Show 13. juni 2024

Norlys

Shape

for

Norlys

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Fra usynligt til højt engagement
Norlys er et konglomerat, der er samlet under én organisation og brand. Heraf er nogle af de mest velkendte tidligere brands, SydEnergi, Stofa og Boxer. Nyeste skud på stammen er Telia, der netop er på vej ind i folden.

Norlys har truffet et aktivt valg om at være ét brand, og det brand skulle være kendt for at være den ansvarlige nytænker. For at være i stand til at eksekvere på den ambition, blev strategien Digital Slagkraft skabt. Denne havde til formål at transformere Norlys fra at være en traditionel forsyningsvirksomhed til at være en digital leder i markedet. I spidsen af dette satte man One-App strategien, der har til formål at samle Norlys’ centrale ydelser i et fælles værditilbud, der både er ansvarligt og nytænkende. Så hvor starter man?

Klimakrisen har været et samtaleemne længe, men nu begynder danskerne for alvor at mærke, hvordan “100” års hændelser ikke længere er noget, der sker hvert hundrede år, men snarere hvert årti, hvis ikke oftere. Apropos årti blev Europa i dette årti, med Ruslands invasion af Ukraine, introduceret til endnu en krise – Energikrisen.

Fælles for begge disse kriser er, at forsyningsselskaberne og herunder Norlys spiller en central rolle og dermed følger også et ansvar. Tidligere var elektricitet noget, som alle havde i væggene, men ingen rigtig tænkte over – prisen havde som oftest været stabil og i et leje, hvor alle kunne være med. Nu har den en betydelig indvirkning på folks liv, både på kort og lang sigt. Det lå derfor lige for, at starte med at understøtte energiforretningen i dens værditilbud til ikke kun kunderne, men alle danskere.

Strategien var klar fra start. At gøre det usynlige, synligt og skabe en vane, der flytter værditilbuddet fra strømmen i væggen til telefonen i lommen på brugeren.
Folder man dette koncept ud, arbejder Norlys strategisk med 3 områder, Overblik, der skaber Indsigt, som muliggør Handling.

Ved at skabe muligheden for handling, skabes også engagementet. Engagementet skaber awareness og mulighed for interaktion og mersalg. Generelt er engagement et område, hvor mange “usynlige” services, såsom elektricitet, traditionelt har været udfordret.
Norlys var ikke de første i markedet med energi-apps, så derfor krævede det en stærk strategi for ikke bare at være på niveau med konkurrenterne, men at vinde markedet.

Løsning

Overblik, Indsigt, Handling

Løsningen er bygget til, på sigt, at kunne omfavne hele Norlys’ brede portefølje af værditilbud indenfor el, internet og underholdning,, startende med energi-området og gennemsyres af løftet om at være den ansvarlige nytænker. Men hvordan skaber man ansvarlighed uden at risikere at være formynderisk? Og hvordan arbejder man strategisk med at reducere elforbrug, men stadigvæk bevarer sin markedsposition?

Ved at give brugeren mulighed for at træffe det, der for dem, er det ansvarlige valg. Dette kræver overblik og indsigt.

Overblik
Appen er designet til at give overblik over en række parametre.

Prisoverblikket sikres gennem 7-dags prisprognosen, der igennem markedsledende AI kan forudsige elprisen time for time 7 dage frem. Her fremhæves den dyreste og billigste time i det ønskede interval, således at brugeren får et naturligt overblik over både prisudviklingen, og hvad der kan forventes at være normalen.

Dette kombineres med CO2-overblikket, som viser hvor grøn strømmen er nu samt hvilke vedvarende kilder, der er med til at skabe strømmen – om det er Vind, Vand eller Sol.

Dertil kommer et inspirationsunivers med artikler, der favner alt omkring elektricitet.

Indsigt
Indsigten i eget forbrug er det næste, der gør det muligt for brugeren at handle aktivt.

Det har Norlys løst ved at kombinere allerede eksisterende data omkring kundernes forbrug, såsom forbrugte kilowattimer og pris med et markedsledende machine learning-koncept.

Den kendte data gør Norlys i stand til at præsentere brugerne for det historiske forbrug, så de har et indblik i hvilken regning, de har i vente, og hvor grøn en profil, de har haft. Dette kombineres med et machine learning-koncept, der gør løsningen i stand til at forudsige det forventede forbrug for resten af måneden, samt tilføje et ekstra indsigtsniveau – nemlig ‘forbrugskategorier’ samt ‘lignende husstande’-funktionen.

Ved hjælp af en analyse af forbruget, er Norlys’ machine learning-algoritmen i stand til udlede hvilke forbrugskategorier, der forbruger strømmen, uden tilføjelsen af hardware eller manuel tilpasning fra brugerens side. På den måde kan Norlys præsentere brugeren for, hvorvidt det er madlavning, der bruges meget strøm på, eller måske kategorierne; tøjvask, belysning, køleskab og fryser eller noget helt femte. Den viden kombineres med ‘lignende husstande’-funktionen. I denne sammenligner brugeren sig med andre lignende familier/brugere, hvilket giver indsigt i, hvordan brugerens forbrug er i forhold til andre sammenlignelige brugere.

Dette giver for alvor brugeren mulighed for at indse at det måske er på tide at skifte et gammelt køleskab.

Resultat

At skabe en vane
Appen dukkede op i en usikker periode på energimarkedet med stigende priser midt i energikrisen i Danmark.

Det oprindelige formål med appen var at give brugerne den viden, de ledte efter, samt give dem de data, de havde brug for til at træffe informerede beslutninger med hensyn til deres energiforbrug.

Appen har ikke været promoveret gennem marketingkampagner eller lignende, men har alligevel oplevet en organisk voksende brugerbase måned efter måned, og har her et år efter dens lancering +250.000 unikke downloads. Dertil kommer, at appen flere gange har været placeret som #1 mest populære gratis app i hhv. Apples App Store og Google Play Store.

Desuden udviste denne brugerbase betydeligt engagement og loyalitet, hvor appen i gennemsnit havde 20 sessioner pr. bruger hver måned. Kigger man på ambitionen om at give overblik og indsigt må dette anses som værende vellykket med gennemsnitlige, månedlige +1,7 millioner visninger på elpris-diagrammet.
Opsummeret kan det siges, at Norlys er lykkedes med at skabe en vane for brugeren, hvor det at orientere sig i appen, for at kunne træffe de ansvarlige valg, er blevet en naturlig del af dagligdagen. Herigennem er Norlys lykkedes med, gennem nytænkning, at være med til at skabe en ansvarlig adfærd i dagligdagen for +250.000 danskere. Dette anser vi som værende en succes, når det kommer til at være den ansvarlige nytænker.

Norlys

David John Hansen

App Product Manager

Nanna Kopp Mortensen

Digital Specialist

Michael Loft

Solution Architect

Søren Rose Hansen

Project Manager

Rikke Sanggaard

Head Of Digital

Shape

Frederik Dam

Tech Lead

Ulrik Stoch

Design Lead

Villads Riber Mink

Commercial Lead

Telma Cruz

Strategy & Analytics

Peter Højer Holdensgaard

iOS Dev

Oliver Nielsen

iOS Dev

Christian Enevoldsen

iOS Dev

Thomas Poulsen

Android Lead

Samil Altin

Android Dev

Naser Ghodsian

Android Dev

Helena Jensen

Android Dev

Dimitris Tsirozoglou

Backend Lead

Marina Toledo

Backend Dev

Sebastian Ly Serena

QA Lead

Heidi Mortensen

QA Engineer

Samarbejdspartnere


Watch Video