Hver dag tager over 500.000 danskere toget. De er alle på vej forskellige steder hen, men vi kender ikke deres rejse, fordi vi ikke opsamler data om deres rejsemønstre.
Det har konsekvenser: Vi kan fx ikke henvende os på en relevant måde til kunden med målrettede salgsbudskaber, og vi kan ikke give dem den bedste service og information undervejs.
I løbet af de kommende år skal jernbanerne i Danmark opgraderes, og det betyder sporarbejde og længere rejsetid for mange. I de situationer er det essentielt, at vi kan kommunikere målrettet til kunderne.
Der er flere udfordringer: Konkurrencen på transportmarkedet er steget, bilpriserne er faldet, trængslen på vejene stiger, og lovgivning gør, at kunderne kan købe billetter til vores tog i eksterne salgskanaler. Det øger behovet for at bevare kunderelationen og for at belønne de kunder, der hver dag vælger toget frem for bilen, og på den måde er med til at passe lidt bedre på klimaet.
Vi så et stigende behov for at lære vores kunder bedre at kende, så vi kunne øge kundernes relation til os. Vi skulle finde en måde at opsamle data, som kunne bidrage til øget relevans i alle touch points med kunden.
DSB havde i forvejen fordelsprogrammet DSB Plus, men programmet alene kunne ikke bruges til at opsamle kundedata om medlemmernes rejsemønstre, hvilket der nu var opstået et behov for.
Men kunne man gøre det sympatisk og attraktivt for kunderne at afgive data til DSB, så alle fik glæde af det?
Vi skulle tænke nyt, hvis vi skulle give eksisterende og nye kunder lyst til at identificere sig selv, når de køber billetter.
Kundeprogrammer er et kendt værktøj til opsamling af data, og vi fik Epinion til at undersøge, om det også var det rette match for os. Analysen viste, at kunderne faktisk føler sig værdsat og oplever at få mere for pengene, når de optjener point ved køb af billetter.
Så skulle selve kundeprogrammet udformes. For at gøre det enkelt og komme i markedet inden for rimelig tid, blev løsningen en MVP-udgave (Minimum Viable Product) – i form af en udvidelse af det eksisterende kundeprogram DSB Plus.
Her optjener kunderne point ved køb. Når kunderne er logget ind og har afgivet permissions, kan vi gennem kundeprogrammen indsamle indsigter i kundernes rejsemønstrer. Til gengæld optjener kunderne point på billetter i DSB App og på dsb.dk, som kan bruges til at forsøde togturen.
Billetkøb med pointopsparing brugervenligt integreret i DSB’s eksisterende kanaler, så kunderne på få sekunder foretager køb og opsparer point – så de lynhurtigt er videre på rejsen.
Alle medlemmer får 1 point hver gang, de har købt for 10 kr. Ligeledes får alle medlemmer 100 velkomstpoint, når de accepterer permissions, så alle, uanset rejsefrekvens, kan afprøve kundeprogrammets goder. De optjente point kan i første omgang anvendes til at forsøde kundens togrejse med fx køb af kaffe, croissant med mere fra 7-Eleven på DSB’s stationer.
De første resultater efter lanceringen er lovende. Vi er kommet godt fra start med at indsamle data, der danner grundlaget for, at vi forstår vores kunders behov, og kan møde dem, præcis hvor de er – samtidig med at kunderne føler sig anerkendt for deres handling.
MVP-udgaven blev lanceret i oktober 2021 og har endnu ikke været markedsført i eksterne medier. Konverteringen skulle foregå organisk, indtil vi vidste at kundeprogrammet havde en effekt og videreudvikling af MVP’en kunne startes.
• Antal tilmeldte: Målet for de første 12 måneder var 75.000. Vi endte med 207.000 tilmeldinger på kun 3 måneder.
• Resultat efter 3 mdr.: Kunder der optjener point, giver en NPS score på +32 ifht. en score på +17 blandt DSB Plus medlemmer, der ikke optjener point. Derved tyder meget på, at kunderne der benytter kundeprogrammet, føler sig anerkendte og hørt.
• Andelen af kunder, der afgiver permissions ved oprettelse af DSB Plus profil er steget med 24% og ligger nu på 67%.
• Kunder med kommerciel permission bruger dobbelt så mange penge hos DSB end dem uden permission. Kundeprogrammet er midlet mod at nå målet
• Hele 86% af de tilmeldte har købt billetter og optjent point.
• Kunderne har hurtigt vænnet sig til at logge ind ved køb af billetter. Andelen af billetkøb, der foretages efter log-in, er steget med 75% og ligger nu på 84%.
• DSB’s app-rating er steget fra 1,8 til 4,6 stjerner, baseret på 33.000 anmeldelser.
• Vi oplevede meget få opkald til DSB Kundecenter, hvilket tyder på at kunderne kan bruge kundeprogrammet uden behov for hjælp eller forklaring
Målet med at gøre dataopsamling til en gevinst for både kunden og for os er lykkedes. Og vi er kun lige startet. Vi ved allerede meget mere om medlemmernes rejsemønstre. Den viden skal vi anvende i hele kundens rejse med DSB, både før, under og efter selve togrejsen. Det er eksempelvis målrettet kommunikation om ændringer i kundens rejse, relevant information om billettyper med udgangspunkt i kundens nuværende rejsemønstre og individuel behandling ved henvendelse til DSB Kundecenter.