Show 13. juni 2024

Mambeno – børnefamiliens butler

Shape A/S

for

Mambeno

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

Mambeno er blevet etableret, som en del af Morten Resens univers for børn og dets forældre, hvilket tæller både GoLittles univers omkring lokationer der er børnevenlige - hvad enten det er en restaurant, et museum eller hvilken legeplads der er bedst til den 3-årige og hvilken egner sig bedre til den 8-årige eller inspiration til lege til jul, påske mv. Det samlede GoLittle univers indeholder også indhold i form af børnehistorier som go nat historier, fortællinger om f.eks. Rosenborg slot, køreturens klogeste mv. og rådgivning om forældrelivet med børn og parforholdet med ekspert Lola Jensen.

Som en del af, at assistere børnefamilien bedst muligt har man også valgt at etablere brandet - Mambeno, da omstillingen hos den danske forbruger omkring fødevarer og måltider har været under rivende udvikling i de seneste år. I den sammenhæng har branchens udvikling gået fra først at tilbyde måltidskasser - nok mest kendt med pionererne Aarstiderne, over hjembringelse af supermarkedets indkøb - f.eks. via nemlig.com. De etablerede supermarkedskæder har løbende øget deres investering og satsning, da de har kunne se, hvordan markeds efterspørgelsen har været stigende. Med den stigende markedsvolumen har muligheden for at etablere sig med et mere dedikeret fokus også opstået.

Det er her, at Mambeno har fundet sin berettigelse - som den digitale tjeneste der supporterer den travle børnefamilie i hverdagen - mere fokuseret end de andre tjenester.

Børnefamilier idag handler i gennemsnit ind til hverdagen tre gange per uge. De hyppige indkøb resulterer ofte i madspild og er en medspiller til det årlige madspild på 1,3 mia. tons. Her træder Mambeno ind og hjælper børnefamilierne med både at spare tid, penge og passe på planeten igennem at tilsikre en bæredygtig tilgang til madforbruget.

Mambeno hjælper børnefamilien til at kunne outsource flere områder af husstandens daglige gøremål herunder:

Inspiration til at tilsikre familien en god varieret børnevenlig kost
Afhjælpe det logistiske element af indkøb
Tilsikre en fast tilberedelsestid af familiens måltider
Budgetstyrring af indkøb ved at at ugens madplan altid er under 500 kr. i indkøb

Mambeno’s univers tilbydes i to niveauer - enten kun via løsningens madplaner, men også med mulighed for last-mile-delivery via samarbejdet med REMA 1000. På den måde er der etableret en unik model omkring børnefamiliernes behov, hvor man kombinerer det klassiske supermarked, online supermarkedets last-mile offering og måltidsplaner i en løsning uden der er et tvunget samspil.

Løsning

Mambeno er blevet etableret med en tresidet forretningsmodel, hvor både brugerne er abonnenter, der samarbejdes med REMA 1000 omkring referrals og yderligere tilbyder platformen mulighed for at have sponsoreret indhold omkring relevante fødevarer i association til opskrifter, tips & tricks mv. Herigennem kan der tilbydes en attraktiv prissætning til abonnenterne, hvor de kan spare op til 50% på deres abonnement ift. andre tilsvarende løsninger.

For abonnenterne er det muligt at tilgå et mad plan og opskrifts univers, hvor man kan følge Mambeno udviklede mad planer, men løsninger indeholder også en fleksibilitet ift. at ændre i det foreslåede eller selv sammensætte ugens menu baseret på opskriftskataloget. Her kan man f.eks. vælge tøm køleskabet funktionalitet for at mindske madspildet - til gode for både planeten og pungen. Op alle opskrifter er det muligt at se den tilknyttede pris ved køb hos sin lokale REMA 1000 og også vælge dem ud efter tilberedningstid - såfremt man en dag har god tid til madlavningen, men andre dage har kniven for struben inden rabalderet bryder løs. Men inspirationen, madplanerne mv. stopper ikke kun ved aftensmåltidet. Ungernes madpakker kan også inkluderes.

Løsningen har en direkte integration til REMA 1000, hvorfra det er muligt at få sin mad plans råvarer leveret last-mile og således spare tid og opnå convenience, således at fokus kan rettes imod børnene. Madplanens indhold kan leveres indenfor timer og man behøver derfor ikke at være flere dage fremsigtet i sin planlægning som børnefamilie. Mandagens, og ugens, måltid(er) kan klares søndag aften.

Når måltidet skal tilberedes kan man benytte appen til at gennemgå en step-by-step guide til det succesfulde måltid.

Mambeno har også en integreret eCommerce platform, hvor varekataloget spænder over alverdens ting til børnefamilierne - lige fra den nye madkasse til det nye sengetøj til børnene. Således kan Mambeno i høj grad være familiens one-stop-shop på en lang række områder.

Udover at tilbyde abonnenterne madplaner, indkøbsmuligheder og udstyr engagerer platformen også brugerne igennem at levere indhold fra GoLittle universet, således at forældrene også kan tilgå f.eks. podcasts med gode råd til familien. Således dækker Mambenos service langt mere holistisk og fokuseret børnefamilien end nogen anden udbyder på markedet.

Løsningen og forretningsmodellen giver Mambeno en mulighed for at skalere løsningen videre internationalt, da den er “decoupled“ teknisk og i forretningsmodellen fra samarbejdspartneren. Dette gør, at Mambeno har et stort udvalg af varer, men står ikke ovenpå et stort dansk forankret varelager, hvor man let kan tilpasse sig lokale kulturelle som kommercielle forhold.

Samlet tilbyder løsningen og Mambeno en helt ny måde hvorpå familier både laver mad, men også håndterer deres indkøb på.

Resultat

Det digitale produkts udvikling:

- Mere end 200.000 Mambeno brugere benytter sig af Mambeno universet hver måned

- 50% konverterer fra at være prøveabonnent til fast abonnent.

- LCV er 4.0 af acquisition cost beviser løsningens nytteværdi
YoY omsætningsvækst fra 2019-2021: 477%

- Check-out beløb formået vækstet med 653% fra 2019 til 2021.

Kundetilfredshed:
- Trustpilot: 4,9/5,0
- Facebook: 4,9/5,0
- App Store rating: 4,6/5
- Play Store rating: 4,5/5,0

Ekstern anerkendelse:
- App Store listings: Featured som nr. 1 i App Store i både 2020 og 2019.

- Udvalgt til ‘populære apps at prøve’ kategorien i App Store i 2020.

Brugerne siger:
"Super nem app og et vigtigt redskab i en hverdag hvor man prioriterer tid med børnene frem for i køkkenet. Er kæmpe fan!"

"Med 3 børn er det skønt at kunne klare madplan og indkøb på under 5 minutters planlægning. Det giver tid og overskud til mor. Jeg er stor fan!"

"Mambeno gør det pærelet at lave helt eller delvis kødfrie måltider til glæde for planeten og vores pengepung. Generelt sparer vi penge på måltiderne, men har samtidig aldrig spist så lækkert og varieret som nu. Vigtigst af alt har det givet os så meget mere overskud i hverdagen. Kæmpe anbefaling herfra!!"

Funding:
- Formået at tiltrække anerkendte investorer som Jesper Buch.

Mambeno

Morten Resen

CEO

Mariene Landsfeidt

COO

Mads Strei

Flutter Lead

Kseniia Zozulia

iOS Lead

Astrid Brunn Bonnén

Brand Engagement

Louise Nexø

B2B

Herdis Stender

Recipes

Shape A/S

Eva Peillex

Senior Designer

Karoline Paarup

Designer

Billeder

Watch Video