders Emil Pouplier

Platform Lead

Tonni Hyldgaard

Developer

Martin Morpain

Product Designer

Simon Rosted

Business Developer

Nicolai Hargreave

Developer

Benoit Hebrard

Developer

Tiberiu Alexandru

Developer

Frederik Jensen

Developer

Kathrin Knudsen

Quality Assurance

Watch Video