Hvert år dør en dansker af kræft i huden. Jo flere forbrændinger og jo mere uv-stråling du udsættes for gennem livet, jo større er risikoen for at udvikle hud- og modermærkekræft.
Danske unge dyrker solen markant mere end resten af befolkningen, og de solskoldes oftere end voksne. Samtidig er modermærkekræft den hyppigste kræftform blandt unge i alderen 15-34 år.
De fleste af tilfældene kan heldigvis forebygges med fornuftig adfærd i solen.
Mange unge er ligeglade med oplysningskampagner og løftede pegefingre, og skip-knapper og adblockers er en helt naturlig del af medieforbruget. Derfor var løsningen en kampagne, de unge selv ville opsøge og være en del af.
Vi fandt nogen, der dyrker solen endnu mere, end de unge: Nudister. Så sendte vi to af målgruppens helte, Peter Falktoft og Esben Bjerre, på en grænseoverskridende mission: Få nudister til at vise mindre hud i solen.
I seks hæsblæsende afsnit inviterede vi de unge med på Solkampagnens mission og lancerede det hele via sociale medier som facebook, snapchat og Instagram.
De unge kastede sig ind i missionen, og så blev solrådene hurtigt spredt på sociale medier.
31 mio. impressions
View-through rate: 84%
Click-through rate fra sociale medier: 2,15%
Gennemsnitlig tid brugt på kampagnesite: 11 min. 24 sek.
Højeste ad-liking i Solkampagnens historie