Show 13. juni 2024

Mikkel er død

Splay One

for

Rådet For Sikker Trafik

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

17-24-årige har over 3 gange større risiko for at havne i en trafikulykke end deres forældre. Uopmærksomhed, fart, alkohol og manglende selebrug spiller alt sammen ind– derfor havde Rådet For Sikker Trafik en stor udfordring foran sig: De skulle få en generation som er ’always on’ til at lægge alt væk, når de kører bil.

Løsning

Igennem fokusgrupper med målgruppen, tegnede der sig nogle klare tendenser: 1) De overvejer ikke, hvordan det påvirker deres nære relationer hvis de kommer til skade eller dør 2) De har svært ved at sige fra overfor deres venner i trafikken. 3) Der er langt større chance for at de ser og deler indhold der får dem til at grine/føle noget. Løsningen var åbenlys: Vi skulle lave en fiktionsserie på YouTube om et spøgelse. Fremfor en løftet pegefinger brugte vi en platform, hvor målgruppen er vant til at følge med i serielle formater fyldt med humor - faktisk bruger 8 ud af 10 under 25 år platformen ugentligt og gennemsnitligt ser de indhold på mellem 8-12 minutter. Derfor udviklede vi en 4-episodes fiktionsserie, der flettede det præventive budskab ind i humor og emner, som fangede målgruppen dér, hvor de allerede fordyber sig i indhold. Vi kaldte grebet et lattermildt leverhug.

Resultat

Serien blev delt på Rådet For Sikker Trafiks YouTube kanal og gav følgende resultater: - +59.000 timer set - +1.2M visninger - I gns. 2,55 min time spend with brand - 63% completion rate (organisk) - 12% completion rate (paid) På paid svarer det til 1/10 har set en 6-8 min lang reklame fra start til slut. Vigtigst af alt viste en Epinionsundersøgelse efterfølgende, at 68% vil fremover sige fra overfor andre, når det kom til uopmærksomhed i trafikken, og 70% var blevet mere bevidste om hvordan deres valg i trafikken påvirker andre.

Rådet For Sikker Trafik

Michelle Lykke Laviolette

Senior Projektleder

Lisbeth Sahl

Senior Projektleder

Splay One

Jan Warborg Hansen

Creative

Rasmus Bøgehave

Account Director

Anna Due

Producer

Klara Svendsen

Executive Producer

Cornelius Moulvad

Executive Producer

Mads Erichsen

Instruktør

Anders Lindved

DOP

Erik Gonzales

Klipper

Andreas Bønding

Colorist

Stefan Holm

Sound Design

Samarbejdspartnere


Watch Video