Sociale medier har de seneste år været en effektiv måde for Malaco at nå ud til deres målgruppe. Brugerne er generelt mere end almindeligt engagerede i Malacos indhold. De 'liker', kommenterer og deler flittigt brandets produkter. Men hvad er egentlig værdien af disse interaktioner? Bare fordi jeg deler et billede af en pose Familie Guf med teksten "Endelig fredag" betyder det ikke, at jeg suser forbi Super Brugsen og køber 4 poser med hjem til Disney Sjov.
Malaco ville gerne have mere ud af deres engagerede fangruppe på Facebook. Hvordan bruger vi den store entusiasme omkring brandet på sociale medier til at skabe et større tilhørsforhold til Malaco?
Malaco har en målsætning om, at gøre livet noget sjovere for deres brugere. Både gennem deres produkter, men også gennem deres kommunikation.
Dette commitment kom imidlertid ikke i tilstrækkelig grad til udtryk i brandets tilstedeværelse på sociale medier. Der var brug for en strategi, der på samme tid gav brugerne ejerskab over produktet og værdisættet.
Ejerskabet skulle i sidste ende bruges til at skabe en præference, der målbart gav udslag i købsbeslutningen.
Vi besluttede sammen med Malaco at bruge Facebook som mere end en markedsføringsplatform. Vi fandt ud af, at der er en mulighed for Malaco for at dele ejerskabet over brandet med dets mange brugere.
I løbet af 2015 producerede vi sammen med brugerne mere end 170 stykker indhold, fordelt over mere end 10 forskellige kampagner. Brugerne stod enten selv bag det udformede indhold, som på kampagnen Malaco Memes, eller også havde de direkte indflydelse på en aktivering som det var tilfældet med Malaco på Landevejen og The Colour Run. Desuden var de en værdifuld medbestemmer over hvilke produkter og poser Malaco skulle udvikle på.
Når det kommer til slik, har vi alle vores klare præferencer for poser og stykker. Alle har et yndlingsstykke, ligesom alle har et stykke, der altid ligger til sidst tilbage i skålen.
Denne indsigt dannede baggrund for en række posts, der bruger opsætningen af albums på Facebook til at lave en afstemning om danskernes foretrukne stykke slik.
I kampagnen Malaco Memes gav vi brugerne mulighed for at lave deres egne beskeder ved hjælp af Malacos produkter og visuelle univers. Platformen skubbede grænserne for, hvad sociale medier kan, ved decideret at lade brugerne stå bag det postede indhold. Et modigt skridt af Malaco der på den måde gav helt slip på deres markedsføring.
Kampagnen Malaco på Landevejen gav brugerne mulighed for at få indflydelse på brandet helt ud i distributionsleddet. På websitet kunne brugerne nominere Danmarks sødeste ven til at blive overrasket af en privat Malaco pop'up store - i deres egen baggård.
Op til The Colour Run skabte vi konkurrence mellem landsdelene, ved at lade brugerne stemme hvor i landet, der skulle deles mest slik ud.
I videoerne En Snor’lige forklaring skulle brugerne gætte med på, hvad børnene var klædt ud som til fastelavn.
Desuden rekrutterede vi Malacos eget ekspertpanel, Slikmundene, gennem Facebook. Det er deres fornemmeste opgave at smage og vurdere nye produkter.
Samlet set over hele året har Malaco konstant vist et stort mod til at give slip på deres brand-fortælling og stolet på, at brugernes egne holdninger og samtaler var den stærkeste kommunikation for brandet.
Strategien har formået at fastholde målgruppens engagement over hele året og har været spredt over alle tænkelige kommunikationsplatforme.
170.000 danskere har i 2015 gjort internettet noget sjovere.
Brugerne var vilde med at blive involveret helt ind i kernen af Malaco. Sammenlignet med året før engagerede over dobbelt så mange danskere sig med Malacos (og deres eget) indhold på Facebook.
Næsten 10.000 danskere var med til vælge deres foretrukne stykke Familie Guf. Jordbærsvampen vandt med over 1.000 likes på billedet, der var integreret i et album på Facebook. Den høje engagement gjorde, at posten nåede ud til over 100.000 mennesker med kun 500 kroner i ad-spend.
500 danskere lavede deres egne Malaco Memes, hvor de brugte Malacos produkter i fantasifulde posts med deres egne budskaber. Malaco brugte 11 af disse posts på deres egen side med en samlet reach på 280.000 mennesker.
Micrositet Malaco på Landevejen fik over 25.000 besøgende, og næsten hver tredje af dem valgte at nominere Danmarks sødeste ven. Samlet set nåede nomineringerne ud til næsten en million danskere med en organisk reach på 150.000.
Samlet set har Malaco i 2015 haft 7,2 millioner impressions i deres sociale kampagner. Over 1,5 millioner af dem er nået organisk. Og med 170.000 engagerede brugere, der selv har stået for meget af kommunikationen, taler det sit tydelige sprog. Men reach og engagement er én ting. Vores mål var at styrke tilhørsforholdet til brandet og direkte påvirke købsbeslutningen.
"Det massive engagement fra vores kunder på sociale medier har været overvældende. At vi kan bruge de sociale medier som mere end en markedsføringsplatform, men også som en kilde til vigtige indsigter fra og inddragelse af vores brugere, har haft stor betydning for vores vækst" udtaler Marketing Manager hos Malaco, Marie Lykke-Jensen.
Der er noget, der tyder på, at strategien har været effektiv, for i 2015 steg Malacos omsætning med 21%, og for første gang i 10 år leverede selskabet grønne tal på bundlinjen.
Fortjenesten for det succesfulde regnskab må i høj grad tilskrives forbrugerne, der ikke bare har købt produkterne, men også har været med til at sælge dem.