Show 13. juni 2024

Montana Furniture – En ny web- og e-handelsløsning

IMPACT

for

Montana Furniture

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvordan forbedrer man den digitale kunderejse og binder stærkere bro mellem de forskellige faser fra inspiration over research og evaluering af produktmuligheder til køb og levering, hvis man er en high-end møbelvirksomhed, der producerer unikke og komplekse ’made-to-order’ produkter der kan sammensættes på 1000-vis af måder?
Hvordan genopfinder man sig selv og tilgangen til markedet samtidig med, at man øger resultatet på top- og bundlinjen? Hvordan udvider man kundernes forståelse af produktsortimentets bredde og dybde? Og hvordan præsenterer man online produkter med mere end 70.000 kombinationsmuligheder på en effektiv, inspirerende og brugervenlig måde?
For Montana Furniture var svaret blandt andet investering i en ny stærk web & e-handelsløsning, der, i samarbejde med IMPACT, har formået at favne nye produktserier, nye afsætningskanaler, en stærk forbedring af kunderejsen og bygge bro mellem inspiration, evaluering og køb - og brug af de nyeste teknologier til at vise produkternes uendelige muligheder online. En righoldig ’branded commerce experience’ med stærke resultater til følge.
Projektet blev kickstartet internt i 2019, hvor Montana fik foretaget en omfattende ekstern analyse af kunderejsen, på tværs af digital og fysisk tilstedeværelse. Resultaterne kickstartede en større digital transformation hos Montana. Priserne på produkterne var svære at finde for kunderne, og kunderejsen fra inspiration til køb var omstændig, afbrudt og svær at gennemføre. Med et separat CMS-båret brand-site uden et reelt produktkatalog, en separat online shop på eget domæne og et avanceret tegneprogram til desktop.
Sammen med IMPACT klargjorde Montanas ledelse derfor i sommeren 2019 en indstilling til bestyrelsen med et klart roadmap for en større digital transformation. Herunder en klar plan for, hvordan brikkerne til den nye løsning skulle rulles ud i takt med en gennemgribende ændring af de bagvedliggende forretningsprocesser i den 39 år gamle møbelvirksomhed.
Det nye Montananfurniture.com B2C site gik live i december 2020. I tre sprog og med 12 landeversioner. Ecommerce er pt rullet ud i DK, med 2 lande mere på vej i den kommende periode.
Et særskilt B2B retailer website, bygget på samme underliggende løsningsarkitektur, målrettet nye multibrand forhandlere med fokus på Montana’s readymade produktserier Free, Mini og Wire gik live i februar 2020. På tre sprog og med ecommerce i 13 lande.

Løsning

Sitet er designet og udtænkt direkte i tråd med Montanas mission om at tilbyde mennesker uendelige muligheder og frihed til at indrette sig fleksibelt, personligt og farverigt med bæredygtigt møbeldesign af højeste kvalitet i deres hjem. Men også med et klar udgangspunkt i at gøre det nemt at lade sig inspirere og forelske sig i konkrete produkter og sammensætninger.

Det nye Montana B2C site indeholder et stort udfoldet inspirationsunivers med klart fremhævede indgange til ni forskellige typer rum, hvor Montanas produkter præsenteres i indbydende miljøfotos, der kobles sammen til de produkter som indgår. Hvad enten produkterne er direkte salgbare online eller næste naturlige skridt i købsrejsen i stedet er at besøge en af Montanas professionelle og kyndige forhandlere. Tilsvarende for inspiration ift. farvestilarter og besøg hjemme hos en række inspirerende personligheder.

Det nye site skal sikre, og understøtte, en langt større synlighed online, hvor Montana Furniture er til stede i de rette kanaler – på det rette tidspunkt. Derudover imødekommer Montana brugerens behov uanset om de befinder sig i den inspirations-, informations- eller konverterings-søgende fase.

Under overfladen er alt nyt. Lige fra brugerrejsen, Master Data i PIM, til 360 graders billedrenderinger i HD-kvalitet, 3D-produktkonfigurator, design, CMS og Commerce-løsning, ERP-integrationer, speditør-flow, kundeservice med online chat og meget mere. Og det hele er bundet sammen.

En 3D-produktkonfigurator gør mere end 70.000 forskellige konfigurationsmuligheder synlige digitalt i fotorealistisk 4K kvalitet, så kunder kan skræddersy et produkt, der passer til deres personlige stil og se det tæt på. 200 Produktmodeller med tilhørende konfigurationsmuligheder er allerede blevet beriget i PIM til lanceringen i december og Montana arbejder løbende med at udvide online mulighederne på sitet ift modeller, farver og personlige detaljer.

Resultat

Gennem hele processen har IMPACT fungeret som strategisk, brand experience, ux-design og teknisk sparringspartner. Sammen har IMPACT og Montana skabt en løsning, der sætter nye standarder for, hvordan man inspirerer og sælger møbler online - og sigter på at binde den samlede kunderejse sammen. Med inddragelse af kundeindsigter, online brugertest og en iterativ designproces i tæt samspil med Montana’s inhouse team.

• Tid brugt på Montanas B2C site er siden lancering i december steget med 27% og der besøges 40% flere sider year-on-year (yoy).
• Antallet af salgbare og online konfigurérbare produkter online er vækstet fra 50 til 240 grundprodukter og mere end 70.000 konfigurationsmuligheder.
• Online salg på Montanas B2C website i sammenligning med den tidligere e-commerce løsning:
o Omsætning: Index 1200 year-on-year
o Konverteringsrate: Index 200 year-on-year
o Gennemsnitlig basket: Index 183 year-on-year
• Lanceringen af B2B sitet har givet en tilgang på mere end 70 nye forhandlere fordelt i hele Europa. Index 400 i omsætning 2. halvår vs. 1. halvår i 2020.
• Montanas interne forretningsprocesser er blevet opdateret til at inkorporere e-commerce. Alt lige fra Master stamdata i PIM, ERP-integrationer i speditørflow, til kundeservice og onlinechat.
o Intern tidsbesparelse i internt salg på cirka 90 timer/md i forhold til ordrehåndtering, ved at kunden selv konfigurerer produkterne på sitet.

Samlet implementering fra oktober 2019 til december 2020 har holdt sig indenfor 5% af det afsatte budget - på tværs af ERP og digital platform.

Montana Furniture

Claes Bo Hansen

Head of E-commerce

Trine Roed

Marketing & Brand Director

Line Rytter Sørensen

Digital Content Designer

Helene Koefoed Hansen

PTA Ingenør

IMPACT

Ole Buch Rix

Client Director

Rasmus Berrig

Experience Lead/Commerce Strategist

Anders Bom

Lead Digital Designer

Ask Ullerup

Director, Group Strategy & Innovation

Rasmus Hjorth

Frontend Tech Lead

Sandor Bellahn Engholm

Senior Frontend Developer

Martin Slotsdal Madsen

Backend Software Development Manager

Rasmus Thimsen

Senior Software Developer

Anne Sofie Aastrup

Senior QA Consultant

Thomas Hoffmann

Senior Project Manager

Mads Aarup Hansen

Senior Master Data & Solution Consultant

Jeppe Jørgensen

PIM & Master Data Consultant

Samarbejdspartnere

Frame
3D Film

Watch Video