Muuto er ikke kun navnet på et dansk designbrand. Ordet er finsk og betyder “et nyt perspektiv”.
Den danske designvirksomhed hitter med deres skandinaviske design i både Danmark og i udlandet, men har dog haft et ønske om at effektivisere deres processer for at skalere internationalt og ultimativt indfri deres vækstmål.
Muutos ambition om at effektivisere og skalere forretningen kickstartede en omfattende digital transformation, med udgangspunkt i udvikling af en B2B-platform. Centralt for projektet var, at skabe en balance mellem Muutos stærke brandidentitet og et krav om, at skabe en personlig, gnidningsfri og effektiv oplevelse. Alt sammen for, at sikre de bedst mulige partnerskaber med Muuto.
Dept, Norgram og Immeo har i samarbejde med Muuto skabt en skalerbar løsning, der realiserer visionen om at lancere “et nyt perspektiv” på en stærk platform og et værktøj.
Depts samarbejde med Muuto blev indledt med en strategisk foranalyse, som afdækkede de overordnede målsætninger for den kommende platform. I fokus var ønsket om digital transformation, og processen gjorde os i stand til at prioritere, hvad der skullle udvikles på kort og på lang sigt. Sammen med Muuto har vi skabt en digital platform, der giver B2B-kunderne mulighed for nemt at handle og finde al nødvendig information ét sted.
Løsningen visualiserer produkter på en måde, så det næsten er som at se og røre ved disse i et eksklusivt showroom. Sitet faciliterer en avanceret produktkonfigurator med 3D-visning, der muliggør over 60.000 konfigurationer af et enkelt produkt; herunder tilpasning af materialer og farver. Værktøjet gør det nemt at kommunikere et komplekst sortiment til B2B-kunderne, hvor de kan tilpasse varer, de ønsker at bestille samt få forhåndsvisninger, før de placerer en ordre. Siden er med til at give en digital helhedsoplevelse af brandet og sikre brandforståelsen, samt gøre det nemt at gøre forretning med Muuto.
Fokus har gennem hele processen været på slutbrugeren. Derfor har vi udarbejdet detaljerede wireframes for hele sitet, som er blevet testet med wholesale-kunder, contract-kunder, arkitekter og designere for at sikre, at vi skaber værdi for alle de primære målgrupper.
Sitet er opdelt i tre:
- En toolbox der kan tilgås uden bruger-login og er tiltænkt designere og arkitekter, der søger information og inspiration
- En partnerplatform for wholesale og contract-kunder, der kræver login, hvorefter brugeren kan bestille varer online, tilgå et personaliseret dashboard med ordredata og kontaktpersoner, samt segmenterede produktvisninger og inspirationsindhold
- Et brandsite målrettet B2C
For selvom fokus i første omgang har været på at lancere B2B-delen, har vi i forlængelse deraf også lanceret Muutos B2C-site. Alt er bygget i samme designsystem, så komponenter kan genbruges på tværs af sites.
De nye sites har fået en flyvende start, og er blevet positivt modtaget af alle målgrupper:
- I regionerne, hvor sitet er lanceret, har 60% af kunderne allerede taget platformen og værktøjet i brug
- 20 % af omsætningen for regionerne er lagt i platformen
- Muuto har oplevet et massivt fald i bounce rate på sitet og den generelle relevans er øget
- Sitet og værktøjet kan løftes til andre projekter, som et værktøj i virtuelle salgsmøder
- Muutos kundeservicehenvendelser er faldet drastisk, hvilket har frigjort tid og ressourcer til videreudvikling og endnu bedre service
Muuto har fået den digitale transformation ind under huden, og deres kerneværdier og exceptionelle service er genskabt i et digitalt format. Med vores hjælp har Muuto via deres nye platform skabt “et nyt perspektiv” i en digital verden.